Hoofdschudden en klepperen met bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coliena

Hoofdschudden en klepperen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 11:10

DIt kan een lang verhaal worden, maar ik doe mijn best om het duidelijk te vertellen.

Ik rij 7 paarden bij van mensen die ik heel goed ken. Ik geef ook les aan de vier kinderen die rijden met deze paarden. Ik train deze paarden als het nodig is, corrigeer foutjes die in de training geslopen zijn, leer de twee jonge paarden op, enz. Nu is er één van deze paarden die een probleem heeft. Ik heb dit paard gereden vooraleer zij hem kochten. Het was een pittig paardje, wat nerveus, veel karakter, maar met behoorlijk veel talent voor de dressuur, hoewel hij springbloed heeft. Ik heb hen dus aangeraden dit paard te kopen, toen ze op zoek waren naar een nieuw paard.

Ze hebben hem nu ongeveer 3 jaar en ze hebben er veel problemen mee gehad naar het springen toe. Hij kan fantastisch springen, maar overdrijft telkens in de sprong en kan ook zeer smerig weigeren. Ze hebben er verschillende springruiters opgehad (ik srping niet, rij dressuur), die hem er telkens wel door kregen, maar eigenlijk door hem te forceren, te dwingen en zijn "kop" te breken. Daarna ging het altijd een periode sterk beropwaarts met hem, liet zich goed rijden, kwam op wedstrijd, weigerde niet meer, maar het probleem is dat hij zich dan altijd lichamelijk in de problemen loopt. Hij heeft geen fut meer, vermagert, enzovoort. Ik heb hen verschillende keren gezegd dat ik dacht dat dit de verkeerde manier was, maar de kinderen springen heel graag en ja, soms moeten mensen iets ondervinden voor het duidelijk wordt. Hier zou ik dus liever verder niet op ingaan.

Tijdens hun vakantie zorgde ik voor de paarden en ik reed ze ook elke dag. Toen ik op hem reed, voelde ik driect dat er iets niet juist zat, geen zin om te lopen, blijven stil staan, futloos, zeer stijf, en zo verder. Heb toen een bloedonderzoek aangeraden en ja hoor, verzuring. Op dat moment zag zijn ruiter (meisje van 15 jaar) het ook allemaal niet meer zo zitten met hem. Hij zat terug in een neerwaartse spiraal, het ging niet, ze vonden elkaar niet... Hij liep ook enorm met zijn hoofd te schudden en klepperde met zijn bit. Ze zag het helemaal niet meer zitten. Ik heb dan voorgesteld om hem een maand van haar over te nemen. Om hem opnieuw dressuurmatig te rijden. Met de voorwaarde dat hij voorlopig niet mocht springen en dat ik zijn enige ruiter zou worden. Ze gingen direct akkoord en ik ben gestart met zijn revalidatie en met de opbouw van de dresuur. Tot mijn grote verwondering liep hij door de medicatie en de andere aanpak direct een heel stuk beter! Na twee maal stopte hij al met hoofdschudden, het klepperen hield op en je zag hem openbloeien. Hij werd terug lekker brutaal en voorwaarts, kwam veel bij in gewicht, glanst terug in zijn vacht en nam echt reuzensprongen vooruit qua dressuur.

Maar nu komt het. Na een maand training, mocht zijn baasje hem terug overnemen één maal per week. Ik rij hem dan de rest van de week nog bij, om hem te corrigeren. Ze ging met hem starten in een privéles in de manège waar we rijden, bij mijn leraar. Helaas kon hij wegens omstandigheden geen les geven en is de les overgenomen door een meisje dat wilswaar niet slecht rijdt, maar ze ziet volgens mij geen problemen en kan ze dan ook niet oplossen. Dit is dus in mijn ogen een complete ramp geworden. De eerste tien minuten ging het nog wel, hij was zacht in de mond en voorwaarts. Maar daarna ging het alleen maar bergaf. Hij begon terug met zijn hoofd te schudden, hoe meer de les vorderde, hoe erger. Ze begon haar geduld te verliezen, waardoor het natuurlijk nog veel slechter werd en uiteindelijk begon hij steeds meer protest te tonen en begon het geklepper met zijn bit terug. Het is dus eigenlijk volledig verkeerd gegaan. Ze is van hem gekomen in tranen en hij was zeiknat van het zweet.

