Paard rijden?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

Paard rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 14:32

Hoi,

Ik vroeg mij af hoe iedereen zijn paard rijd?!

Zelf:
-Stap ik me paard zeker 10 min in (losse teugel)
-Zeker 20/30 min losrijden stap/draf/galop, met licht contact (rij me paard op me kuiten, gebruik zweep)
-Na dit alles pas oppakken. (mijn paard kan je vergelijken met een diesel Knipoog loop pas goed als die warm is)
-Natuurlijk goed uitstappen! hoort er bij he

Zelf zoals jullie zien rij ik met "waslijnen" maar daardoor hangt me paard nooit in me handen als ik hem ontspannen heb (achterhand er onder en netjes aan de teugel) Pak ik hem echt op gaat ie dwars door me handen heen en gooit ie ze hoofd omhoog.

Dus ben nieuwschierig hoe jullie het doen?
En of jullie hard of zacht in jullie handen zijn?
Ik rij wel is op verschillende paarden en die zijn zo verschillend (stijf, trekken 1 kant op, hard in de mond, niet goed aan het been enz enz) vandaar dat ik dit vraag.

Groetjes Danielle

tientess

Re: Paard rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:33

ik moet zo wie zo nog echt een hoooop leren.mijn pony loopt met hoofd omhoog.echt super vervelend.ze vertikt het meestal om gewoon wat lager te lopen.ze hoeft niet aan de teugel van mij(zou wel leuk zijn:P),maar kweet niet wat het is. Ze kan wel ontspannen lopen als je der meer teugel geeft. maar als je der dan weer wat actiever wilt laten lopen dan gaat dat hoofd weer omhoog. ze is voor de rest gewoon schrikachtig en gewoon der eigen willentje doen.

Midnight_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:37

Ik ben het zeker met de Ts haar manier van rijden eens..
zelf stap ik altijd (te?) lang in..
daarna pak ik alles rustig op, lekker rustig draven en klein galopje.
Wanneer dit lekker gaat begin ik pas met oppakken wat dan vaak fijn gaat.
En dan sommigemensen kunne zeuren dat ik best lang op mn paard rij, en hun een half uurtje per dag lang genoeg vinden?
Maar een half uurtje rijden, dan meteen met korte teugels en het liefste meteen in de krul, kijk dat noem ik niet rustig opbouwen Knipoog

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 15:42

Precies, Bij ons op stal gaan ze der op zitte en trekken hem letterlijk meteen in de krul! Je moet hem eerst lekker los en warm rijden voordat je uberhaubt echt iets gaat vragen! Vind ik dan..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:47

Ik stap 500 meter tot een kilometer los, dan ga ik rustig draven, ongeveer 2 km en dan zet ik hem aan het werk. Dat wil zeggen tempo omhoog naar zo'n 16-17 km/uur met afwisseldn een stevige galop (niet crossen, gecontroleerd stevig doorgaloperen)

Vervolgens draaf ik weer een kilometertje en stap ik de laatste 500 meter en ga ik er meestal naast lopen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:52

???wacht even...ik begrijp hem niet helemaal. Je rijd met waslijnen, maar hij loopt wel netjes aan de teugel?? En ik rijd met mijn kuiten EN zweep?? Daarnaast trek je nooit aan de teugels, maar er zijn ook paarden die je rijd die zo hard in de mond zijn?? Hoe voel je dat als je met waslijnen rijd? En inderdaad...een paard kan nooit in je handen hangen als je geen aanleuning hebt.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 20:30

ik rij hem los met waslijnen daarna pak ik hem iets op voor contact maar niet dat ik ze kop er af trek echt alleen contact. Ik rij op me kuiten en reageert die daar niet op herinner ik hem daar door met me zweep.
Dus ik heb wel degelijk wat in me handen alleen hij hangt niet omdat ie goed loop.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:49

ik stap 10 minuutjes in.
links en rechts in buigen.
en dan rustig oppakken. en ga ik beginnen met het echte werk.
mijn pony is 4 jaar en geeft al wel naar.. maar ik merk wel dat ze het moeilijk vind.
ik oefen meestal van stap nar galop.
wending om de voorhand. en de standaard oefenningen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:26

Het volledige schema momenteel bij intensief rijden:

Ik stap een minuut of vijf a tien in (ligt eraan of hij van de wei komt), wel op contact maar in arbeidshouding. Ik rij heel veel kleine voltes en wendingen twee kanten op om hem los te maken. Aan de lange teugel instappen hoef ik met Wrangler echt niet te doen, die wordt daar gruwelijk hangerig van, heeft zijn aandacht bij alles behalve bij mij en komt makkelijk achter mijn been dus die moet ik aan het begin echt wel laten weten dat het werktijd is.

Daarna ga ik aandraven. Wrangler probeert dan opgericht met vaste kaak en rug te lopen dus die rij ik expres dieper in trainingshouding. Ook weer veel voltes en wendingen twee kanten op, slangenvoltes en achtjes enzo. Ook overgangen terug naar stap en snel weer weg, paar pasjes middendraf, schijnovergangen...

