Paard gevoelig maken op benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard gevoelig maken op benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:37

Hoe beginnen? Vork

Ok, mij hebben ze in theorie altijd gezegd: gewoon de hulpen geven -> geen reactie? Iets hardere hulpen.
Nog geen reactie? Tik met de zweep gelijk met de hulpen.

En wat als je dan nog geen reactie krijgt? Scheve mond
Nog een hardere tik? Kan nu al zeggen dat ik dit een aantal keer geprobeerd heb (tot zover dat ik me er schuldig over voelde maar het was ofwel dat, ofwel in een godvergeten landweggetje gewoon stil blijven staan) maar ook dat heeft geen blijvend effect en ik voel me er gewoon niet goed bij.

Dus ja ... help?

(in dit hele verhaal zijn geen teugels betrokken, het is dus niet dat ik tegenhou met mijn handen ofzo, teugels zijn gewoon los omdat dat iets is wat later komt, heb ookal geprobeerd met gewoon contact, maar dat maakt geen verschil).

Summertje

Re: Paard gevoelig maken op benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:59

Overgangen rijden!
Tempowisselingen rijden.

Stil zitten niks doen paard laten lopen zodra het iets teruggaat in tempo been, zodra hij weer goed loopt niet meer met je been eraan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:09

Maar overgangen en tempowisselingen ... als je je paard bij wijze van spreken nog geen 5 seconden in draf kan houden? Nagelbijten / Gniffelen Hij loopt uit zichzelf wel overgangen dan Clown

Beginnen met overgangen stap/halthouden? Helpt dit uiteindelijk naar de draf toe?

Ik zit stil en doe niks, maar er gebeurd dan ook niet veel Clown En als ik dan de hulpen geef komt er niet snel reactie op, soms zelfs helemaal niet...

chantiehenry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:17

veel overgangen rijden, in stap ga je bijvoorbeeld harder stappen en halthouden en in draf terug naar stap naar galop en hard draven in galop middengalop en zachter galloperen.

als je paard nog niet beter word aan het been doe je gewoon 1 keer been als hij niet reageeert een tikje

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:20

veel schijnovergangen rijden...dus in stap of draf helemaal terugrijden en dan weer voorwaarts...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:23

ik zou eerst een tijd longeren, en daarbij de stmhulpen aanleren.
als hij daarop goed reageerd kan je dat ook als hulp gebruiken ohz, dus stem plus been, dan begrijpt hij het vast beter..
met longeren, en in het algemeen, wel opletten, jij bent de baas!
dus denk van te voren na als je iets vraagt, of je de tijd en energie hebt om net zo lang bezig te blijven tot je het krijgt..
en bijvoorbeeld, halt is halt, en niet nog 1 stapje.
doel is dat hij scherper wordt op je hulpen, en gehoorzaamd.
maar dat begint met snappen wat je vraagt, en respect voor jou.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:27

[***] schreef:
Ik zit stil en doe niks, maar er gebeurd dan ook niet veel Clown En als ik dan de hulpen geef komt er niet snel reactie op, soms zelfs helemaal niet...

Misschien zit daar je fout wel, dat je te stil zit. Als ik op mijn paard helemaal stil ga zitten (en dus niet mee ga in de beweging) dan stopt hij ook met lopen.
En dat geldt voor zowel de stap, draf en de galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:08

Uiteraard ga ik wel mee met de beweging Knipoog
Maar mijn reactie kwam op de eerste reactie waarbij deze persoon volgens mij bedoelde dat ik niet de hele tijd benen moest gaan geven ofzo, vandaar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:10

Marigold schreef:
ik zou eerst een tijd longeren, en daarbij de stmhulpen aanleren.
als hij daarop goed reageerd kan je dat ook als hulp gebruiken ohz, dus stem plus been, dan begrijpt hij het vast beter..
met longeren, en in het algemeen, wel opletten, jij bent de baas!
dus denk van te voren na als je iets vraagt, of je de tijd en energie hebt om net zo lang bezig te blijven tot je het krijgt..
en bijvoorbeeld, halt is halt, en niet nog 1 stapje.
doel is dat hij scherper wordt op je hulpen, en gehoorzaamd.
maar dat begint met snappen wat je vraagt, en respect voor jou.