De dag nadien heb ik hem eerst 20 minuten gereden, waarbij ik de eerste tien minuten wat moeite heb gehad met kopschudden en klepperen, maar uiteindelijk stopte dit volledig en had ik hem terug rustig en nageeflijk. Toen ging het meisje er op en ogenblikkelijk begon hij met schudden. Ik heb ze les gegeven en op een bepaald moment stopte hij met schudden en ging hij mooi voorwaarts, nageeflijk, over de rug en ontspannen lopen. Behalve het geklepper met zijn bit, daar ging hij continu mee door.

Nu is mijn vraag: wat denken jullie dat hier de oorzaak van is? Ik denk dat het komt omdat dat meisje geen constante verbinding heeft met zijn mond. ZIj is ook zeer nerveus als ze met hem rijdt, omdat ze het niet vindt. Hij is daar gevoelig voor en reageert ook door te klepperen en te schudden. Ik geef ze nu les om het vertrouwen tussen beide terug op te bouwen en haar te leren hoe ze zijn mond moet vinden. Zijn er mensen die dit probleem kennen? Of die weten hoe er het best mee om te gaan? Ik train hem verder ondertussen, maar bij mij doet hij het dus zelden of nooit, en ik kan het atlijd oplossen.

Bedankt voor het lezen!

magda_90

Re: Hoofdschudden en klepperen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:13

Lastig probleem, ik kan zo 1,2,3 niet met een oplossing komen. Ik denk dat je gewoon moet doorgaan met beide les te geven en haar te laten zien hoe het betreffende paard in elkaar zit en wat de gebruiksaanwijzing is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:42

Misschien denk ik te simpel, maar ik denk dat het gewoon stress is van het paard. Ik zou het meisje aanraden om het paard te verkopen als het paard er zo onder te lijden heeft. Arm paard.

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:49

tja als ik het zo lees denk ik ook aan verkopen, de combi klikt gewoon weg niet. en het paard lijdt daar onder.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 13:55

Hoewel ik bovenstaande reacties snap, ben ik niet akkoord. Dit meisje is stapelgek op haar paard en hij ook op haar. Het is net een grote hond, hij volgt haar overal! Het klikt wel degelijk tussen die twee, maar ze zit nu met een probleem. Persoonlijk denk ik dat het hele springverhaal de grote boosdoener is. Ik wil hier niet met modder gooien, maar het hoofdschudden is ook begonnen sinds de springruiter er mee aan de slag ging. Hij was nogal links-rechts als je begrijpt wat ik bedoel. Dit paard heeft ongelooflijk veel geluk dat hij daar is terecht gekomen. Hij zit er echt in het paardenparadijs. Continu buitenbeloop en weide, vriendjes, paddock, vier meisjes die hem vertroetelen... Hij is nu 12 jaar oud, maar daar voor heeft hij heel veel meegemaakt en heeft hij verschillende eigenaars gehad. Ik heb hem gekend als veulen en hij is ook op een compleet foute manier zadelmak gemaakt, hij is twee keer zwaar ziek (lees: bijna dood) geweest, en heeft verschillende baasjes gehad, de één al beter dan de ander.

Dit paard gaat zeker nooit meer weg. Ze zitten momenteel gewoon in een erge dip en ik geloof er ook wel in dat het goed gaat komen, ze willen er ook volledig voor gaan! Ik wilde meer weten wat de precieze oorzaak zou zijn van het feit dat hij met haar zo kleppert! Stress is inderdaad een goede uitleg, maar is het mogelijk dat haar hand in de aanleuning gewoon niet constant genoeg is?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 13:58

PS: ik geef dit meisje dus zelf dressuur les, maar ik kan niet echt een onrustige hand bespeuren. Ze werkt soms wel iets te veel naar achter met haar hand, geeft hem niet altijd de ruimte en snapt de connectie been-achterhand-rug-mond nog niet zo goed. Hoewel ze voor haar leeftijd best goed rijdt!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:43

Na Coliena's berichten gelezen te hebben, ben ik er nog meer van overtuigd dat je hier veel tijd en geduld voor uit moet rekken. Laat het meisje gewoon rustig stap voor stap zien hoe het paard werkt, wat zijn manier van doen is en hoe bij benaderd moet worden. Neem de tijd en ik weet wel zeker dat het goed komt.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:17

