Hoe meer impuls?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

faxa

Hoe meer impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 17:29

Ik heb nu ongeveer 1,5 jaar mijn pony. Echt een schat van een pony en doet nooit een stap verkeerd. Hij heeft vroeger 2 jaar in kinderlessen mee gelopen en hij is daar nogal verknald kwa rijden. Nu na 1,5 jaar heb ik hem eindelijk lekker soepel lopen, goed over de rug en niet meer hangen in het bit. Ik longeer hem nu ook ongeveer 2 keer per week met pessoa teugel en hij reageert er heel goed op!
Maar omdat hij dus zo heel braaf is, nooit een stap verkeerd doet, heeft hij ook weinig pit. Hij krijgt genoeg voer en soms kan er wel een bokje af, maar hij heeft gewoon heel weinig impuls. Ik probeer van alles, veel overgangen rijden, goed voor het been en ga zo maar door. Ik had vorige week mijn eerste wedstrijd en daar was eigenlijk bij alles wat ik deed 'te weinig impuls'. Vandaag had ik een spring clinic van Jan Dolfing en het eerste wat hij zei -toen ik alleen nog maar aan het instappen was- 'Ik zie al wat het probleem is, te weinig impuls.' Wat moet ik nu doen? Heeft iemand een goede tip of ben ik zo al aardig op de goede weg bezig?

Lise81

Re: Hoe meer impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:00

Jammer dat je tijdens de clinic niet gelijk daar tips voor gekregen hebt. 't Is bij sommige paarden erg moeilijk. Je moet iig alleen voorwaarts rijden, en heeeeeel consequent zijn. Dus been (evt. stem) geen reactie - zweep (en niet aaien met je zweep). Elke reactie voorwaarts belonen. Niet bezig zijn met zijn hoofd-hals houding.

In mijn ogen kan je zonder voorwaarste impuls je paard nooit lekker over de rug hebben en ook niet fijn in je hand. Misschien voelt dat zo omdat hij wel verbeterd is in de periode dat jij hem rijdt.

Kortom, let niet op zijn hoofdhouding, blijf van het bit af en ga consequent voorwaarts rijden. En als hij goed reageert pas weer terug als beloning. Zorg dat je instructie hebt die dat ook belangrijk vindt!
Je hebt toch een beetje van voor naar achter gereden ipv vanm achter naar voren waarschijnlijk. Succes iig.

chantiehenry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:43

missien als je hem haver geeft. dan word hij in ieder geval drukker

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:51

chantiehenry schreef:
missien als je hem haver geeft. dan word hij in ieder geval drukker

Het lijkt mij een rijtechnisch probleem. Van haver wordt hij misschien drukker, maar dan heb je nog altijd geen impuls.
Zoals hierboven ook al is gezegd: consequent zijn: been = reactie. Onvoorwaardelijk! Al schiet hij er in rengalop vandoor. Probeer ook zo min mogelijk te drijven in de beweging. Leg enkel je been aan (dus niet afsteken!) en drijf alleen op het moment van impulsverlies. Dat voorkomt dat je paard afstompt.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:29

Ik lees even mee, heb er ook last van met mijn paard.

Van een jury kreeg ik trouwens wel een keer de tip om veel te gaan/meer galopperen om haar beter aan mijn been te gaan krijgen.

En ook vanaf het begin dat je erop zit meteen goed voorwaarts tempo met instappen.

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 10:20

Ik heb hem al op haver gehad, en dit heeft niks geholpen, hij werd er niet drukker van oid.

Het is niet dat hij niet goed voor mijn been is, hij kan zo van strap galop en terug naar stap. Maar het is dat activer. Dat is zo moeilijk. In ieder geval alvast bedankt voor de tips! Heeft iemand verder nog tips?

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:27

ik heb een beetje hetzelfde probleem....
mijn paard is ook heel braaf, maar reageerd ook super op mn been, als ik die aanleg is hij weg.
Maar toch staat er altijd op mn protecols `te weinig impuls´

dus ik lees even mee, iedere tip is meegenomen Knipoog

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:43

Veel middengangen rijden en misschien ook wat brok bijvoeren voor meer engergie.
Is het achterbeen ook wel goed actief dat die er mooi onderstaat? Dat kan in mijn ervaring veel schelen namelijk Knipoog

Suc6!!