Geen controle over paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ehona

Geen controle over paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 14:58

Hallo,

Een goede vriendin van mij heeft nu sinds een half jaar een eigen paard. Ze rijdt nog niet zo erg lang paard, nu ongeveer een jaar, en er zijn dus nog een hoop dingen aan haar houding te verbeteren. Ook moet ze nog veel dingen leren over figuren, drijven, stelling en aanleuning. Om haar hierbij te helpen, want ze kan natuurlijk niet alles zelf leren, ga ik wel eens met haar mee en help haar met dingetjes en leer haar wat bij.

Wat me eigenlijk de laatste paar keren al opviel, was dat ze eigenlijk totaal geen controle heeft over haar paard. De merrie bepaalt zelf wanneer ze zin heeft om te galopperen en dan doet ze dat ook gewoon. De merrie is ook best sterk in haar mond en mijn vriendin heeft niet genoeg overwicht op haar om haar dan terug te nemen. Het gebeurde dus regelmatig tijdens het rijden dat de merrie zelf steeds harder ging draven en mijn vriendin ging dan in stap, omdat ze bang was dat de merrie in galop zou gaan en dat ze helemaal de controle zou verliezen. Uiteindelijk bleef de merrie behoorlijk door drammen en durfde mijn vriendin eigenlijk niet meer te rijden, omdat ze dus nog niet goed haar zit beheerst en bang is dat de merrie in galop te hard gaat. Ze is niet bang om er af te vallen, maar dus gewoon echt puur om die controle te verliezen. En sowieso vind ze hard galopperen eng. Mijn vriendin vroeg dus toen aan mij of ik er even op wilde gaan en de merrie wilde laten uitrazen, zodat ze wat rustiger zou zijn en mijn vriendin er dan weer op kon rijden. Hoewel dat niet het verstandigste is om te doen (paard leert dat als ze hard gaat lopen ze haar zin krijgt), ben ik er toch op gegaan. Ik wilde eerst even een 10 minuutjes gewoon rijden, zodat de merrie zou leren dat ík bepaalde wanneer ze mocht galopperen en wanneer niet. Toen ik er echt op stapte, was ik verrast over hoe rustig de merrie was. Ik kon zelfs gewoon draven met lange teugels, ze ging dan niet sneller. Af en toe versnelde ze wel wat, maar met mijn zit kon ik haar dan al opvangen. Omdat dit dus gewoon goed ging, besloot ik om aan te galopperen. Mijn vriendin zei (en ik had het daarvoor ook al gezien) dat als je de merrie zelf liet aangalopperen (dus zonder hulpen te geven, maar gewoon zelf liet bepalen wat ze ging doen) dat ze dan wel goed aangaloppeerde, maar als je de galophulpen gaf, dat ze dan alleen maar harder ging draven en een beetje ging vervelen. Ik gaf echter de galophulpen en de merrie sprong heel enthousiast aan, ik verloor bijna mijn evenwicht omdat ik absoluut niet zoveel enthousiasme had gemaakt. Ze maakte echt een vreugdesprongetje en bokte, maar dat was ook uit plezier dus ik heb haar daar niet op gestraft. Even later kon ik haar gemakkelijk weer terug nemen en niet veel later ben ik afgestapt, omdat ik het probleem dus niet echt zag. Toen mijn vriendin er zelf weer op ging, zag ik dat wel. Ze zit zelf véél te gespannen en knijpt behoorlijk met haar benen en hangt best aan de teugels, omdat ze dus nog geen goede onafhankelijke zit heeft. In galop knijpt ze alleen maar harder met haar benen en dit paard reageert heel snel op beenhulpen, vandaar dat ze steeds harder gaat lopen. Nou wil ik haar dus helpen met het ontwikkelen van een onafhankelijke zit, maar ik weet niet goed hoe ik dat moet doen.

Zou het volstaan om de teugels van het hoofdstel af te halen en een longeerlijn vast te maken en dan mijn vriendin er op laten rijden terwijl ik het paard longeer? Of moeten de beugels er misschien ook af zodat ze leert om niet met haar benen te knijpen? En hoe moet ik de longeerlijn precies aan het hoofdstel vastmaken, zodat ik het paard voldoende onder controle heb?
Een zweep kan ik bovendien niet gebruiken, omdat het paard hier doodsbang voor is. We hebben al geprobeerd om haar er aan te laten wennen door haar met de zweep te aaien, maar dan rent ze steeds heel bang weg.