Ik zou het meisje aanraden om voorlopig miet meer met het dier tespringen maar van begin af aan de dressuur weer optepakken...net zolang zijzelf haar paard goed kan aanvoelen.
Het is dus een super gevoelig dier die door haar jonge leeftijd het nog niet helemaal goed aanvoelt en daar ligt denk ik het probleem.
Zij zelf is inmiddels haar vertrouwen kwijt wat dus nog meer spanning opwekt in de combinatie.
Pas weer iets met balken gaan doen als het allemaal weer bevestigd is en dan beginnen met de balkjes lopen ed... over dit hele traject zou ik zeker een jaar of langer doen..voordat ze weer wedstrijden kan doen.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 08:41

Gisteren heb ik het meisje nog eens les gegeven, ik had het paard niet ingereden voor haar. Ze heeft wat meer problemen gehad dan zondag, maar op het einde had ze hem, behalve het klepperen, toch redelijk los en ontspannen. Ik heb hem vervolgens nog even gereden en hij kleppert helemaal niet bij mij! Ik heb dan nog een lang gesprek gehad met mijn lesgever en het probleem is toch waarschijnlijk de aanleuning van dat meisje. Ze werkt nog te veel achteruit en rijdt hem niet naar haar hand toe. En hij is daar zeer gevoelig voor. Hij aanvaardt absoluut niet dat ze, hoe weinig het ook is, achteruit gaat werken. Dus nu ga ik hem nog geregeld bijrijden en krijgt zij privéles van mijn instructeur. We geloven er wel in dat het goed komt, maar ze zal de komende paar maanden toch op haar tanden moeten bijten.

Wat het springen betreft ben ik volledig akkoord. Hij springt nu al 1,5 maand niet meer. Helaas is er nog een grote wedstrijd begin november, waar ze al jaren naar uitkijkt om mee te doen en al haar vriendinnetjes doen mee, dus we kunnen haar echt niet verbieden om mee te doen. Ze gaat eind deze maand nog één springles volgen en nog één wedstrijd ter voorbereiding en ze mag die grote wedstrijd nog rijden. Ze beseft ook wel dat ze er beide waarschijnlijk niet klaar voor zullen zijn, maar zou het toch heel graag proberen. Ze gaat nu hard trainen en we zien het dan wel. Daarna zal hij uit het springen gehaald worden, tot ze hem kan rijden in de dressuur. En ze begrijpt dit ook wel.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:03

Zo te horen moet 't echt goed komen. Ik had persoonlijk alleen niet gesprongen ongeacht dat je er naar uit kijkt. Het welzijn van het paard ligt wat hoger in mijn ogen.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 10:06

Daar heb je meer dan gelijk in en ik heb ook volledig dezelfde mening. Maar het is een puber, ze keek er ongelooflijk naar uit en ja, ik begrijp het vanuit haar standpunt en leeftijd. Het is niet dat het paard nu nog ziek is of pijn heeft, helemaal niet, dus afzien zal hij niet, maar ze begrijpen elkaar te weinig. Hij heeft nu dus nog niet gesprongen! Het is al 1,5 maand geleden dat hij een sprong heeft genomen. Hij mag nu nog 2 weken niet springen, waarin zij dus hard gaat trainen op de dressuur. Binnen drie weken volgt hij een uurtje springles, tegenover drie uur dressuur in de week. Binnen vier weken gaat hij één parcour van 90 cm springen op wedstrijd, tegenover drie uur dressuur. En de week daarna tenslotte, doet hij mee aan die grote wedstrijd. Dan is het weer voorbij. Dus ik denk niet dat we hier heel veel mee gaan verpesten, hoewel ik wel van mening ben dat de ruiter er niet klaar voor is. Het zijn mijn paarden en mijn kinderen niet, dus ik heb zeker niet de eindbeslissing, maar deze mensen gaan echt niks doen als het onverantwoord is... Ik volg hen dus in hun beslissing...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:14

Volgens mij gaat het wel goed komen, als ik dat zo hoor. Het duurt alleen een tijdje, ik denk dat ze gewoon het gevoel even moet vinden.
Gelukkig wordt het paard niet verkocht, zo'n gevoelige paarden krijgen daar alleen maar trauma's van als ze bij nieuwe eigenaren 'wel eens even worden aangepakt'..

