doorzitten op een jonge pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Rosalie

doorzitten op een jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 08:41

Hooii

ik zie wel eens mensen die een jonge pony inrijden dat ze ook gaan doorzitten enzo, dan niet 3 pasjes maar gewoon ook lang, het is niet zo dat ik nu zelf een jonge pony aan het inrijden ben ofzo,, maar ik vroeg het me gewoon af, want ik dacht altijd dat het slecht was voor de rug .. ?
ik weet trouwens niet of het hier goed staat

groetjes Rosalie

Karlijntjee

Re: doorzitten op een jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:42

Lang is inderdaad niet zo goed, maar heel even kan geen kwaad hoor..

nanett35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:24

Bij een jonge pony kun je denk ik het beste lichtrijden, door zo min mogelijk de rug te belasten.
Maar heel even is niet erg. Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:36

Ik ben een jonge tinker van 3.5 aan het inrijden, zonder zadel met bareback pad en dus doorzitten.
Het lichtrijden kan zeker in het begin de pony uit balans brengen, ze moeten zelf hun balans nog vinden en dan worden ze door het lichtrijden juist extra uit balans gebracht, de mijne reageert super op het doorzitten en ik merk dat ze haar balans steeds beter gaat vinden en zelfs al heel goed rechtgericht gaat lopen, ook doordat ik veel aan de hand oefen daarmee.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:42

Ik heb een 3 jarige nrps pony en op haar zit ik juist niet door. Haar spieren in haar rug zijn namelijk nog niet ver genoeg ontwikkeld om de hele tijd op kunnen door te zitten.. Mijn pony heeft haar balans al goed gevonden en ik zit alleen even een pasje door als ik een overgang naar de stap maak of als ik van been verwissel.
Dus ik zou het niet doen want mij is altijd geleerd dat dat slecht is voor een jonge pony (mijn DA heeft het ook tegen mij gezegd).

xx_Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 18:21

okee bedankt voor jullie reacties ! Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:09

Ik ben zelf ook voor lichtrijden. Wanneer je dat goed kan breng je daarmee het paard ook niet uit balans. Gewoon zorgen dat je op beide beugels gelijk gewicht hebt. Door zitten niet te veel, vooral in het begin alleen bij de overgangen (terug naar stap of naar galop)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:14

Ik ben eigenlijk pas begonnen met mijn pony met lang doorzitten toen die 4.5 jaar oud was. Ik moest toen richting de L2 gaan werken maar ik zou het niet weten of het slecht is voor de rug...
Maar ik zou gewoon lekker lang blijven lichtrijden, daarbij belast je de rug ook wel wat minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:18

Wij zijn op het moment ook onze 3,5 jarige aan het inrijden.Voornamelijk word er lichtgereden.Maar nu zijn we haar aan het wennen dat er ook wel eens doorgezeten word.Je hebt het idd nodig voor overgangen en de galop.Maar is is iedere keer maar een meter of drie.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:22

Als je goeie zit hebt, kun je juist beter doorzitten dan lichtrijden.
Lichtrijden is veel zwaarder voor een paard, maar makkelijker voor ons.
een paard raakt sneller uit balans en de druk is vele maten groter.

Voor rekensom zie .... www.paardnatuurlijk.nl

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:24

Ik vind dat het per paard verschilt. Je moet inderdaad de rug zo weinig mogelijk belasten, en soms is doorzitten minder belastend dan lichtrijden. Bij lichtrijden krijg je veel druk, weinig druk, en weer veel druk. Bij goed doorzitten blijft die druk constant gelijk en is dat dus beter. Maar als je niet goed kan doorzitten, of je paard loopt niet ontspannen waardoor je op en neer hobbelt, ja dan is het natuurlijk meer belastend dan lichtrijden.

Mijn tinker loopt heel erg ontspannen, in een heel rustige draf, hij zweeft bijna, en dus doe ik bijna alleen doorzitten omdat dat voor ons allebei fijner zit, en ik kan dat veel langer volhouden dan lichtrijden.

xx_Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 10:25

bedankt voor de info Lachen

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:06

doorzitten kan wel Knipoog máár dan moet je het zelf wél goed kunnen. Soms is doorzitten juist beter als de ruiter cq. amazone in het lichtrijden erg onrustig of "stuiterig'' is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:09

Maar daarom zou een onervaren ruiter geen jonge pony moeten in gaan rijden, omdat de zit van de ruiter onafhankelijk van alles moet zijn om een pony duidelijk te kunnen leren wat de bedoeling is toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:15

Ik moet zeggen dat mijn onervaren paard.Zo onervaren dat ze nu nog aan de longe loopt.Toch beter loopt met het lichtrijden als met doorzitten.Je ziet haar dan verkrampen en denken wat is dit.Terwijl ze al lichtrijdend heel mooi loopt.Vandaar dat we het iedere keer maar een meter of drie doen.Want dadelijk voor de galop moet ze het toch ook kennen.Maar wij zijn natuurlijk nu nog volop aan het beleren.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:48

midgie schreef:
Maar daarom zou een onervaren ruiter geen jonge pony moeten in gaan rijden, omdat de zit van de ruiter onafhankelijk van alles moet zijn om een pony duidelijk te kunnen leren wat de bedoeling is toch?