Dan vanuit draf een klein galopje. Paar keer aanspringen, de volte wat kleiner rijden en weer groter.

Dan ga ik draven en doorzitten. Meestal is hij in dit stadium los en kan hij meer opgericht gereden worden. Zodra ik merk dat hij wat spanning heeft, rij ik hem terug naar trainingshouding.
Wijken op verschillende manieren, schouderbinnenwaarts, middendraf, voltes openen en sluiten, achterhand een klein stukje naar binnen op de volte (aanzet travers), overgangen naar halt/achterwaarts.

Dan verder met het galopwerk. Voltes 10 en 15 meter, grote volte en de buitenschouder naar binnen plaatsen, middengalop op de rechte lijn en de volte, vanuit stap aanspringen, gebroken lijnen. Als het heel goed gaat een stukje echt contragalop maar daarvoor is de galop momenteel eigenlijk nog wat te groot en te weinig gedragen. Vanuit de galop laat ik hem dan vaak halsstrekken en rij ik op mijn zit overgangen naar draf en naar stap.

Soms pak ik hem daarna nog op en oefen ik nog wat dingetjes die niet helemaal lekker liepen en als laatste oefening iets wat hij goed kan en graag doet. Andere keren mag hij vanuit het halsstrekken gewoon uit gaan stappen.

En dan gaan we een rondje buiten uitstappen als het weer redelijk is.

En op dit schema is dus van alles mogelijk. De ene dag zijn we erg bezig met overgangen en tempowisselingen, de andere dag met rechtrichten en buiging. Soms oude bekende dingen bevestigen, een andere keer meer aandacht naar iets nieuws. Soms drie kwartier tot een uur hard werken, een andere keer ex. in en uitstappen maar 10 minuutjes ontspannen draven en galopperen.

Betreffende handen en overige hulpen: Uitgangspunt is proberen naar zo min mogelijk hulp te komen. Maar ik probeer in mijn hand hetzelfde te rijden als in mijn been. Ik vraag het eerst met een kleine hulp maar als die niet overkomt, versterk ik. Liever een keer groot en daarna heel licht en stil kunnen zijn dan een half uur aan dat paard lopen prutsen en duwen. Vind ik nog steeds best moeilijk trouwens, ik krijg nog steeds te horen dat ik teveel in grijsgebied werk ipv zwartwit. Nog even extra been geven en daar geen reactie op krijgen, binnenhand teveel vasthouden.. Maar theoretisch wil ik dus naar dat zwartwit toe.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:13

Urielle jou verhaal spreekt mij heel erg aan.
ik krijg vanaf volgende week m'n paard dichtbij huis (kan nu niet rijden; staat een uur van mn huis vandaan Boos!) en ben dus bezig met een trainingschema enzo te bedenken.
Jou manier spreekt me echt aan!
Vind dat je dat super doet.

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:17

Ik stap denk ik eerst 10 minuten..
Daarbij focus ik mij op dat Zelda goed de hoeken doorloopt (ze mag nog wel eens klieren, dan wil ze er niet langs)
Als ze braaf de hoeken doorloopt beide kanten om maak ik veel voltes en rij ik veel figuren.
Daarna draaf ik aan, ik denk dat ik dan een kwartier draaf? Ik probeer haar wel veel beide kanten los te rijden..
daarna ga ik weer over in stap en krijgt ze een paar minuutjes lange teugel.

Daarna draven we weer aan en gaan we galopperen. Kleine, nette stukjes vind ik belangrijk, aangezien ze nog maar 3 is. Dit ook beide kanten om, en als we daarna weer draven oefen ik de overgangen Lachen

Na 3 kwartier vind ik het goed genoeg voor haar! Lachen

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:21

Ik stap zelf ook ongeveer 10 minuten in. Ik stap niet met lange teugel in maar gewoon teugels op maat zonder aan hem wat te vragen ofzo (als ik met lange teugel ga instappen denk meneer dat ie de rest van de tijd daarna niks meer hoeft te doen Knipoog ) Daarna begin ik met losrijden. Veel draf en daarna veel galop. Na de galop is die meteen helemaal warm Lachen En kan ik wat andere oefeningen gaan doen. Ik ben vooral bezig met reactie op het been (hij is echt heel lui). Dus telkens stap-galop-draf-halt-draf momenten enzo Lachen Maar dit is per paard ook weer verschillend. Langer dan 3 kwartier houd hij t echt niet vol haha Clown

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:25

Ik stap meestal 5/10 minuten in en pak hem daarna op, eerst aan een wat lnagere teugel en daarna echt oppakken. Hij loopt dan ook gelijk heel erg fijn, lekker ontspannen en ik kan hem netjes van achter naar voren rijden. En dan als we de basis weer even hebben doorgenomen ga ik aan onze trainingspunten werken. En na het rijden weer 5/10 minuten uitstappen.