niet door het water

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion

niet door het water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 12:26

Hallo, Knipoog

ik heb een probleempje.
mijn pony lijkt wel heel bang te zijn van water Knipoog
als ik bijv in de bossen aan het rijden ben en er ligt een plas water o.i.d
dan loopt hij er echt 2 meter omheen.
ik zou hem graag door het water willen laten gaan. want bij ons ligt er in de bossen een prachtige plas water van ong 50 cm diep en 100 m lang. met mijn oude pony kon ik hier altijd doorheen rijden.
echt geweldig was dat Pling
maar nu is mijn vraag: hoe kan ik mijn pony laten wennen aan water?
of hoe kan ik hem door het water laten gaan, zonder dat ik hem daar doorheen ''sla'' want dit wil ik echt niet.
dus heeft er iemand tips hoe je je paard kan laten wennen/leren door het water heen te gaan. en dat het water niet bijt Tong uitsteken

brand maar los Knipoog
marian.

beantsje

Re: niet door het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:30

achterwaarts erin wil nog wel eens helpen
Of een ander paard voorop erdoorheen laten lopen

maar je moet je realiseren dat een paard niet kan inschatten hoe diep het is; jij kan dat wel omdat jij weet dat er gewoon een pad onder ligt. Het is dus wel zaak te werken aan het vertrouwen van jouw paard in jou.

Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:33

mijn paard durfde eerst ook niet, maar dat is helemaal over.
ik ging er dan naast lopen en steeds een beetje dichter naar de plas.
hoe dichter je erbij komt, belonen.
bij ons ligt een grote plas (rietplas) waar hij eerst nooit in durfde,
maar met een ander paard erbij en veel geduld en ernaast lopen
vind hij water nu helemaal geweldig!!
maar nu een ander plobleem Tong uitsteken :
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=791304&hilit=

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 12:36

beantsje schreef:
achterwaarts erin wil nog wel eens helpen
Of een ander paard voorop erdoorheen laten lopen

maar je moet je realiseren dat een paard niet kan inschatten hoe diep het is; jij kan dat wel omdat jij weet dat er gewoon een pad onder ligt. Het is dus wel zaak te werken aan het vertrouwen van jouw paard in jou.

achterwaarts heb ik nog nooit geprobeert maar ik zou m'n best doen.
een ander paard voorop helpt niet.. dit heb ik al geprobeert Knipoog en nog wel met het paardje waar hij heel goed mee op kan schieten. hier word hij heel erg onrustig van en gaat achteruit lopen e.d.
dat gaat alvast niet Knipoog

ik ben er wel mee bezig.. iedere week loop ik even langs de plas laat hem even kijken hoe andere paardjes er doorheen gaan Knipoog
ik merk wel dat hij het steeds minder eng gaat vinden
toch bedankt voor de tips Pling

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 12:41

Lys schreef:
mijn paard durfde eerst ook niet, maar dat is helemaal over.
ik ging er dan naast lopen en steeds een beetje dichter naar de plas.
hoe dichter je erbij komt, belonen.
bij ons ligt een grote plas (rietplas) waar hij eerst nooit in durfde,
maar met een ander paard erbij en veel geduld en ernaast lopen
vind hij water nu helemaal geweldig!!
maar nu een ander plobleem Tong uitsteken :
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=791304&hilit=

als ik er naast ga lopen met en zonder een paard ervoor word hij heel onrustig en loop hij alleen maar achteruit Knipoog
na veel geduld en een aantal keer geprobeert te hebben komt hij wel een stuk dichterbij.
dus ik merk wel verschil Pling
maar hij komt echt niet dichterbij dan 1 a 2 meter
haha ik bereid me nog maar even niet voor op probleem nr 2 Tong uitsteken

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 12:54

verder nog iemand?

