Lui en slecht aan het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yvet_90

Lui en slecht aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 13:59

Ik heb eigenlijk niet echt problemen met rijden ofzo, maar toch wilde ik een paar vraagjes stellen hier:

Ik heb mijn pony nu ongeveer 3,5 jaar en ik ben echt vanaf het begin met haar begonnen. Ik kon zelf ook nog niet als de beste rijden (nu nog steeds niet natuurlijk hoor) maar mn pony is gewoon echt een luilak. Ik heb er echt heel veel aan gedaan om het te laten verbeteren, door middel van andere soorten voer en dergelijk. Sinds ik haar draversbrok voer gaat het ook al een stuk beter hoor, ze is veel energieker.. Maar nu heb ik dus met haar dat ze mijn been regelmatig gewoon negeerd.. Ik vind het opzich behoorlijk vervelend, maar kan nou niet zeggen dat het echt heel erg storend is. Meestal als ze mijn been negeert ga ik wat simpeler wat door de bak rijden en veel figuren rijden. Dit helpt meestal niet zo heel erg, maar dan heb ik in ieder geval het idee dat ze lekker loopt.

Wat ik ook regelmatig heb is dat ze heel erg gaat hangen in de teugels. Ik heb daarna een poosje gereden met een leren bit.. Ik heb geen idee wat het precies voor bit is hoor, maar een heel zacht bitje.. Zelf rij ik met een bustrens die in principe veel harder is. Maar toch liep ze echt heel ontspannen op dat andere bitje.. In het bos heb ik ook regelmatig dat ze zich hard maakt in haar mond.. Zodra ik het andere bit in haar mond had, kon ik haar met mijn pink nog rijden. Ik hoefde niet eens een beetje druk te zetten om haar langzamer te laten gaan.

Waar wij ook nog wel eens moeite mee hebben is de achterhand er lekker bij te rijden. Kitty komt heel gemakkelijk terug in het tempo, wat het moeilijk maakt om haar iets te leren want ik moet haar er steeds weer bijzetten.

Daar komt ook nog eens bij dat ze op de linkerhand altijd heel lekker ontstpannen loopt en ook veel gemakkelijker nageeft..

Ik heb geen vaste instructeur en les in principe ook niet vast, maar ik heb wel af en toe les van iemand die zelf in de jonge paarden zit en ook op ponyclubs lesgeeft. Zij heeft me natuurlijk al wel veel geholpen hoor, maar ik ben benieuwd of jullie ook nog tips hebben om haar nog wat lekkerder los te krijgen door het lichaam.

Gewoon wat oefeningen enzo.. Ik hoef niet perse heel veel hulp ofzo..

(Nog een vraagje.. mijn pony is in principe wel een heel voorzichtig beestje, soms wel wat lomp, maar dat zijn alle paarden wel eens. Maar ik heb soms echt het gevoel dat ze dingen niet wil leren. Dan kijkt ze me echt dom aan alsof ze zegt van doe het lekker zelf!! Vooral ook met het rijden. Zodra ik ook maar iets doe wat moeilijker is dan normaal zoals wijken, dan gaat ze heel snel in verzet tijdens het normale rijden, maar zet ik op zulke momenten even door en ik heb wat hulp, dan kan ze het ineens wel en zodra ze de oefening beheerst dan verzet ze zich ineens ook niet meer. Ze heeft ook tijden dat haar echt niet iets te leren valt, maar andere tijden neemt ze het echt binnen noodtime op.. heeft iemand enig idee of dit te maken kan hebben met haar luie gedrag?)

Ik hoop op onderbouwde informatie, aan reacties van zoek een goede instructrice heb ik natuurlijk niets aan. Ik vraag me alleen af wat jullie hiermee zouden doen!! Haha!

Havanna__

Re: Lui en slecht aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:33

Over het niet aan je been, als ze niet reageert op je been is het heel simpel: je schopt wat harder, en als er dan nog geen reactie is een tik met je zweep Knipoog Is niet zielig, het is zielig voor jou als ze niet luistert! Tong uitsteken

En wat betreft het 'dom' zijn: mijn pony doet precies hetzelfde, dan is het moeilijk en dan denkt ze: bekijk het maar! Zodra ze het dan kan is het inderdaad over. Gewoon dooroefenen tot ze het kan dus!