Heb je trouwens ook al eens het gebit en gehemelte laten controleren? Wat voor bitje heeft het paard? Is er wel genoeg ruimte in de mond, en misschien is een ander mondstuk wel fijner. Of misschien kun je eens bitloos rijden met het paard. Hoeft natuurlijk niet alléén nog maar bitloos, maar zo kun je hem wel misschien beter ontspannen krijgen, en het meisje leren om de teugels meer los te laten.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 13:04

Zijn tanden zijn volledig in orde. Hij wordt gereden met een eenvoudig dubbel gebroken bitje. Maar ik denk niet dat er iets medisch aan de hand is, of dat het aan zijn uitrusting ligt, want ik rij hem ook en met mij is er helemaal niets aan de hand! Hij schudt niet met zijn hoofd en kleppert ook niet. Denk dat het puur rijtechnisch bij zijn baasje ligt hoor. Ze is ook nog maar 15 jaar, ze rijdt voor haar leeftijd heel goed en vriendelijk, maar je kan niet verwachten dat ze alles al volledig snapt natuurlijk.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:43

Je kan toch eens een ander bit proberen. Misschien dat een enkelgebroken bit, met een wat onzekere hand, te veel druk in het gehemelte geeft. Dan zou ze met een dubbelgebroken bit of evt een stang meer op de lagen kunnen rijden. Ondertussen zal er dan alsnog aan de wisselwerking ruiter/paard gewerkt moeten worden, maar wordt het voor het dier wat meer tolerabel.

Verder denk ik dat er best een ander onderliggend probleem kan spelen, vanuit de rug of het beenwerk. Als er dan een ruiter op zit die het dier rijtechnisch kan ondersteunen blijft het onopgemerkt, maar zodra een minder begiftigd amazone opstijgt loopt het dier vol tegen de pijnlijkheden aan. Zo moet de inwerking van een ruiter die net achter de bewegingen van het paard blijft niet worden onderschat. Dan zou je kunnen kijken of het paard op pijnstillers door de eigenaresse makkelijker te berijden wordt. Zo ja, dan wordt het zoeken....

Verder simpele zaken als het zadel nalopen: rijdt zij met haar eigen zadel, en jij met een ander, dan kan daar het probleem al zitten.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 13:05

Al een tijdje geleden!

Een update over hoe het nu gaat. Ik rij hem nog steeds en het gaat steeds beter! Ik ben nu hard aan het oefenen op de galop. Dat was namelijk (nog zacht uitgedrukt) een complete ramp! Niet naar het hand toegaan, rug weg, trippelen, hoofd omhoog, enzovoort. Hij maakt nu echt grote vorderingen! Na twee weken heeft hij eindelijk door hoe hij moet galopperen en gaat hij echt met sprongen vooruit! Zijn eigenaresse heeft nu privéles met een ander paard, waarop ze leert hoe ze haar hand moet nageven (is zeer makkelijk paard om dit op te leren). Zij gaat ook met sprongen vooruit. Ze heeft hem nu ondertussen twee keer gereden en hij kleppert nu als maar minder. En als hij het doet, kan ze het oplossen door haar hand naar voor te brengen en hem bij te rijden met haar benen. Ook krijgt hij nu een supplement bij door het eten, om vrije radicalen te capteren, verzuring tegen te gaan en ontstekingen te weren. Dit aangezien hij voor het moment die galoptraining heeft en om het hem makkelijker te maken. Hij moet nu namelijk spieren leren gebruiken die hij al 12 jaar nooit heeft willen gebruiken! Het gaat dus goed met hem!

@Knavia: Hij heeft zijn eigen gerief, dus altijd hetzelfde hoofdstel en zadel, zowel met mij als met zijn baasje!

Zijn baasje is zeer gemotiveerd om het probleem op te lossen en ik denk dat ze met die privélessen een heel eind zal komen! Volgens mij komt het wel goed, hoewel ik haar gezegd heb dat ze zeker nog een maand of 6 zal moeten rekenen eer hij helemaal hersteld en goed bespierd is en eer zij het een beetje zal beginnen snappen...