Pfoeh, beetje lang verhaal geworden Tong uitsteken

Judje

Re: Geen controle over paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:55

Het verstandigste lijkt mij dat je vriendin van een ervaren instructrice een aantal zitlessen volgt op een braaf (manege)paard (dus niet haar eigen merrie) die zitlessen gewend is en niet bij een gespannen zit direct de benen neemt. Misschien zijn een aantal lessen centered riding voor je vriendin ook niet verkeerd.
Daarnaast lijkt het mij zeer onverstandig dat je vriendin dit paard in haar 1tje blijft trainen, want het kan zijn dat de merrie alleen maar moeilijker wordt, omdat je vriendin te gespannen is. Een eigen paard hebben terwijl je pas 1 jaar rijdt en nog geen goede houding en controle hebt vind ik eigenlijk al helemaal niet slim, maarja, ze heeft het paard en zal er mee verder willen.
Het is dan verstandig dat jij (en/of andere meer ervaren ruiter) het paard blijven rijden en deze wat beter opleiden en alleen je vriendin laten rijden onder begeleiding van een instructeur/trice, jezelf en/of een andere ervaren ruiter. Ook kan het helpen als je vriendin naast de zitlessen ook 'gewone' rijlessen zal volgen om haar rijkunsten te verbeteren zonder steeds op het lastige gedrag van haar merrie te hoeven letten.
Ik snap dat het erg lastig is, helemaal omdat het haar eigen paard is, maar hoe langer zij door blijft 'klungelen' (niet banketstaaf bedoeld, maar je snapt hoop ik wat ik bedoel) hoe harder het paard waarschijnlijk zal worden in de mond en hoe banger zij zal worden en hoe meer spanning er dus bij haar ontstaat en dus hoe gespannender het paard zal gaan lopen en er zal een vicieuze cirkel ontstaan.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 16:12

Judje schreef:
Het verstandigste lijkt mij dat je vriendin van een ervaren instructrice een aantal zitlessen volgt op een braaf (manege)paard (dus niet haar eigen merrie) die zitlessen gewend is en niet bij een gespannen zit direct de benen neemt. Misschien zijn een aantal lessen centered riding voor je vriendin ook niet verkeerd.
Daarnaast lijkt het mij zeer onverstandig dat je vriendin dit paard in haar 1tje blijft trainen, want het kan zijn dat de merrie alleen maar moeilijker wordt, omdat je vriendin te gespannen is. Een eigen paard hebben terwijl je pas 1 jaar rijdt en nog geen goede houding en controle hebt vind ik eigenlijk al helemaal niet slim, maarja, ze heeft het paard en zal er mee verder willen.
Het is dan verstandig dat jij (en/of andere meer ervaren ruiter) het paard blijven rijden en deze wat beter opleiden en alleen je vriendin laten rijden onder begeleiding van een instructeur/trice, jezelf en/of een andere ervaren ruiter. Ook kan het helpen als je vriendin naast de zitlessen ook 'gewone' rijlessen zal volgen om haar rijkunsten te verbeteren zonder steeds op het lastige gedrag van haar merrie te hoeven letten.
Ik snap dat het erg lastig is, helemaal omdat het haar eigen paard is, maar hoe langer zij door blijft 'klungelen' (niet banketstaaf bedoeld, maar je snapt hoop ik wat ik bedoel) hoe harder het paard waarschijnlijk zal worden in de mond en hoe banger zij zal worden en hoe meer spanning er dus bij haar ontstaat en dus hoe gespannender het paard zal gaan lopen en er zal een vicieuze cirkel ontstaan.

Ik snap het volledig Knipoog Probleem is alleen dat mijn vriendin en ik het sowieso op heel veel punten al oneens met elkaar zijn. Paard heeft bijvoorbeeld best een doorgezakte rug en ik raadde dan ook aan om, tegen het bonken, een bontje onder het zadel te nemen, maar zij meent dat, omdat het zadel op maat is gemaakt, dat absoluut niet nodig is.