Hmm, longeren ... ook een vak apart ...
Ik heb nog niet geprobeerd aan de longe, maar wel éénmaal "los" in de bak en dat was dus geen succes. Volgens de eigenaar is er met een longe ook geen verschil ... Dus dan zou ik eerst het longeren nog moeten gaan "aanleren"? Of ja, hem overtuigd krijgen van de bedoeling ervan Vork

Overgangen terug (dus bv. van stap naar halt) is helemaal geen probleem, gaat perfect.. Alles waardoor hij minder moet doen gaat goed, het is de andere kant die problemen geeft Tong uitsteken

Ik weet het, hij klinkt speciaal .. maar dat is hij ook Clown

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:26

Als er geen medische oorzaken zijn waardoor dit paard niet wil lopen???.....

Consequent zijn!!!

Dat is het enige wat werkt. En dat is meteen het allermoeilijkste aan paardrijden.
Onderin mijn profiel heb ik een heel verhaal over dit probleem staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:48

Medisch is er niks aan de hand
Nuja, lichte zomereczeem, maar kan me niet voorstellen dat het daarmee te maken zou hebben Clown
Voor de rest is er niks aan de hand, want bv. in groep of met de eigenaresse ofzo loopt hij wel goed Vork (al heeft eigenaresse er nu wel al eventjes niet meer opgezeten, maar vroeger toch). Nu is hij nooit de snelste of de gevoeligste geweest ofzo, maar dat even ter zijde Knipoog

Denk dat het gewoon aan mij ligt, maarja, dan moet ik het ook oplossen natuurlijk Vork

90_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:06

heej is het paard wel goed op conditie? vind ie t wel leuk om te werken?
anders zou je eens wat afwisseling in het rijden moeten brengen, misschien dat ie buiten wat frisser is en dat je buiten veel overgangen gaat rijden, zodat ie aan t been komt?
of gewoon veel longeren en aan zn conditie werken, zodat ie wat sterker wordt en het misschien makkelijker vindt om te lopen en dat ie dan meer werklust heeft, nou succes ermee!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:10

Volgens mij wordt je een beetje in de zeik genomen. Gewoon een keertje boos worden en echt doortastend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:19

90_Marleen schreef:
heej is het paard wel goed op conditie? vind ie t wel leuk om te werken?
anders zou je eens wat afwisseling in het rijden moeten brengen, misschien dat ie buiten wat frisser is en dat je buiten veel overgangen gaat rijden, zodat ie aan t been komt?
of gewoon veel longeren en aan zn conditie werken, zodat ie wat sterker wordt en het misschien makkelijker vindt om te lopen en dat ie dan meer werklust heeft, nou succes ermee!

Er worden buitenritten mee gedaan van x aantal uur (3/4/5/6), er wordt endurance (wel maar 20 km) en TREC mee gedaan. Dus ja, hij is op conditie. Neen, hij vindt het niet leuk om te werken ... Zijn ideale leven is gras eten en dik worden Vork

We rijden dus alleen maar buiten, afwisseling zou dus zijn in een bak rijden maar ik weet uit ervaring dat hij van rondjes draaien echt niet vrolijker wordt. Dat zal het dus niet zijn vrees ik.

Longeren zal zoals eerder al gezegd ook geen succes zijn, dat is nog een hoofdstuk apart. En aan conditie werken gebeurd, maar hij heeft dus al gewoon een basisconditie. Of hij ooit meer werklust zal krijgen twijfel ik aan ... Maar bedankt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:20

Katja schreef:
Volgens mij wordt je een beetje in de zeik genomen. Gewoon een keertje boos worden en echt doortastend zijn.

Kan ik me best wel voorstellen Ja
Maar hoe boos mag je worden? En hoe doortastend moet je zijn?