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 13:01

Mijn pony kan ook super irritant doen bij een plas. Maar laatst was ik in het bos aan het galopperen entoen zag ik een hele grote plas waar we eigenlijk niet omheen konden. Dus had ik zoiets van naja dan maar er door heen. En het lukte! Ze nam wel echt zo'n super grote sprong ering (alsof ze dacht erover heen te kunnen ROFL) maar ze galoppeerde er wel doorheen! Go jij! Go jij! Ik helemaal blij natuurlijk. Misschien kan je dat proberen? Gewoon in galop ofzo? Kan natuurlijk ook dat je paard dan ineens in galop opzij springt of stop... Nagelbijten / Gniffelen dan heb je wel een klein probleempje Clown

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 13:05

Naomi_unique schreef:
Mijn pony kan ook super irritant doen bij een plas. Maar laatst was ik in het bos aan het galopperen entoen zag ik een hele grote plas waar we eigenlijk niet omheen konden. Dus had ik zoiets van naja dan maar er door heen. En het lukte! Ze nam wel echt zo'n super grote sprong ering (alsof ze dacht erover heen te kunnen ROFL) maar ze galoppeerde er wel doorheen! Go jij! Go jij! Ik helemaal blij natuurlijk. Misschien kan je dat proberen? Gewoon in galop ofzo? Kan natuurlijk ook dat je paard dan ineens in galop opzij springt of stop... Nagelbijten / Gniffelen dan heb je wel een klein probleempje Clown

haha ik denk dat mijn pony de laatste optie neemt Knipoog
want ik heb namelijk een keer met mijn vriendin geprobeert om over een waterplas te springen.
eerst haar pony (ging goed) daarna mijn pony Tong uitsteken
hij weigerde 5 m ervoor al.
en het was maar een heel smal plasje van ong 70 cm breed Tong uitsteken

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 13:18

Haha had de mijne ook Haha!! Ze wou er niet doorheen dus ik constant blijven pushen, en kalm houden, toen stapte ze erin en toen begin ze erin te schrapen, en ik krijg ze er dan niet meer uit! De keer erna dacht ik van : ik galoppeer er doorheen, het moet gewoon. Dus ik bereid me voor op een stop en plaats me goed in het zadel, wat doet mevrouw dan : ze maakt een enorme hertensprong over het water heen Haha! vond het super grappig!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 13:30

Mijn pony vind water altijd nog wat eng.. Ik ga dan met haar wandelen en ga op de grond zitten met een los touwtje, dicht bij de plas (wel aan de andere kant als mijn pony staat). Dan gaan mijn pony helemaal aan het water snuffelen en ermee spelen (met haar voet erin slaan ect.) Clown . Daarna rent ze er door heen, vlug naar mij toe Clown . Daarna kan ik 100x door dezelfde plas lopen en dan volgt ze me heel jolig Vork .

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 13:32

Celia schreef:
Haha had de mijne ook Haha!! Ze wou er niet doorheen dus ik constant blijven pushen, en kalm houden, toen stapte ze erin en toen begin ze erin te schrapen, en ik krijg ze er dan niet meer uit! De keer erna dacht ik van : ik galoppeer er doorheen, het moet gewoon. Dus ik bereid me voor op een stop en plaats me goed in het zadel, wat doet mevrouw dan : ze maakt een enorme hertensprong over het water heen Haha! vond het super grappig!

haha ik ga het gewoon proberen Knipoog
al sta ik daar 1 hele dag Tong uitsteken maar ik ga haar er gewoon heel langzaam in laten stappen stukje voor stukje .. belonen.. *hopen dat ze er dan ingaat*
als ik haar er niet meer uitkrijg dan ehh Tong uitsteken nouja ik heb dadelijk nog de hele vakantie om eraan te werken Knipoog
lijkt me idd grappig als je paard een ernorme hertensprong maakt Tong uitsteken
gaat ze er nu gewoon makkelijk in?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 13:34

traan_beauty schreef:
Mijn pony vind water altijd nog wat eng.. Ik ga dan met haar wandelen en ga op de grond zitten met een los touwtje, dicht bij de plas (wel aan de andere kant als mijn pony staat). Dan gaan mijn pony helemaal aan het water snuffelen en ermee spelen (met haar voet erin slaan ect.) Clown . Daarna rent ze er door heen, vlug naar mij toe Clown . Daarna kan ik 100x door dezelfde plas lopen en dan volgt ze me heel jolig Vork .

hmm is het meschien een idee dat ik een pony waar hij heel goed mee kan opschieten aan de andere kant van de plas zet (natuurlijk wel met iemand erop)
en dat ze dan als het ware door de plas heen MOET wil ze bij haar vriendje komen?
is dit een goede oplossig?
bedankt voor de tip