Wat betreft die zitlessen.. Ten eerste rijdt mijn vriendin dus niet op een manege, maar op een pensionstal. Ze zat op een hele goede manege (dezelfde als waar ik rijd), maar daar is ze nu weg gegaan, omdat het voor haar te ver zou zijn om er elke dag naar toe te gaan. Dat kan ik best begrijpen, maar vervolgens is ze (volgens mij) helemaal met het lessen gestopt. Bovendien willen ze volgens mij zo min mogelijk geld aan dat paard uitgeven en zolang ze er nog opdurft (al is het alleen stappen), wil ze dus ook niet betalen voor een les, want volgens haar heeft ze dat niet nodig. Ook wil ze niet dat ik het paard ga rijden (vind ze niet nodig, omdat haar zusje en moeder dat ook kunnen doen), daarnaast willen mijn eigen ouders ook niet dat ik het paard ga bijrijden, omdat er dus geen enkel toezicht is op de pensionstal en als er dan wat gebeurt, heb ik het zeg maar gedaan.

Vandaar dat ik vroeg over het longeren. Ik wil haar graag helpen en dat vind ze leuk, maar ik weet niet goed hoe ik dit dan aan moet pakken. In principe kan je dus gerust op dit paard rijden, als je maar ontspannen bent. Het paard heeft superfijne gangen dus het is alleen mijn vriendin haar angst en niet dat het moeilijker is om op dat paard te rijden.

Soraydaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:13

het is erg goed dat je haar helpt om der wat bij te brengen.

over wat judje zei zal k niet doen want een manege paard s heel anders dan een eigen. k zal een prive instucteur zoeken die je kan helpen met je figuren je zit en je rijkunsten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:40

Ukkiee, wat een lastig verhaal zeg!
Zeker als je vriendin dus weinig geld uit wilt geven en dus helemaal geen les meer heeft (en dat na 1 jaar Verward ). Wel super dat je haar wilt helpen. Als ze niks meer wilt bij de manege zou je inderdaad haar kunnen helpen met een soort van zitlessen, maar wanneer zij niet ontspannen is zal alles erg lastig worden. Ik hoop dat ze les wilt nemen (met eigen merrie of manegepaard) en dat ze in zal zien dat ze er nog lang niet is!
Super veel succes ermee!

sava

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:49

ja idd veel suc6

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 17:10

Bedankt voor al het advies Lachen

Ik zit alleen nog steeds met de volgende vraag..

Ukkiee schreef:
Zou het volstaan om de teugels van het hoofdstel af te halen en een longeerlijn vast te maken en dan mijn vriendin er op laten rijden terwijl ik het paard longeer? Of moeten de beugels er misschien ook af zodat ze leert om niet met haar benen te knijpen? En hoe moet ik de longeerlijn precies aan het hoofdstel vastmaken, zodat ik het paard voldoende onder controle heb?

Ik heb namelijk niet zo erg veel verstand van longeren, ik kan een paard wel goed laten lopen zonder ruiter er op, maar ik weet niet hoe ik de merrie goed moet controleren als mijn vriendin er op zit.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:23

Ik zou echt aanraden om weer te beginnen met lessen! Na een jaar kun je er niet vanuit gaan dat je een paard al perfect kan rijden, want je zal toch wel bijmoeten leren! Samen!

Als die sterk is in de mond zal je hem proberen om hem mooi na te laten geven. Dan heb je al veel meer controle over je paard!

En vetrouwen, als het meisje bang is om er vanaf te vallen voelt het paard dat natuurlijk hartstikke goed aan! Opbouwen idd met longeren Lachen

Ze moet echt les gaan nemen, want zo kunnen ze veel verder komen en bijleren, want na een jaar weet je echt niet alles!

Heel veel suc6

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:30

Tja, wat wil ze nou, een paard waar ze met plezier en zonder zorgen op kan rijden? Dan zal ze toch echt wat geld moeten investeren in (zit)lessen. Een verpest paard verkoop je niet zo makkelijk, daar maak je altijd 'verlies' op. Als ze inderdaad zo op d'r centen zit, dan is dat misschien nog wel een argument. En een paar gekneusde ledematen omdat het verpeste paard in kwestie er eens een flinke bokken tegenaan gooit, daar zit ze ook niet op te wachten lijkt me. Maar dat is wel waar ze naartoe gaat op deze manier...

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 17:16

Ze is niet bang om er af te vallen, maar puur om de controle te verliezen. Ik vind dat eigenlijk een beetje hetzelfde, want gevolg van die controle verliezen is vaak dat je er af valt, maar goed.