Want als ik zeg wat ik momenteel doe (en wat blijkbaar niet helpt aangezien ik nog steeds met het probleem zit) dan weet ik zeker dat 99% van bokt mij verteld dat ik nooit een paard zou mogen rijden ...

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:55

Inderdaad heel consequent zijn. Dus eerst gewone hulp geven, geen reactie en direct straffe hulp geven. Misschien eens even iemand met de longeerzweep laten helpen. Die kan dan even een extra reactie van het paard uitlokken (longeerzweep gewoon gebruiken zoals bij het longeren, dus niet op het paard slaan).
Maar als een paard er geen plezier in heeft dan zal je zoiets over het algemeen niet snel kunnen veranderen. Waarom werkt hij niet graag in de bak? Gaat hij wel graag buiten rijden? Misschien moet je eens wat balkjes ofzo in de bak leggen, dat je vaak kan afwisselen? Of eerst even in de bak en daarna nog even buiten? Probeer een beetje te zoeken hoe je het werk toch een beetje plezant kan maken voor hem.
Vanaf hij iets goed doet, zeker veel belonen en eventueel stoppen, dat is voor zo'n paard de grootste beloning.
Hoe vaak rij je met hem in de week rijden? Zowel buitenritten als iets anders.
Kan hij veel buiten op de wei of staat hij hele dagen op stal?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:58

[***] schreef:
Katja schreef:

Kan ik me best wel voorstellen Ja
Maar hoe boos mag je worden? En hoe doortastend moet je zijn?

Want als ik zeg wat ik momenteel doe (en wat blijkbaar niet helpt aangezien ik nog steeds met het probleem zit) dan weet ik zeker dat 99% van bokt mij verteld dat ik nooit een paard zou mogen rijden ...
Als je zeker weet dat het paard gezond is en begrijpt wat je bedoelt dan mag je zo doortastend zijn als nodig is.
Het paard heeft dan de keuze of hij daar wel of niet op reageert en als hij niet reageert dan zitten daar consequenties aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:02

Hij staat 24/7 zomer en winter buiten met z'n kudde (2 merries, hij is ruin en de leider), mogelijkheid tot schuilstallen.

Momenteel rij ik maar 1x per week, soms 2x (veel te druk met school Nagelbijten / Gniffelen). Eerst reed ik 3x, soms 4x. Maar maakt denk ik voor hem geen verschil uit.

Waarom hij het niet graag doet? Hij heeft het mij nog niet kunnen vertellen ... Het is een type pony dat liefst de hele dag niks doet (behalve grazen en af en toe z'n merries ambeteren) dus ja, die krijg je niet snel enthousiast voor iets.

Misschien dat balkjes helpen, misschien niet.. Kunnen we eens proberen, als we aan balkjes geraken Clown En misschien even de hulp van de eigenaresse inroepen Ja Had er nog niet aan gedacht maar ze heeft ooit eens in het midden gestaan met de longeerzweep en toen ging hij wel als een trein Haha! (gewoon het staan was eigenlijk al voldoende Clown) Dus misschien terug daar beginnen en van daaruit verderwerken Ja

Buiten rijden doet hij volgens mij wel graag (voor zover hij iets graag doet Knipoog ) maar dan wel op zijn tempo. Als er een ander paard, of meerdere paarden, bij is/zijn dan gaat hij best wel goed. Dan heeft hij concurrentie en moet zich bewijzen. Maar als we alleen zijn is dat niet nodig dus dan stapt hij gewoon liefst de hele rit. Gewoon een drafje doen is al een hele opgave Nagelbijten / Gniffelen (vanwege het niet reageren op de hulpen).

