Vastzetten van voren, Voltes rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Valiente

Vastzetten van voren, Voltes rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 16:34

Sinds kort heb ik Tjitske bij te rijden en verzorgen gekregen. Zie dit topic. Nu we een beetje gewend zijn aan elkaar loop ik nog altijd tegen een paar probleempjes aan.
Tjitske is een friese merrie van 6 (?) jaar, ze heeft voorheen enkele winspuntjes in het L1 behaald en ik rijd haar nu sinds 1 á 2 maanden. Door omstandigheden nog wat onregelmatig maar ik ben aan het opbouwen tot 3 á 4 keer per week rijden en eenmaal longeren.
Met háar les ik momenteel nog niet, maar dat word binnenkort geregeld.

Tjitske is in het begin altijd een beetje klierig en heeft de eerste rondjes bakvrees. Door door te zetten is ze hier meestal snel doorheen. Maar volgens mijn idee zet ze zich dan enorm vast van voren. Haar nek staat in het begin vrij strak en haar mond is van beton. Zagen of kneepjes geven doe ik niet. We hebben er voordat we in de bak zijn aangekomen al een ritje opzitten waardoor ze niet echt helemaal koud meer is tijdens het rijden. Doormiddel van figuren rijden en stelling vragen komt ze steeds wat losser. Maar het duurt vaak enorm en vooral in het begin gaan de figuren erg moeizaam omdat ze zich afzet tegen de hulpen. Ik probeer altijd erg consequent en rustig te rijden. Maar ik ben natuurlijk lang niet zo'n volleerde ruiter als degene die er voor mij op heeft gereden en ik denk dat ze daar een beetje gebruik van maakt om onder dingen uit te komen. Echter, als ik haar eenmaal zo ver heb loopt ze enorm netjes en laat ze zich heel makkelijk tot alles rijden. Maar vaak ben ik dan al een kleine 3 kwartier verder en zodra het goed gaat beloon ik en stop ik.
Maar mijn uiteindelijke vraag is naar oefeningen om haar wat sneller los te krijgen in haar lichaam en haar verzet tegen te gaan. Het wennen tussen ons is er nu grotendeels wel vanaf maar het verzet in het begin blijft erg hevig.

Verder is ze erg onstabiel op voltes. Ik probeer haar altijd met beide benen zoveel mogelijk te ondersteunen en hang niet aan de binnenteugel te sjorren. Maar op een volte valt ze vaak naar buiten of binnen, ook duurt het drie voltes om haar de hoefslag te laten raken bij E of B.
Voltes verkleinen en vergroten gaat op de ene kant vrij gemakkelijk maar aan de andere kant erg moeizaam. Dit geld alleen voor de draf.

Zoals ik al zei wil ik zo snel mogelijk met haar gaan lessen, maar tot dan hoop ik dat jullie mij ook even verder kunnen helpen.

Liefs,

Ziezo_X

Re: Vastzetten van voren, Voltes rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:41

Het zou wel kunnen helpen om op een volte bij A of C te gaan draven en daar heel veel stap-draf en draf-stap overgangen te rijden. En dan vooral op de buitenteugel de overgang maken. Ook afentoe eens even lekker naar voren draven op een volte en weer iets terug rijden helpt voor dr evenwicht. Als je voelt dat ze losser komt kan je de voltes iets sluiten en weer overgangen rijden. Op het moment dat je voelt dat ze de overgang maakt kan je iets meer naar binnen sturen, zodat ze goed buigt in haar overgang.
Probeer het maar eens een half uurtje Knipoog ik denk dat het een hele vriendelijke manier is voor een paard wat zoveel moeite heeft met voltes.

wendy_flair

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:33

Indd ik zou in het begin veel overgangen gaan rijden, en zoals je zelf al zei ook figuren rijden. Probeer ook om goed te oefenen op de kant waar zij moeite mee heeft

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:36

Slangenvoltes en overgangen!
Het is wel lastig hoor! Succes!
Of eerst helemaal naar links en naar recht buigen met een snoepje

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:55

KiekKiek schreef:
Slangenvoltes en overgangen!
Het is wel lastig hoor! Succes!
Of eerst helemaal naar links en naar recht buigen met een snoepje

een snoepje of suikerklontje voor het rijden kan zowiezo helpen! Dan kauwt ze al een beetje op het bit waardoor ze zich misschien al iets meer onstpant en zowiezo dr mond want meer onstpant,,, Knipoog

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 17:40

Ziezo_X schreef:
Het zou wel kunnen helpen om op een volte bij A of C te gaan draven en daar heel veel stap-draf en draf-stap overgangen te rijden. En dan vooral op de buitenteugel de overgang maken. Ook afentoe eens even lekker naar voren draven op een volte en weer iets terug rijden helpt voor dr evenwicht. Als je voelt dat ze losser komt kan je de voltes iets sluiten en weer overgangen rijden. Op het moment dat je voelt dat ze de overgang maakt kan je iets meer naar binnen sturen, zodat ze goed buigt in haar overgang.
Probeer het maar eens een half uurtje Knipoog ik denk dat het een hele vriendelijke manier is voor een paard wat zoveel moeite heeft met voltes.

Bedankt voor je reactie. Ik heb vandaag het eens uitgeprobeerd en vooral wanneer ik tijdens de overgang haar een klein beetje liet buigen merkte ik dat ze losser werd en haar gehele lichaam meer meeboog in de voltes. Echter had ze dan wel weer de neiging om over het buitenschouders weg te lopen waardoor ik haar weer meer recht reed op 2 teugels.
Hoe bedoel je trouwens een overgang op de buitenteugel?

Bedankt voor alle reacties.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:34

Valiente schreef:
Ziezo_X schreef:

Bedankt voor je reactie. Ik heb vandaag het eens uitgeprobeerd en vooral wanneer ik tijdens de overgang haar een klein beetje liet buigen merkte ik dat ze losser werd en haar gehele lichaam meer meeboog in de voltes. Echter had ze dan wel weer de neiging om over het buitenschouders weg te lopen waardoor ik haar weer meer recht reed op 2 teugels.
Hoe bedoel je trouwens een overgang op de buitenteugel?

Bedankt voor alle reacties.

Fijn dat het al een beetje werkt Lachen met overgang op de buitenteugel rijden bedoel ik dat je als je wil gaan stappen je dr iets meer nageefelijk vraagt op de buitenteugel. (Hier zet je dus heel iets meer druk op dan op de binnenteugel). Als het goed is loopt ze dan ook wat minder over de buitenschouder weg.
En ook als je weer weg wil draven dat je haar even ietsjes meer laat nageven op de buitenteugel (weer iets meer druk op de buitenteugel dus) op het moment dat je wegdraaft, hierdoor voorkom je weer dat ze over de buitenschouder wegloopt =)

Succes verder!

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 17:05

Bedankt voor je advies, ik zal er morgen weer opklimmen en het gaan uitproberen.