hard in de mond/stijf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

hard in de mond/stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 09:57

Hoi,

Tips om een paard dat stijf is lekker soepel te rijden? (paard buigt bijna niet geen stellingen niks, net een plank)

Ook paarden die hard in de mond zijn en bijna niet op je zit reageren, hoe zorg je dat het paard minder hard word en beter gaat reageren op je zit?

x

Alicia2u

Re: hard in de mond/stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:02

Met een stijf paard zou ik allereest gaan longeren met een passoa of aan de dubbele longe. Eerst de spieren soepel maken zonder ruiter, daarna pas gaan rijden.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:10

...je kunt ook sportmassage voor paarden overwegen...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:16

een stijf paard kan ongevoelig lijken voor het bit en je zit, maar dat is niet per se zo! ga dus nooit doorbeuken op oefeningen die hij schijnbaar niet wil uitvoeren, want vaak voelen ze het maar al te goed en kunnen ze het gewoon niet.

verder is longeren ed goed om te starten, maar daarna ga je moeten uitzoeken van welke oefeningen dat paard soepeler wordt... mijn d-pony is bv ook een plank als je der net opstapt en zij wordt meteen een stuk losser als je gaat schakelen tussen halt-achteruit-draf, maar ook van 'moeilijkere' dingen als wijken voor het been en keerwendingen. Met mijn paard moet ik dat niet onopgewarmd proberen, want dan slaagt hij tilt! Die moet dan weer eerst veel rondjes draven en stappen aan een losse teugel om soepel te worden (en daar zou mijn pony dan weer gewoon gek van worden en op de voorhand van gaan rondracen)...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:34

Je moet niet te snel van stapel gaan met een paard dat hard en vast in de mond zit.,
eerst rustig longeren todat ze losser word.

jammerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:14

inderdaad veel longeren. als je rijdt veel stelling vragen en voltes maken, voltes vergroten en verkleinen en wat wijken.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 11:17

Het paard waar het overgaat heb ik gister alleen maar op gestapt om even te voelen omdat ik die wil gaan bijrijden.
Ik heb dus geprobeerd een paar "mooie" wendingen te maken maar kwam dus tot de conclusie dat ie stijf was!

Maar bedankt voor de tips, Hier kan ik zeker wat mee!!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:01

Tijdens het losstappen al beginnen met voltes (verkleinen/vergroten), slangenvoltes, gebroken lijnen en met een openingsteugeltje erbij rustig stelling van het paard vragen. Met longeren voor het rijden kan je hem misschien al een stukje losser krijgen. En niet te vergeten; goede begeleiding is altijd belangrijk! Lachen

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 12:20

Wat bedoel je met openingsteugeltje erbij?

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:10

Je binnenteugel wat meer ontspannen van de hals houden waardoor je 'm toch een beetje in de gewenste richting stuurt. Dus; buitenteugel + binnenbeen eraan, maar je binnenteugel wat meer van de hals (let op dat je hem niet vast gaat zetten op je bovenbeen!!) zodat je hem zegmaar "wijst" welke kant je op gaat/wil.

Mrijss_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:11

ik rijd nu een pony voor iemand anders,, nu merkte ik dat die pony een heel stijve nek heeft,, en kan ook niet met stelling rijden ,, nu ben ik dus aan het proberen die nek los te krijgen ,, en het betert ook wel egt ik begin alty met die pony goet op te warmen en veel figuren te rijden vooral voltes en achtjes,, maar een pony los rijden kan niet zo maar op 1.2.3 gedult hebben dus.

( als iemand nog tips voor me heeft laat ff een mailtje) Haha!
xxx

Em_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:15

ik heb dit probleem ook en mijn paard kan niet longeren dat word ie vuil joh! echt vreselijk bijten stijgeren bokken op je af rennen en vlak voor je wegsprinten het is al een wonder dat een join up gelukt is!
maar aan die tip heb ik dus niet zoveel!
kan iemand ook mij tips geven via de pb? (sorry dat ik meelift op deze vraag!)

jadi1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:51

Inderdaad, wat dioxide zegt; buitenteugel eraan (en binnenbeen) maar binnenteugel ontspannen. Mijn paard zat ook vast en door dit op te nemen in verschillende oefeningen ( voltes, maar ook schouderbinnenwaarts ed) is ze weer super los en soepel!
wat ook goed is ( en leuk) is met snoepjes buiging te vragen, zowel links als rechts en dan steeds een stukje verder 'lokken' , reken maar dat ze dan buigen hoor Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 07:54

Voor de stijfheid , lekker laten masseren en zelf ook wat meer ontspannen rijdne, voor het harde in de mond , oberstappen naar bitloos de komende tijd,