Ik vind het een moeilijk iets om te oordelen waarom hij zo is en waarom hij er geen plezier in heeft (of lijkt te hebben) Nagelbijten / Gniffelen

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:03

Ik heb ook een wat tragere pony en de oplossing is consequent zijn, na een paar weken merkte ik grote verbetering.
Dus idd goed stilzitten met je benen (wel aan het paard, maar niet drijven). Reageert hij niet op korte kuitdruk, gelijk een schopje en flinke tik, na een keer of twee luistert hij dan wel. Niet door blijven duwen, maar korte hulpen.
Niet vergeten te belonen als hij wel goed reageert, beloning is leerzamer dan straf.
Belangrijk is natuurlijk wel dat het paard de hulpen snapt, als hij nog jong is kan het natuurlijk zijn dat hij simpelweg niet snapt wat je bedoelt.
Verder ook veel afwisseling in het werk houden, lekker naar buiten en daar ook lekker actief blijven rijden. Ook van springen worden ze vaak wel enthousiast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:05

Katja schreef:
Als je zeker weet dat het paard gezond is en begrijpt wat je bedoelt dan mag je zo doortastend zijn als nodig is.
Het paard heeft dan de keuze of hij daar wel of niet op reageert en als hij niet reageert dan zitten daar consequenties aan.

Hmmja, maar ik voel me nu al schuldig omdat ik het gevoel heb dat ik gewoon te hard sla.
Harder kan ik trouwens ook niet meer Nagelbijten / Gniffelen dus wat moet je dan? Scheve mond

(en neen, ik mishandel hem niet, ik wil het liefst zonder zweep rijden maar dan geraken we op een bepaald punt helemaal niet meer vooruit ...)

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:07

Ik rij een fries en die was in het begin écht méga lui. Hij doet nu nog liever niets dan iets maar toch. Ik ben heel consequent gaan rijden. Dus goed aan het been houden, geen reactie tik, nog geen reactie hardere tik! En als die dan reageert, vergeet dan vooral niet om hem goed te belonen! Niet te lang, anders zwakt ie snel weer af. Maar doe dit heel consequent dan wordt het vanzelf beter. Ik rijd nu inmiddels heerlijk paard, en heb hem zover dat ik een hele ronde netjes in galop kan blijven Knipoog En zelf een pasje wijken lukt. Dus gewoon doorzetten, ook met longeren goed achter de kont aan zitten, en zorg dat je het goed afsluit. Lachen

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:09

[***] schreef:
Katja schreef:

Hmmja, maar ik voel me nu al schuldig omdat ik het gevoel heb dat ik gewoon te hard sla.
Harder kan ik trouwens ook niet meer Nagelbijten / Gniffelen dus wat moet je dan? Scheve mond

(en neen, ik mishandel hem niet, ik wil het liefst zonder zweep rijden maar dan geraken we op een bepaald punt helemaal niet meer vooruit ...)

Als hij door krijgt dat als hij een stuk of 3 a 5 keer niet reageert op jou tik, en dat jij dan opgeeft door je schuldgevoel gaat hij hier misschien wel op in spelen. Gewoon even doorzetten, die knop die moet omgaan bij hem. Als die goed zn best heeft gedaan flink vertroetelen na het rijden, dan gaat ie het ook wel leuk vinden. En hou ook afwisseling er in !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:14

Lieke schreef:
Ook van springen worden ze vaak wel enthousiast.

Het schijnt Ja maar hij is een uitzondering Clown
(alhoewel het springen uiteindelijk helemaal niet slecht ging, maar het heeft ook moeite gekost en dat is weer een verhaal apart Tong uitsteken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:15

Prinslover schreef:
Als hij door krijgt dat als hij een stuk of 3 a 5 keer niet reageert op jou tik, en dat jij dan opgeeft door je schuldgevoel gaat hij hier misschien wel op in spelen. Gewoon even doorzetten, die knop die moet omgaan bij hem. Als die goed zn best heeft gedaan flink vertroetelen na het rijden, dan gaat ie het ook wel leuk vinden. En hou ook afwisseling er in !

Misschien.. maar wat moet je dan? Blijven meppen? Scheve mond
Het is niet gewoon een tikje waar ik over spreek... Nagelbijten / Gniffelen

xEbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:16

Je moet heel consequent zijn, als het paard voor je gevoel teruggaat, gelijk met je been erin.. Probeer het eerst met een kleine hulp.. als die daar niet op reageert. Stamp er maar een keer in met je been! Het klinkt misschien heel hard, maar als je dit een paar dagen volhoud, zul je al merken dat hij steeds beter aan je been blijft.