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 14:39

Ja inderdaad, dat doe ik eigenlijk ook altijd wel, maar aangezien ik wat aan de lange kant ben is het moeilijk om haar en braaf op mn been te laten reageren en mn houding netjes te laten. Hebben jullie dan meestal zoiets van dan maar even niet om de houding denken of rijden jullie ze dan met lichte hulpen en met zweep voorwaarts.. Ik dacht namelijk dat het laatste wel zin moest hebben, want dan leert ze op lichtere hulpen te reageren, maar aan de andere kant reageert ze dan niet op mijn hulpen maar op de zweep.. :S

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:30

Doe je het eigenlijk wel? Of doe je het echt? Eis je die reactie?
Je geeft nl. in je eerste verhaal aan dat je dan maar iets simpelers gaat doen, figuurtjes rijden etc.
Je pony kan niet lekker nagevelijk zijn (door de rug) als ze niet aan je been is en dus ook drang naar voren heeft.
Dus als ze niet reageert, een duidelijkere hulp met je been, nog niet het gewenste effect, een tik. Gaat ze dan nog niet goed genoeg naar voren, blijf dan maar gas geven (been en indien nodig zweep) totdat ze echt goed naar voren gaat. Dan terugnemen en opnieuw. Op een kleine lichte hulp moet ze reageren, doet ze dat niet, dan pas een iets grotere hulp en daarna een tikje met de zweep erbij totdat ze echt naar voren gaat. En waar ze dan met haar hoofd loopt, dat maakt niet uit. Dat komt wel weer als ze aan je been is. Dan zal ze ook heel vlot nageven. Omdat ze die drang naar voren heeft.
Let wel op dat als ze erg heet wordt, dat je dit dan ook laat afvloeien door even te ontspannen. En dat betekent niet sloffen, maar even een rondje op normaal tempo stappen.

Blijf vooral consequent. Daar gaat het meestal mis. Ook als je aan het uitstappen bent, zal ze moeten doorstappen. En begin altijd met een kleine hulp, geen reactie, dan pas een grotere hulp.
Laatst bijgewerkt door Arnyek op 11-10-07 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:41

En zoals gewoonlijk is het advies..een mep een schop en de pony is alleen maar lui. Misschien toch verstandig om maar eens les te gaan nemen al wil dat niet horen. Het hangen op de teugel zegt mij, zonder dat ik je heb zien rijden, eigenlijk al genoeg. Les, les en nog eens les! Luie paarden worden n.l gemaakt, en niet geboren!

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:49

aerdenhout1 schreef:
En zoals gewoonlijk is het advies..een mep een schop en de pony is alleen maar lui. Misschien toch verstandig om maar eens les te gaan nemen al wil dat niet horen. Het hangen op de teugel zegt mij, zonder dat ik je heb zien rijden, eigenlijk al genoeg. Les, les en nog eens les! Luie paarden worden n.l gemaakt, en niet geboren!

Volgens mij zeg ik nergens dat de pony lui is, ik probeer juist aan te geven dat de amazone consequenter moet zijn en reactie moet eisen, maar de pony dan ook even mag lopen met zijn hoofd waar hij wilt.
Verder ben ik het helemaal met je eens dat les de juiste oplossing is. Iemand die haar corrigeert op het moment dat ze teveel van voor bezig is en niet consequent genoeg is met het been en actie=reactie.
Want ik denk toch echt dat de instructeur ook op die manier aan de slag zal gaan. Of denk jij daar anders over?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:52

Ts heeft het over een "luilak".

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:58

Ok, dan ben ik het helemaal met je eens!

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:14

inderdaad les gaan nemen... hoeft echt niet elke week maar wel op regelmatige basis zodat je hulp krijgt van iemand die het ook ziet en daarmee aan de slag kan.

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:17

Havanna__ schreef:
Over het niet aan je been, als ze niet reageert op je been is het heel simpel: je schopt wat harder, en als er dan nog geen reactie is een tik met je zweep Knipoog Is niet zielig, het is zielig voor jou als ze niet luistert! Tong uitsteken

En wat betreft het 'dom' zijn: mijn pony doet precies hetzelfde, dan is het moeilijk en dan denkt ze: bekijk het maar! Zodra ze het dan kan is het inderdaad over. Gewoon dooroefenen tot ze het kan dus!

Hoe meer jij je paard schopt en slaat hoe ongevoeliger hij wordt. Blijf er af en geeft alleen been om hulpen t egeven, schoopen heeft geen zin. Als jij je been er constant aan hebt zal het paard het op den duur niet meer voelen, blijf je er af en geef je been dan zal ze reageren.
Het is wel iets wat niet van de een op andere dag werkt. Heeft tijd nodig.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 22:29

Ik denk dat jou pony geen luilak is , maar er gewoon geen bal van begrijpt en dat je nu zelf vastloopt met het haar uit leggen hoe het wel moet,
Ik zou toch les gaan nemen en niet als een wilde gaan schoppen of met de zweep gaan tikken.
Je paard kijkt je dom aan , omdat ze waarschijnlijk vind dat JIJ dom bezig bent, jij snapt het niet , dus hoe moet zij het dan wel kunnen snappen????

