Het volledige schema momenteel bij intensief rijden:
Ik stap een minuut of vijf a tien in (ligt eraan of hij van de wei komt), wel op contact maar in arbeidshouding. Ik rij heel veel kleine voltes en wendingen twee kanten op om hem los te maken. Aan de lange teugel instappen hoef ik met Wrangler echt niet te doen, die wordt daar gruwelijk hangerig van, heeft zijn aandacht bij alles behalve bij mij en komt makkelijk achter mijn been dus die moet ik aan het begin echt wel laten weten dat het werktijd is.
Daarna ga ik aandraven. Wrangler probeert dan opgericht met vaste kaak en rug te lopen dus die rij ik expres dieper in trainingshouding. Ook weer veel voltes en wendingen twee kanten op, slangenvoltes en achtjes enzo. Ook overgangen terug naar stap en snel weer weg, paar pasjes middendraf, schijnovergangen...
Dan vanuit draf een klein galopje. Paar keer aanspringen, de volte wat kleiner rijden en weer groter.
Dan ga ik draven en doorzitten. Meestal is hij in dit stadium los en kan hij meer opgericht gereden worden. Zodra ik merk dat hij wat spanning heeft, rij ik hem terug naar trainingshouding.
Wijken op verschillende manieren, schouderbinnenwaarts, middendraf, voltes openen en sluiten, achterhand een klein stukje naar binnen op de volte (aanzet travers), overgangen naar halt/achterwaarts.
Dan verder met het galopwerk. Voltes 10 en 15 meter, grote volte en de buitenschouder naar binnen plaatsen, middengalop op de rechte lijn en de volte, vanuit stap aanspringen, gebroken lijnen. Als het heel goed gaat een stukje echt contragalop maar daarvoor is de galop momenteel eigenlijk nog wat te groot en te weinig gedragen. Vanuit de galop laat ik hem dan vaak halsstrekken en rij ik op mijn zit overgangen naar draf en naar stap.
Soms pak ik hem daarna nog op en oefen ik nog wat dingetjes die niet helemaal lekker liepen en als laatste oefening iets wat hij goed kan en graag doet. Andere keren mag hij vanuit het halsstrekken gewoon uit gaan stappen.
En dan gaan we een rondje buiten uitstappen als het weer redelijk is.
En op dit schema is dus van alles mogelijk. De ene dag zijn we erg bezig met overgangen en tempowisselingen, de andere dag met rechtrichten en buiging. Soms oude bekende dingen bevestigen, een andere keer meer aandacht naar iets nieuws. Soms drie kwartier tot een uur hard werken, een andere keer ex. in en uitstappen maar 10 minuutjes ontspannen draven en galopperen.
Betreffende handen en overige hulpen: Uitgangspunt is proberen naar zo min mogelijk hulp te komen. Maar ik probeer in mijn hand hetzelfde te rijden als in mijn been. Ik vraag het eerst met een kleine hulp maar als die niet overkomt, versterk ik. Liever een keer groot en daarna heel licht en stil kunnen zijn dan een half uur aan dat paard lopen prutsen en duwen. Vind ik nog steeds best moeilijk trouwens, ik krijg nog steeds te horen dat ik teveel in grijsgebied werk ipv zwartwit. Nog even extra been geven en daar geen reactie op krijgen, binnenhand teveel vasthouden.. Maar theoretisch wil ik dus naar dat zwartwit toe.