Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
feliciaa schreef:Als ik jou was zou ik heel veel overgangen en schijnovergangen gaan rijden. Daar maak je de achterhand sterker mee en kunnen ze dus makkelijker aanspringen vanuit een rustig drafje. Ook kun je aan de longeerlijn proberen hem zo aan te laten springen. En het is gewoon een kwestie van oefenen. Probeer aan te springen in de galop doet ie het niet metteen laat je hem wel aan galoperen op zijn manier, maar neem je hem na een paar passen weer terug. Dan probeer je het in de volgende hoek nog een keer enz. Hij moet gewoon zijn achterhand verder ontwikkelen. Ik heb dit ook gehad met de haflinger waar ik op rijd. En die reageert heel goed op deze aanpak.
Het is trouwens ook belangrijk dat je ze voorbereid op de galop zonder dat ze al harder gaan. Ik heb die haflinger van mij aangeleerd dat als ik zeg let op dat ze dan al weet dat ze zometeen in de galop moet aanspringen.
) rijd ik veel tempowisselingen en overgangen (om hem sterk te maken en goed aan de hulpen te krijgen) ook neem ik oefeningen zoals schouderbinnenwaarts en wijken mee omdat dat goed is voor de activiteit van het binnenachterbeen. Omdat mijn paard de overgang stap-galop en galop-stap makkelijk vind pak ik dat ook vaak mee, hier worden ze lekker vlug van. Ik vind het belangrijk dat mijn paarden licht in de hand zijn en goed aan mijn been. Ze hoeven niet persé aan de teugel te lopen, als ze maar niet in mijn handen gaan hangen of de teugels uit mijn handen trekken. Ik rijd veel lang en laag en wissel af en toe wat af met oprichting. Ook vraag ik af en toe al wat meer activiteit in de achterhand door in de overgang van stap naar draf hem iets te laten "zitten" van achter. 
Ik doe niet veel met ze omdat ik wijnig tijd heb.. Een dagje rust mag altijd wel, als ik ga trainen stap, draaf of galopeer ik met de oudste, als hij vol energie zit van de dag ervoor ga ik bakjes lopen. Op het begin begon ik gelijk met springen, maar ik ben fout geweest en zal het dus niet meer doen op deze leeftijd.
), dan doe ik wat galopwerk, iets nieuws , bv. eens een pasje wijken of middendraf of zo. Ziet ze wel overal kaboutertjes, dan werk ik vooral aan ontspanning
. Verder doen we regelmatig grondwerk (met dank aan Marloes...
) en af en toe laten we haar vrij springen omdat ze dit superleuk vind. Verder staat ze de hele dag met haar vriendje in de wei
.