Thiedeman Teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mr3nt

Thiedeman Teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 11:12

Ik heb een vraag, waar is de thiedeman teugel nou precies voor? ik weet dat t een combinatie is van martingaal en een slof, en dat t wel een eerlijke teugel is maar wanneer en waar dient ie nou precies voor?

Alicia2u

Re: Thiedeman Teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:18

Het is, zoals alle hulpteugels, een begrenzing van het hoofd van het paard. De thiedemann is gefixeerd en juist afgesteld zal hij niet inwerken als het niet nodig is.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:57

Een thiedeman werkt alleen in als het paard zijn hoofd te hoog heeft of te ver gestrekt. Als het paard zijn hoofd normaal heeft werkt ie niet is, dus is wel paardvriendelijk

irishaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:33

ik heb een tijdje met thiedeman gereden op m'n haflinger. Je kan hem zelf verstellen, er zitten meestal drie lengtes op. Ik vond hem heel fijn, ik kreeg m'n haf er veel beter door aan het lopen. Het probleem was namelijk dat ze haar hoofdje heel ver naar voren stak. Ze maakt d'r nek ontzettend lang. De thiedemann heeft hierbij heel goed geholpen. En inderdaad, ik vind hem paardvriendelijk

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:55

Ik sluit me bij irishaffie aan.
Als je de Thiedeman goed gebruikt, is het een heel fijn middel. Ik zeg 'als' omdat ik ook voorbeelden heb gezien van het gebruik waar ik duidelijke vraagtekens bij zet. Ook een Thiedeman kun je namelijk behoorlijk streng instellen, waardoor het paard geen kant op kan.

Door de Thiedeman te gebruiken op ons vorige paard heb ik leren voelen wanneer het 'mis' ging. Doordat ik steeds sneller en steeds meer ging voelen, kon ik na verloop van tijd goed zonder de Thiedeman.

Debbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:47

Hey,
Ik heb ook een tijdje met een Thiedeman gereden, en gebruikte hem voornamelijk omdat ik een heel sterk en groot paard had, dat zich altijd super lang maakte.
Hierdoor kon ik hem ook gemakkelijk bij mij houden, en ging het op wedstrijd ook een heel pak beter.
En inderdaad, als je hem op de juiste manier gebruikt, en niets forceert, is het heel paardvriendelijk.

Groetjes
Debbertje

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:15

Zonder thiedeman is vriendelijker lijkt me.
Je kan beter het probleen oplossen , zodat je zonder kan gaan rijden, de juiste instrutrice zal je daar bij kunnen helpen.

irishaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:51

Ja, dat hoor je altijd, een goede instructrice. Die kan je inderdaad wel tips geven, maar je zal het toch zélf moeten doen. En HULPteugels zijn er om je te hélpen, mits je ze goed gebruikt, want dat is zeker belangrijk. Ik ben het wel eens met midgie dat zonder altijd vriendelijker is, maar als je hiermee je paardje laat merken wat je van hem wilt, kan het zeker geen kwaad. Het is voor hem natuurlijk altijd makkelijk als hij gewoon z'n zin door kan blijven doen, maar hiermee laat je weten wat hij moet doen. Toch, het is altijd het láátste wat je moet doen natuurlijk.

irishaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:53

Maar een thiedeman is een hele goede hulpteugel. Je moet wel, als je paardje het na een tijdje door heeft, het hem wel zelf laten doen natuurlijk.
Veel suc6!

wira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:20

Thiedeman-teugel is zeker bij goed gebruik een prima hulpmiddel. Zeker als je nog niet zoveel ervaring hebt met het rijden met een hulpmiddel. Stel hem in het begin niet op zijn kortst af'dan bereik je namelijk snell het tegenovergestelde is mijn ervaring.
Succes ermee! Pling

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:02

wira schreef:
Thiedeman-teugel is zeker bij goed gebruik een prima hulpmiddel. Zeker als je nog niet zoveel ervaring hebt met het rijden met een hulpmiddel. Stel hem in het begin niet op zijn kortst af'dan bereik je namelijk snell het tegenovergestelde is mijn ervaring.
Succes ermee! Pling

Juist iemand die geen ervaring heeft met hulpteugels zou eraf moeten blijven toch??
En iemand die zegt goed te kunnen rijden heeft hem toch niet nodig??

En de juiste instructrice zou nooit een hulpteugel aan mogen raden.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:36

Mijn huidige instructrice (rijdt Z2) en mijn vorige (reed GP en klassieke dressuur) raadde me beide aan om met een thiedeman te gaan rijden. Mijn paard maakte zich op buitenritten lang en laag en aangezien hij blind is leverde dit grote problemen op. Een thiedeman helpt alleen en is paardvriendelijk. Het wordt niet voor niets een HULPmiddel genoemt