dat ben ik inderdaad met je eens Knipoog

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:50

silvana schreef:
Ik moet zeggen dat mijn onervaren paard.Zo onervaren dat ze nu nog aan de longe loopt.Toch beter loopt met het lichtrijden als met doorzitten.Je ziet haar dan verkrampen en denken wat is dit.Terwijl ze al lichtrijdend heel mooi loopt.Vandaar dat we het iedere keer maar een meter of drie doen.Want dadelijk voor de galop moet ze het toch ook kennen.Maar wij zijn natuurlijk nu nog volop aan het beleren.

tja, mijn paard loopt beter als ik doorzit Knipoog
nu moet ik zeggen dat ik dat ook veel fijner vind, heb dan het gevoel dat ik meer controle over hem kan houden. Ik rijd ook vaak licht hoor Knipoog maar na een kwartier rijden begin ik toch wel weer met stukjes doorzitten.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:29

Mijn pony is een beetje een speciaal geval.. Ze heeft namelijk een erg gevoelige rug waardoor ze haar rug snel vast zet als ik ga doorzitten.. Daarom had mijn dierenarts mij geadviseerd om te blijven lichtrijden (wel met overgangen enz. doorzitten) tot haar spieren verder zijn ontwikkeld.

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 13:41

De eigenaar van mijn verzorgpony (3 jr) mag ik ook nog niet doorzitten (alleen lang niet) alleen nu hoor ik net van mijn vriendin dat het juist beter is om door te zitten (wat weet ik nog niet precies)
Even volgen want ik ben benieuwd wat er uitkomt...

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 13:50

Met lichtrijden maak je jezelf niet lichter. De ene pas weeg je weinig, de andere pas bijna het dubbele. Het hoeft niet verkeerd te zijn, als je maar beseft wat je aan het doen bent.
Lichtrijden is asymmetrisch. Het ene achterbeen wordt nauwelijks belast, het andere achterbeen moet jouw dubbele gewicht dragen. Wil je voorkomen dat de bespiering van je paard scheef wordt dan zul je het lichtrijden evenredig moeten verdelen: �n minuut op het ene been, �n minuut op het andere been.
Lichtrijden is een scheve belasting en daarom eigenlijk niet zo goed voor jonge paarden. In plaats van steeds �n been met het dubbele gewicht te belasten kun je beter alle benen evenredig belasten. Een goede rijtechniek blijft hoe dan ook onontbeerlijk.
Druk verdelen

(bron www.paardnatuurlijk.nl)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:18

Ehh bonzjo.Paard natuurlijk is bepaald de bijbel niet.Vind niet dat daar altijd juiste info opstaat.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:23

maar is rijden met een BBP juist niet slecht voor de rug? Omdat de druk niet zo goed verdeeld wordt t.o.v een boomzadel?
Even een zijtak van het topic, sorry Knipoog
Ik rijd zoveel mogelijk licht op mijn 3,5 jarige pony en wissel regelmatig van hand en dus van been.

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 07:59

eh bonzjo heeft dit gewoon gevonden op internet Geld, geld! Tong uitsteken ik weet niets van paard natuurlijk, ik gewoon even gegoogled wat er over te vinden was Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 08:03

Waarom slecht, vroeger deden mensen niet anders en de paarden werden gemiddelt veel ouder.

Ik beleer mijn tinker zonder zadel en bitloos omdat dan de knopjes er beter op gezet kunnen worden, omdat je haar lichaam beter voelt dus ook de spanning als je misschien wat te veel vraagt en je daar gelijk op kan reageren door een stapje terug te doen,
als ik straks buiten ga rijden met haar dan gaat er uiteraard wel een zadel op , dus word het af gewisselt , maar de trainingen zelf worden zonder zadel gedaan, doe ik met al mijn paardjes zo.
Vind het zelf een groot voordeel, dat je ook goed zonder zadel je balans kan leren vinden en dus je paard daardoor ook minder uit balans gaat brengen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 23:03

Ik rijd op jonge paarden (tot 4,5jaar ofzo) voornamelijk licht. Ik neem uiteraard wel stukjes doorzitten mee. Niet alleen wanneer ik wil aangelopperen of terug wil naar stap, omdat ze daar op een gegeven ogenbik teveel op gaan anticiperen. Dus ook stukken tussendoor. Maar zolang de dieren nog niet voldoende spieren hebben opgebouwd, rijd ik hoofdzakelijk licht op beide handen evenveel. Dit toch om te rug te ontlasten.
Wanneer je superstil kunt doorzitten, is de rugbelasting wel constanter dan tijdens het lichtrijden. Toch merk ik vaak dat de dieren het (met name in het begin) toch gemakkelijker lijken te vinden om te ontspannen en te veren in de rug.