Dus zoel iemand die jou kan vertellen hoe het wel moet , sucses!!!!

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 08:24

Goedemorgen allemaal..

Bedankt voor de reacties.. Ik snap het punt helemaal, gelukkig heb ik af en toe wel les.. Ik weet dat het deels onbegrip is, maar het is gedeeltelijk ook echt lui gedrag. Ik heb toen een keer een les gehad en zodra ik haar toen aan het werk wilde zetten, begon ze gelijk overal schrikkerig op te doen.. Ik heb haar toen flink door laten lopen (let ook helemaal niet echt op de hoofdhouding dan, maar ik wil wel dat ze mijn hand accepteerd want anders maakt ze veel sneller gebruik ervan om even iets te doen waardoor ze onder het werk weg probeert te komen.). Iedere keer dat ze niet meer voorwaarts was op mijn been, deed ik het volgende (op aanraden van mijn instructrice):

Haar voorwaarts drijven en op moment dat ik geen reactie kreeg, dan moest ik haar een tik geven. Op de een of andere manier snapt ze me dan wel en wil dan ook echt wel werken. Ik weet zelf ook dat het deels onbegrip is, maar hoe kan het dan dat ze sommige momenten mij echt aankijkt van doe het mooi zelf en als ik het de keer ernaar precies hetzelfde doe, dat ze me dan wel snapt en het dan wel goed voor me wil doen. Nog iets wat wel appart is, voor mij doet ze echt haar best wel, ze loopt 9 van de 10 keer echt wel lekker, maar op moment dat iemand anders op haar rijdt.. Dan voert ze echt geen ene moer uit.

Terwijl als ik er dan vervolgens weer op ga zitten, dan doet ze alles weer braaf. Ik bedoel dan ook mensen die op haar stappen die beter kunnen rijden dan ik en die wel les hebben.

Het nemen van les is helaas geen optie voor mij. Hoe graag ik het ook wel, hoe leuk het me ook lijkt.. Het probleem zit hem bij mij gedeeltelijk in de bak, die is in de winter bijna niet te rijden en ergens naartoe gaan is ook een probleem, wnat ik heb geen trailer + auto ter beschikking.. Ik zou het dan zelf moeten betalen.. Dat heb ik er echt wel voor over, maar dan blijft het probleem nog dat ik geen auto + trailer kan betalen en ik zelf ook geen rijbewijs heb..

Als iemand hier op bokt zoiets heeft van dat lijkt mij wel een leuke uitdaging om haar eens te helpen. Ga je gang, bied het aan..

Havanna__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:02

_Do_ schreef:
Havanna__ schreef:

Hoe meer jij je paard schopt en slaat hoe ongevoeliger hij wordt. Blijf er af en geeft alleen been om hulpen t egeven, schoopen heeft geen zin. Als jij je been er constant aan hebt zal het paard het op den duur niet meer voelen, blijf je er af en geef je been dan zal ze reageren.

Als je geen reactie op een schop of zelfs een tik krijgt, moet je er idd niet mee doorgaan Knipoog
Maar het been eraf halen zou ik zeker niet doen, dat is nooit goed!

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:25

ook proberen om zo min mogelijk been te geven dit om het afstompen van het been minder te maken. jou paard moet beter en sneller gaan reageren op kleine en korte hulpen hij moet elektrischer aan het been worden. als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een ervaren en gediplomeerd orun instructrice bij jouw in de buurt Knipoog.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:29

Ik zeg altijd maar zo been=reactie enzo als dat niet zo is nog een keer been en een tikje van de zweep.Meestal ligt het toch rijtechnisch dat een paard niet op het been reageert(sorry).En tijdens het rijden heel veel overgangen rijden van stap naar draf en andersom en midden stap/draf etc.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:27

als eerste ga les nemen 1 keer in de week daar leren jullie beide heeeel veel van.

als je pony niet voor je been reageert. moet je zorgen dat ie naar jouw gaat luisteren.
je gaat niet nagevelijk rijden. dus laat de teugels wat langer.
als je pony niet voorwaarts is heeft het ook geen zin om hem naar beneden te rijden.
hij komt dan alleen maar meer en meer terug in tempo.
zorg ervoor dat hij eerst goed word voor je been en dan nagevelijk. lukt dat komt hij weer terug dat hij niet voor je been meer is. gooi je de teugels los en dan weer eerst naar voren en dan nagevelijk.

