jong en tegendraads

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

jong en tegendraads

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 19:48

wat te doen aan het volgende: mijn fjordje van 3,5 is nu 4 maanden onder het zadel. Ze was tot voor kort heel erg braaf, liep netjes nagevelijk(niet onder dwang, ze deed dit zelf), was goed voorwaarts.

Nu sinds een paar keer is ze erg dribbelig. Als ik ga aandraven gaat ze veel te snel, loopt zichzelf voorbij om het maar zo te zeggen. Als ik dan een kleine ophouding maak, om haar op mijn tempo te rijden, steekt ze de neus in de lucht, en is het net of haar nek verdwijnt, en heb ik niks meer te zeggen.... en dan gaat ze nog harder, met als gevolg dat ik haar zo'n beetje tegen de bakrand aan moet zetten om haar stil te laten staan.

Ik heb prive les, maar nog maar 2 x gehad bij mijn huidige instr. Van haar moeten we eerst zorgen dat ze rond loopt, dmv om mijn been te lopen, maar dan zit ze dus linksom erg vast, en is het net of ik links een betonblok aan het sturen ben. Ik probeer zo veel mogelijk om niet te veel druk op de teugels te leggen, omdat het dan alleen maar erger wordt.... Als ze druk voelt, gaat ze harder lopen. Zou dit nu een uitprobeer fase zijn, of zou het iets met tanden wisselen zijn, of iets anders mischien?

ik rij haar trouwens met een dubbelgebroken bustrens met een bol tussenstukje.

InekeH87

Re: jong en tegendraads

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:01

controleer het zadel, laat de paardentandarts komen. Hoe veel werk je met haar ?
Hoe is het met haar balans vindt ze het werk in de bak niet te moeilijk? Zelf rijd ik met mijn 3,5 jarige alleen wat makkelijk werk in de bak en werk ik vooral aan het rechtrichten en het vinden van balans. Verder probeer ik zo veel mogelijk buiten te rijden. Wat doet jouw paard verder nog behale rijden?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 20:29

zadel is goed, is gecontroleerd. Paarden tandarts is gebeld, en komt als ie tijd heeft. Ze is /was ook aan het wisselen. Haar balans is nu goed, ook in draf, ze had er eerst erg veel moiete mee, maar ik laat haar veel op eigen benen lopen, met losse teugels. Ik doe geen gekke dinge =n in de bak, alleen wat voltes en verder over de hoefslag draven, en galloperen. Ik probeer haar ook recht te richtten, maar als ik er met mijn benen aankom vat ze dit alleen nog maar op als harder gaan, en als ik dan een ophouding maak, gaat ze weer sterren kijken. Verder werk ik 3 x per week een half uur met haar, en voor de rest staat ze met zo'n 20 paarden in de wei. En met mooi weer maken we ipv een bakrit een buitenrit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 06:50

Ik zou eerst wat rustig aan doen Knipoog

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 17:26

maar 3 x per week een half uur is toch niet te veel????

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:32

Die van mij heeft ook zo'n periode gehad toen ze 3,5 was.
Ik heb juist lekker weinig met haar gedaan, want erom vechten werkt toch niet.
Paar weekjes alleen wat buiten gereden en ze verder met rust gelaten, daarna weer opgepakt en toen ging het prima.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:33

Ook al lijkt het niet veel, niet ieder paard is het zelfde. Ik zou hem even 2/3 weekjes vakantie geven. Lekker met hem wandelen, poetsen maar even geen dingen van hem vragen op trainingsgebied. Hij is natuurlijk nog erg jong en sommige paarden hebben net wat meer tijd nodig. Na die twee weken rustig alles oppakken, goed op been rijden en zo min mogelijk met je handen doen. Doe jij niets met je handen, heeft hij niets om terug te trekken namelijk! (Op dit moment zal dat niet werken omdat hij nog in zijn hoofd heeft zitten: als ik mijn hoofd naar voren doe en wat harder ga neemt ze me terug en dan kan ik nog meer trekken en dát is leuk. Maar na die vakantie is dat waarschijnlijk uit zn bolletje Knipoog)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 08:35

morgen komt in ieder geval de tandarts, en ik ga overleggen met mijn instructrise wat het bestis. Want als het wel uitproberen is, en ik stop er nu ff 2 weken mee, dan komt ze er makkelijk bij weg. Moeilijk hoor!

unica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:42

ik had dit eerst ook met mijn fjord, ik ben gewoon rustig gebleven.
ik kon haar soms wel wat doen!!! maar nu heeft ze zich over gegeven, en nu is ze braaf!

jammerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:18

jonge paarden die net onder het zadel zijn hebben altijd een tegendraadse fase, ik gok dat de jouwe daar nu in zit. met heel veel gedult en lage eisen kom je er doorheen. houd haar aan het werk, heel veel figuren rijden zodat ze geen tijd heeft iets anders te bedenken, gewoon net iets sneller en slimmer zijn, maar vooral veel gedult.