Toevallig had ik het nog vandaag met haar d'r over en ik stelde wat trainingsmethoden voor. Als ik het had over longeren met een longeersingel en bijzetteugels ofzo, had ze geen idee waar ik het over had. Longeren kon ook niet, zei ze, want of het paard liep naar buiten, of juist naar binnen. Dus ik even uitgelegd dat longeren echt niet zo simpel werkt. Toen gaf ze zelf aan dat ze gewoon wil rijden en helemaal niets hoeft te weten over van alles en nog wat, en ik heb tegen haar gezegd dat ze dat toch echt dingen zijn die je als paardeneigenaar moet weten. Ze wil zich er gewoon niet voor inzetten, ze wil gewoon wat aankloten, maar op het moment dat ik berijd ben haar gratis wat bij te leren, vind ze het opeens wel hartstikke leuk.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:29

Tis gewoon een eigenwijs mormel dat nooit een eigen paard had moeten hebben.
Lekker indr eigen sopje gaar laten koken.. ze doet het paard geen kwaad want paard doet toch wat die zelf wilt en zij neemt geen adviezen aan....
Jij bekommert je om het paard en zij doet maar wat.... stop je energie in mensen die het wel willen.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 21:43

Maar als ik haar adviezen en les geef, dan vind ze dat wel leuk en wil ze het ook. Vandaar dat ik haar graag wil helpen, want als ik haar dingen uitleg dan doet ze wel echt haar best enzo om het te begrijpen. Ik heb haar nu twee keer les gegeven en er was gelijk een behoorlijke vooruitgang te zien.

Dus hoe kan ík haar het beste helpen? Of kan dat gewoon niet, moet er dan echt professionele hulp bij?

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:57

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen om haar aan de longeerlijn te nemen. Stel dat er wat gebeurt, ik weet niet of ik dat op mijn geweten zou willen hebben en wat zal haar reactie hierop zijn?
Daarbij komt, dat als ik het zo lees, ik dit paard ook niet erg geschikt vind om zitles op te geven met zo'n onervaren ruiter. Als ze eerst op een ander paard een aantal keer zitles heeft gehad en dat gaat goed, dan zou ik pas met deze verder gaan met zitles.

In mijn ogen heeft ze wel gelijk dat als het zadel echt goed ligt, dan is een bontje niet nodig. Maar als het klappert, zoals jij zegt, dan is het aanpassen van het zadel noodzakelijk (of indien een bontje het kan oplossen).

Ik denk dat met haar af en toe rijden waar de eigenaar bij is, zodat je ook kan uitleggen wat je doet en hoe je dat doet een goede manier is. Tevens af en toe haar helpen. Maar eigenlijk is het allerbeste als ze gewoon les gaat nemen bij een goede instructeur.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:11

Ukkiee schreef:
Maar als ik haar adviezen en les geef, dan vind ze dat wel leuk en wil ze het ook. Vandaar dat ik haar graag wil helpen, want als ik haar dingen uitleg dan doet ze wel echt haar best enzo om het te begrijpen. Ik heb haar nu twee keer les gegeven en er was gelijk een behoorlijke vooruitgang te zien.

Dus hoe kan ík haar het beste helpen? Of kan dat gewoon niet, moet er dan echt professionele hulp bij?

Ik zou er inderdaad een hele goede instructeur bijhalen.... iemand waar ze wel wat van aanneemt...en dan kan je natuurlijk gewoon mee en als ze dan geen les heeft kan je haar helpen om op bepaalde dingen teletten die in de les al door zijn genomen.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:07

Er zal echt professionele hulp bij moeten komen. Als jouw vriendin dat niet inziet, dan zal ze zelf de consequenties moeten ondergaan (wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten Knipoog ). Het is heel spijtig dat een onervaren ruiter een paard koopt, en er daarna geen les meer mee neemt. Helaas kun jij hier niets aan veranderen. Probeer dit naast je neer te zetten, als zij niet geholpen wil worden kun je immers niets.
Veel sterkte Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:09

echt, doe jezelf en je vriendin een plezier en laat een deskundig iemand zich hiermee bemoeien

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:20

Waarom ga je niet een keertje met haar ouders praten? Misschien dat die het wel zien.