je geeft eerst je pony hulp door je kuiten aan te spannen geen reactie dan met je hakken en dan pas de zweep. (ga je je pony op de zweep naar voren rijden heeft hij straks geen respect meer hiervoor. en kun je meppen wat je wil en doet ie nog bijna niks. en dat wil je niet.)
als hij dan al beter is voor het been kun je beginnend in stap als hij terug komt in tempo een tikje geven op het achter/bovenbeen doe dit af wisselend.
eerst links dan rechts rechts links ga zo maar door.
(geef jij een keer meer been en je pony schiet in galop, dan neem je NIET terug en laat je hem galoperen een paar rondjes. hij moet van jouw naar voren en doet dit goed. neem je hem terug straf je hem namelijk.)

maar je kan gewoon veel beter les nemen. leer je veel en veel meer en kun je ook niks verkeerd doen. door maar wat te gaan proberen.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 09:17

johanne schreef:
als eerste ga les nemen 1 keer in de week daar leren jullie beide heeeel veel van.

als je pony niet voor je been reageert. moet je zorgen dat ie naar jouw gaat luisteren.
je gaat niet nagevelijk rijden. dus laat de teugels wat langer.
als je pony niet voorwaarts is heeft het ook geen zin om hem naar beneden te rijden.
hij komt dan alleen maar meer en meer terug in tempo.
zorg ervoor dat hij eerst goed word voor je been en dan nagevelijk. lukt dat komt hij weer terug dat hij niet voor je been meer is. gooi je de teugels los en dan weer eerst naar voren en dan nagevelijk.

je geeft eerst je pony hulp door je kuiten aan te spannen geen reactie dan met je hakken en dan pas de zweep. (ga je je pony op de zweep naar voren rijden heeft hij straks geen respect meer hiervoor. en kun je meppen wat je wil en doet ie nog bijna niks. en dat wil je niet.)
als hij dan al beter is voor het been kun je beginnend in stap als hij terug komt in tempo een tikje geven op het achter/bovenbeen doe dit af wisselend.
eerst links dan rechts rechts links ga zo maar door.
(geef jij een keer meer been en je pony schiet in galop, dan neem je NIET terug en laat je hem galoperen een paar rondjes. hij moet van jouw naar voren en doet dit goed. neem je hem terug straf je hem namelijk.)

maar je kan gewoon veel beter les nemen. leer je veel en veel meer en kun je ook niks verkeerd doen. door maar wat te gaan proberen.

Bedankt voor je tip! Hier heb ik wat aan.. Het is niet zo dat ze helemaal niet reageert op mijn been, maar wel slecht.. Soms negeert ze me en soms ook niet.. alleen op mijn kuit reageert ze zowiezo heel slecht, ik rij al bij met spoortjes omdat ik wat aan de lange kant ben en op die manier niet helemaal mijn hak omhoog hoef te drukken op momenten dat ik haar een keer extra bijdrijven wil als ze niet reageert op mijn been.

Ze is overigens wel heel lekker nagevelijk, maar blijft achter in het tempo!

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:52

je moet haar lekker wakker maken.
doe je wel leuke dingen met je paard of alleen in de bak?
ga een keer op buitenrit. of met haar wandelen.
en op je been reageren.. komt misschien omdat je teveel op je zweep rijd ?
dan luisteren ze op een duur niet meer naar je been.
succes!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:18

Wat bij sommige paarden ook helpt:
Zodra je erop stapt, vanaf de 1e seconder een houding hebben van: en nu is het menis.
Zelf energiek en enthousiast zijn, en echt ontzettend streng.
Betekend dat je in de 1e 10 min. wie weet wel iedere minuut je zweep nodig hebt, maar vaak hebben paarden dan wel door dat ze maar beter aan het werk kunnen gaan. De rest van de tijd heb je dan enkel je zweep nodig als herrinering aan het feit dat het menis is nu. Werkt bij mij altijd prima.
Vooral als je , wanneer je opgestapt ben en weg wil stappen, enkel je kuiten gebruikt, en als er dan geen reactie komt (paard staat nog te slapen) direct een rotlel geeft. Vaak vliegen ze dan voor je, het hele uur lang!

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:47

Havanna_ schreef:
_Do_ schreef:

Als je geen reactie op een schop of zelfs een tik krijgt, moet je er idd niet mee doorgaan Knipoog
Maar het been eraf halen zou ik zeker niet doen, dat is nooit goed!

Niet er af halen maar er af blijven, been ligt wel tegen buik aan maar geeft geen druk.
Paard leren rijden op zit, niet duwen maar subtiel door kanteling van bekken en verplaatsen van gewicht.
Als je dan namelijk een kee rbeen aanlegt zal je ook gelijk reactie hebben.

Pienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:16

Havanna__ schreef:

Ja