Mijn jonge merrie was de afgelopen weken erg vervelend. Zelfs zo moelijk dat ik niet meer durfde te rijden. De afgelopen weken was het alleen maar rennen steigeren en bokken, ze heeft de bijrijder er zo hard afgekegeld dat die er niet meer op durfde. Ze gooide de hele tijd met haar hoofd en werd steeds moeilijker.
We hebben alles gecontroleerd en het bleek dat haar zadel niet helemaal paste. Dus is ze bij een zadelmaker geweest heeft ze een nieuw zadel gehad en is haar rug helemaal gecontroleerd (niet veterinair). Daar heb ik even gereden op het nieuwe zadel en dat ging erg goed.
Thuis aangekomen bleek dat ik haar hoofdstel vergeten was en omdat het te ver was om het te halen wordt dat naar me opgestuurd.
Zaterdag zijn we gaan rijden met het touwhoofdstel (bitloos) tot mijn verbazing liep ze een uur lang zonder dat we het vroegen aan de teugel ze zette haar achterhand er mooi onder en ze was superrustig. Het aan de teugel lopen verbaasde me nog het meest dit is iets wat ze voorheen nooit goed deed alleen in stap kon ze het, we oefenden er nog niet echt mee voornamelijk omdat ik haar daar nog te jong voor vindt.
Vandaag heb ik weer bitloos gereden en ze liep ook superrustig was goed nageeflijk en liep ontspannen.
Nou vraag ik me af of ik niet voortaan maar bitloos moet gaan rijden. Ik kan zelf niet goed rijden en ben ondanks 15 jaar manegelessen nooit verder gekomen dan het blijven zitten, mede omdat ik altijd op de moeilijkste paarden werd gezet want deze kregen mij er never nooit af. Echt dressuur rijden etc. heb ik dan ook nooit geleerd. Vandaar dat ik nu een bijrijder heb zij leert het aan mijn paard en dan aan mij.
Wat vinden jullie ? En mag je met bitloos rijden ook starten in de dresuur, of zijn er dan aparte regels? Ik weet dat je er mee mag springen en dat ga ik in de toekomst wel doen maar niet voordat de merrie een jaar of 7 a 8 is.
edit: Van de week komt ook de tandarts omdat ze waarschijnlijk wat haakjes op der kiezen heeft. De tandarts komt hier idere 3 maanden dus haar gebit wordt goed in de gaten gehouden.