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 16:04

iemand nog tips die niet zijn genoemd in de voorgaande berichten?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:07

Afstappen en je paard aan de hand meenemen, wil ook wel eens helpen. En heeeel veeeel geduld!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 16:09

Bluebontje schreef:
Afstappen en je paard aan de hand meenemen, wil ook wel eens helpen. En heeeel veeeel geduld!

dit heb ik al vaak gedaan Knipoog
maar zoals ik al eerder zei, hij word dan heel onrustig en loopt alleen maar achteruit.
ik zie wel dat er verbetering in komt en ik heb veel geduld voor hem;)
maar dichter als 2 m komt hij gewoon echt niet

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:12

Mijn paard vond het ook eng, ik heb hem achterwaarts erin laten lopen en later vond hij het prachtig om door het water te denderen, sterker nog, in de cross sprong hij zo het water in (maar dat duurde wel een tijdje om het hem te leren).

Eerst dus steeds achterwaarts erin en dat een tijdje volhouden, na een keer of wat lopen de meeste er daarna gewoon in. Het hielp bij mijn paarden en ook het paard van een vriendin hebben we het zo geleerd.

Je kan ook je eigen paard achter een paard aan laten lopen die niet bang is. Als hij dan nog niet wil, eerst het andere paard erin, en dan jij achteruit erin en naar het andere paard toe laten lopen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 16:16

Storm76 schreef:
Mijn paard vond het ook eng, ik heb hem achterwaarts erin laten lopen en later vond hij het prachtig om door het water te denderen, sterker nog, in de cross sprong hij zo het water in (maar dat duurde wel een tijdje om het hem te leren).

Eerst dus steeds achterwaarts erin en dat een tijdje volhouden, na een keer of wat lopen de meeste er daarna gewoon in. Het hielp bij mijn paarden en ook het paard van een vriendin hebben we het zo geleerd.

Je kan ook je eigen paard achter een paard aan laten lopen die niet bang is. Als hij dan nog niet wil, eerst het andere paard erin, en dan jij achteruit erin en naar het andere paard toe laten lopen.

bedankt ik ga het zeker een keer proberen Knipoog (het achterwaards erin)
verder is het paard achter een ander paard aan laten lopen die niet bang is geen oplossing voor de mijne Knipoog
bedankt voor de tip!

x_britjj_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:26

IK HEB SUPER TIP!!
-probeer eerst relaxd er op aflelopen en kijk tot hoever ze wil lopen.
-stoptze.. dan keer je om dus dan staat je paard met zijn billen nara het water.
-dan zet je hem in zijn acteruit en ga je achteruit het water in. als ze ook met haar voorbenen in het water staat beloon je haar en lata je haar even daar staan

achteruit heeft als reden:
-paarden zijn gewent om van voren iets te zien dat ze eng vinden. dan gaan ze achteruoit lopen of draaien ze om. nu draai je het om waardoor ze niet snappen dat ze moeten weigeren voor iets door rechtdoor te lopen, ze lopen dus gewoon achteruit het water in( soms zullen ze wel eng kijken en even stressen maar datis daarna over)
-nog een voordeel is dat een paard makkelijker te stoppen is als hij naar voren loopt dan dat je hem naar voren moet schoppen als hij achteruit loopt omdat hij iets eng vind

zelf heb ik hier ook mielijkheden mee gehad met mijn pony , na vaak achteruit door plassen, meren, en de zee doet ze het nu heel makkelijk!!

x_britjj_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:28

oeps sorry ik heb de rest van de reaxies nog niet gelezenmaar die zijnden ook al achteruit:P spijt mee maarja.. nu weet je het nog eens

