Bitloos of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Bitloos of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 17:36

Mijn jonge merrie was de afgelopen weken erg vervelend. Zelfs zo moelijk dat ik niet meer durfde te rijden. De afgelopen weken was het alleen maar rennen steigeren en bokken, ze heeft de bijrijder er zo hard afgekegeld dat die er niet meer op durfde. Ze gooide de hele tijd met haar hoofd en werd steeds moeilijker.
We hebben alles gecontroleerd en het bleek dat haar zadel niet helemaal paste. Dus is ze bij een zadelmaker geweest heeft ze een nieuw zadel gehad en is haar rug helemaal gecontroleerd (niet veterinair). Daar heb ik even gereden op het nieuwe zadel en dat ging erg goed.
Thuis aangekomen bleek dat ik haar hoofdstel vergeten was en omdat het te ver was om het te halen wordt dat naar me opgestuurd.
Zaterdag zijn we gaan rijden met het touwhoofdstel (bitloos) tot mijn verbazing liep ze een uur lang zonder dat we het vroegen aan de teugel ze zette haar achterhand er mooi onder en ze was superrustig. Het aan de teugel lopen verbaasde me nog het meest dit is iets wat ze voorheen nooit goed deed alleen in stap kon ze het, we oefenden er nog niet echt mee voornamelijk omdat ik haar daar nog te jong voor vindt.
Vandaag heb ik weer bitloos gereden en ze liep ook superrustig was goed nageeflijk en liep ontspannen.
Nou vraag ik me af of ik niet voortaan maar bitloos moet gaan rijden. Ik kan zelf niet goed rijden en ben ondanks 15 jaar manegelessen nooit verder gekomen dan het blijven zitten, mede omdat ik altijd op de moeilijkste paarden werd gezet want deze kregen mij er never nooit af. Echt dressuur rijden etc. heb ik dan ook nooit geleerd. Vandaar dat ik nu een bijrijder heb zij leert het aan mijn paard en dan aan mij.
Wat vinden jullie ? En mag je met bitloos rijden ook starten in de dresuur, of zijn er dan aparte regels? Ik weet dat je er mee mag springen en dat ga ik in de toekomst wel doen maar niet voordat de merrie een jaar of 7 a 8 is.

edit: Van de week komt ook de tandarts omdat ze waarschijnlijk wat haakjes op der kiezen heeft. De tandarts komt hier idere 3 maanden dus haar gebit wordt goed in de gaten gehouden.

Lenneke_

Re: Bitloos of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:41

Als het lekker gaat zo zou ik gewoon zo door blijven gaan.
Maar zou het ook niet kunnen dat ze met dit zadel gewoon veel beter loopt? Dat had ik met Anouar, met een nieuw perfect passend zadel ging hij opeens met z'n neus over de grond lopen, wat hij nog nooit had gedaan.

Je mag alleen geen dressuur wedstrijden rijden zonder, tenzij je dispensatie aanvraagt met een veterinaire verklaring.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 17:45

Ik heb ook met het zadel en het hoofdstel gereden en dan was ze minder als bitloos. Maar het duurt waarschijnlijk nog een week tot ik mijn hoofdstel weer heb dus dan kan ik het weer proberen. Gaat dat minder dan overweeg ik toch bitloos te blijven rijden.

Hoe zit dat met de veterinaire verklaring? Waarom moet dat eigenlijk en voor welke aandoeningen mag ze dan bitloos blijven?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:49

Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen de DA lief aankijken en deze dan een verklaring schrijft zonder dat er echt iets aan de hand is

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:20

Heeft ze ook niet een wondje aan haar wangen of tong?
Zo niet, zou ik bitloos blijven als dit beter wil

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 18:44

dan moet ik de DA maar eens lief aan gaan kijken gelukkig sta ik op goede voet met hem.

Haar wangen en tong heb ik goed bekeken en daar zag ik niks aan

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:49

Het is een jong paardje, schrijf je...hoe jong? Op ong 3 1/2 jarige leeftijd wisselen paarden tanden, waarbij een bit niet prettig voelt. Is ze ouder, laat haar dan eens nakijken door een paardentandarts, mischien heeft ze last van haken of wolfskiezen. Ik zou het in ieder geval niet vertrouwen als ze zo heftig op het bit reageerd, zeker als het iets van de laatste tijd is. Kijk ook eens hoe ze eet, vinden jullie bv proppen in de stal? Eet ze haar brokken normaal?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 19:57

De tandarts komt al van de week ze is nu 3,5 de tandarts komt totdat ze ongeveer 5 is iederem 3 tot 6 maanden langs. Ze heeft nu denk ik wel wat haakjes maar ze heeft het ook als de tandarts net is geweest.
Ze eet goed we zien geen proppen ofzo. Haar mond zelf is ook niet gevoeliger dan normaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 06:52

Je kunt wel bitloos blijven , maar als je dat echt niet vindt gaan zou ik even kijken of d'r nniet iets mis is Knipoog