inrijden haflinger: vraagje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monaatjuh

inrijden haflinger: vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 20:22

ik ben begonnen met het inrijden van een 8-jarige haflinger merrie die altijd gebruikt is voor de fok en keuringen heeft gelopen. Ik ben met haar begonnen met longeren zonder zadel wel meteen met hoofdstel. Vervolgens een aantal dagen met zadel. Mijn bedoeling was om dan een keer te leunen, maar dat ging zo goed dat ik er maar meteen op gestapt ben. Eerst heb ik 2 daagjes aan de hand erop gestap aan het einde van het longeren. Maar nu zijn we zo ver dat ik erop kan stappen en draven aan de longeerlijn(iemand in het midden met longeerzweep) Ik ben nu bezig om haar goed voor het been te maken, door been aan te leggen stemhulp te gebruiken en als ik dan geen reactie krijg komt de zweep erbij.
Nou heb ik een vraagje:

- Ze loopt heel erg vlak en met vlak bedoel ik dat er een horizontale lijn getrokken kan worden van haar kont tot haar oren, daarbij maakt ze zich heel erg lang. Dit is opzich juist alleen maar goed. Maar als ik er opstap duikt ze met haar hoofd nog lager naar beneden. Ik zat zelf te denken haar met pessoateugel te gaan longeren en haar zo steeds iets op te richten en te verzamelen..maar is dit te vroeg om mee te beginnen?

hier 2 voorbeeld foto's :

Afbeelding
Afbeelding
wiarda aan de longeerlijn
Afbeelding
Afbeelding

1 van de eerste keren(dacht 2de keer) erop stappen aan longeerlijn, daarvoor al wel eens op gehangen en aan de hand op gezeten.

aerdenhout1

Re: inrijden haflinger: vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:29

Ja, dat is veels te vroeg om mee te beginnen als je net bezig bent met zadelmak maken. Zorg dat hij eerst eens met z'n neus in het zand tempo wisselingen kan maken, zorg dat je de stelling en lengte buiging voor elkaar hebt en begin dan eens...heel voorzichtig...met wat meer oprichting en laat de verzameling nog maar een hele tijd met rust. Als je nu al begint met oprichting en verzamelen, sla je een een groot stuk van de africhting over en zal je later in de problemen komen.

monaatjuh

Re: inrijden haflinger: vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 20:34

ok, bedankt voor je tips...ik heb vaker een pony zadelmak gemaakt, maar nooit de kans gehad deze ook daadwerkelijk door te rijden...tis allemaal een beetje zoeken nog...maar ga binnenkort lessen zodra ik los ben van de longe en een beetje kan sturen..