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 16:31

x_britjj_x schreef:
IK HEB SUPER TIP!!
-probeer eerst relaxd er op aflelopen en kijk tot hoever ze wil lopen.
-stoptze.. dan keer je om dus dan staat je paard met zijn billen nara het water.
-dan zet je hem in zijn acteruit en ga je achteruit het water in. als ze ook met haar voorbenen in het water staat beloon je haar en lata je haar even daar staan

achteruit heeft als reden:
-paarden zijn gewent om van voren iets te zien dat ze eng vinden. dan gaan ze achteruoit lopen of draaien ze om. nu draai je het om waardoor ze niet snappen dat ze moeten weigeren voor iets door rechtdoor te lopen, ze lopen dus gewoon achteruit het water in( soms zullen ze wel eng kijken en even stressen maar datis daarna over)
-nog een voordeel is dat een paard makkelijker te stoppen is als hij naar voren loopt dan dat je hem naar voren moet schoppen als hij achteruit loopt omdat hij iets eng vind

zelf heb ik hier ook mielijkheden mee gehad met mijn pony , na vaak achteruit door plassen, meren, en de zee doet ze het nu heel makkelijk!!

bedankt voor de tips Knipoog
zoals ik al zei ik ga hier zeker mee werken
ik laat het wel weten

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:14

heb je al is geprobeerd dat jij midde in een grote plas water gaat staan en dan steeds wat meer stapjes achteruit doet zodat je pony wel achter je aan moet lopen omdat hij touw niet langer is.. misschien als je pony vertrouwen in je heeft loopt die wel achter je aan. kan je zn voetjes gewoon wassen of vind die dat ook eng? misschien moet je dat dan ook proberen dat ie weet dat water niet eng hoeft te zijn of dat het geen pijn doet ofzo Clown

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:09

Dit heeft even niks met het probleem van Ts te maken, maar is een opmerking over het galopperen door waterplassen. Ik heb dus ondervonden dat dat niet zo goed is voor je paard. We deden een buitenritje. Lekker jolig en hard galopperen door de modderplassen die op het pad lagen. De volgende dag was ze kreupel; ze had zich verstapt in een plas. Sindsdien galopperen we niet meer door plassen , maar rijden er langs of gaan er in stap door.
Over het niet door het water gaan: ons paard wil dat ook niet. Hij gaat wel achter een ander paard aan door het water, maar niet uit zich zelf.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:43

Marian_ schreef:
Celia schreef:

haha ik ga het gewoon proberen Knipoog
al sta ik daar 1 hele dag Tong uitsteken maar ik ga haar er gewoon heel langzaam in laten stappen stukje voor stukje .. belonen.. *hopen dat ze er dan ingaat*
als ik haar er niet meer uitkrijg dan ehh Tong uitsteken nouja ik heb dadelijk nog de hele vakantie om eraan te werken Knipoog
lijkt me idd grappig als je paard een ernorme hertensprong maakt Tong uitsteken
gaat ze er nu gewoon makkelijk in?

Ze gaat er nogaltijd niet makkelijk in hoor, is nogaltijd bang, en dan nog. Ze leert dan uiteindelijk door DIE plas lopen, maar wil je ergens door een andere gaan (op wandeling ofzo) dan durft ze niet meer Haha!. Maar ze treuzelt eerst, en als ik gewoon blijf been geven dan gaat ze toch, ze vertrouwt me wel, en dat is wat je moet zoeken.. Wordt niet kwaad, want het helpt niet (toch niet bij mijne).

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:47

Btw, ja zich verstappen in een plas is inderdaad altijd mogelijk, maar dat kan je evengoed meemaken op een blubberige ondergrond, altijd oppassen dus.
Er wordt hier ook vernoemd om te proberen aan de hand, naja bij mijne ging dit ook niet want dan wijkt zij zodanig uit, ookal is de koord kort, en gaat ze er toch langs, of zoveel mogelijk. Vaak zal ze er enkel met haar voorbenen langs gaan, achterbenen kunnen haar niet veel schelen..

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:52

Mijn pony was dus ook heel erg bang voor water, ik kon nog geen plas doorrijden. Nu cross ik er gewoon doorheen. Dit doet ze sinds ik op ponykamp ben geweest aan zee. Hier gingen alle pony's het water in en voordat ze zag dat er water was zat ze er al in. Ze speelt nou zelfs gewoon in het water en grote plassen in de bak of op buitenrit zijn geen probleem meer.
Dus met een groep er heen gaan helpt ook, maar dan op een plek waar hij nog niet is geweest en dan voor hem 3, naast hem 2 en achter hem 2 of 3. Dan heb je grote kans dat hij het niet eens in de gaten heeft. (Dan moeten deze paarden natuurlijk niet bang zijn van water)