We zijn nu uiteraard ook bezig met het zogenoemde 5 meter wijken en in de proeven heb ik hier meestal netjes een 6 voor.
maar... eigenlijk wil ik van die 6 graag een 7 maken omdat we op andere onderdelen zwak zijn ivm haar bouw en ras en ze juist het zijwaarts denk ik goed zou kunnen.
op zich zit de basis er goed in.
ik kan haar netjes aanrijden, rechtrichten, zijwaarts gaan waarbij ik haar recht kan blijven houden ( ze loopt eigenlijk haast niet over de schouder weg/ scheef) en ze gaat min of meer opzij tot die 5 meter.
Daarna kan ik haar goed opvangen en weer rechtrichten.
Maar het probleem, ze schaart niet tot nauwelijks en lijkt dit ook niet door te hebben

ik heb regelmatig op de coupons staan, mag meer scharen.
Zodra ik een zweep in de hand neem in de training thuis om haar wat strenger opzij te zetten ( klein tikje of alleen wijzen), dan is alles weg en rent ze gewoon naar voren.
dit doet ze bij alles wat ze moeilijk vind, maar meestal heb je daar wel alternatieve oplossingen voor.
bij zijwaarts zou ik niet weten hoe ik haar kan leren laten scharen zonder zweep.
alleen de beenhulpen of op de 2de hoefslag gaat ze dus wel braaf opzij, maar niet genoeg scharen. meer been geven of extra teugelhulp helpt niet, ze gaat onverstoorbaar verder

Volgens mijn instructrice moet ik nu iets strenger optreden, in de zin van, actiever rijden, toch de zweep als hulp erbij ( niet in elkaar slaan hoor
) en misschien voltes verkleinen/vergroten.Hoe hebben jullie dit aangepakt en wat zou een goede oefening kunnen zijn om mijn paard het licht te laten zien dat ze meer kan scharen?