Bokkekn er rare sprongen tijdens de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiimmiie

Bokkekn er rare sprongen tijdens de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 08:59

Hallo allemaal!
Als ik met mijn arabiertje wil aan springen in galop geeft ze eerst een
bok en een paar gekke sprongetjes voordat ze aangalopeerd.
Weten jullie hoe dit komt en wat je er tegen kan doen?
Hoop snel een antwoord te krijgen.
Groetjes kiimmiie

Tieneke

Re: Bokkekn er rare sprongen tijdens de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:30

AV-->RT-D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:35

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-23 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 22:50

Is het een jong paard, dan kan het een balans-probleem zijn of onwenningheid (bokt misschien op je been?)
Ook kan het zijn dat wanneer hij aan moet springen in galop zijn rug bol maakt (wat inprincipe goed is) maar hierdoor het zadel even anders ligt en pijn doet. (Altijd handig om te weten of de rug van je paard en het zadel niet het probleem zijn),

Het paard wat ik rij deed het vaak, doet het nu nog af en toe wanneer ik plotseling iets te veel been geef.
Ik "negeer" het gedrag, maar neem 'm terug in draf/stap (evt. met volte), en gallopeer opnieuw aan tot het zonder bok gaat. Voor het aanspringen goed d'r gedachten erbij houden evt. vanuit stap of op een volte aan het werk zijn en zorgen dat je zelf tijdens het aanspringen goed meegaat in haar beweging.
Gaat het goed - uitbundig belonen!

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:07

Ik zou elke keer als ze het verkeerd doet een overgang naar het halthouden maken. Er dan niet te lang er over doen, ze moet gelijk stil staan. Als ze het goed doet dan eventjes blijven galopperen en belonen. Na een tijdje heeft ze dan wel in de gaten dat het nakkelijker is om gewoon aan te springen dan elke keer halthouden, wat voor een paard een zwaardere oefening is. Succes!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:53

Ik vind halthouden op zichzelf echt geen zwaardere oefening, maar juist een beloning (niet als je het combineerd met bijv. een keertwending of achterwaarts). Het abrupt terug nemen is geen beloning, dat is logisch.

Sc_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:16

Bij mijn pony helpte het om hem gewoon heel goed voorwaarts te houden en als hij bokten dat gewoon te negeeren en evt. hem iets vlotter te maken. Ik heb dit later zo ook op een andere pony toegepast en daar lukte dat ook bij.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:43

Blijft hij het doen, of is het gewoon een paar bokken bij het aanspringen en daarna vlotjes doorgalopperen?
Als het alleen is bij het aanspringen kan het zijn dat hij het gewoon doet omdat hij teveel energie heeft, dus zou ik hem gewoon vaker overgangen laten maken van draf naar galop Lachen

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:53

Lise81 schreef:
Is het een jong paard, dan kan het een balans-probleem zijn of onwenningheid (bokt misschien op je been?)
Ook kan het zijn dat wanneer hij aan moet springen in galop zijn rug bol maakt (wat inprincipe goed is) maar hierdoor het zadel even anders ligt en pijn doet. (Altijd handig om te weten of de rug van je paard en het zadel niet het probleem zijn),

Het paard wat ik rij deed het vaak, doet het nu nog af en toe wanneer ik plotseling iets te veel been geef.
Ik "negeer" het gedrag, maar neem 'm terug in draf/stap (evt. met volte), en gallopeer opnieuw aan tot het zonder bok gaat. Voor het aanspringen goed d'r gedachten erbij houden evt. vanuit stap of op een volte aan het werk zijn en zorgen dat je zelf tijdens het aanspringen goed meegaat in haar beweging.
Gaat het goed - uitbundig belonen!

Met dit hele stuk ben ik het eens. Wat ik daarnaast ook wel gedaan heb (mijn Welsh-Arabje had ook dat soort kuren Bloos ) en wat ook hielp was bij elke bok streng been geven. Net zolang tot je het "laatste woord" hebt. Je eindigt dus altijd met been geven. Daarin meegenomen dat je paard zich daar wel wat van aantrekt... Clown Die van mij is erg gevoelig, maar was tegelijkertijd ook erg dominant; in eerste instantie was het dus echt doorzetten geblazen. Wat je daarbij dan trouwens niet "moet" vergeten is van voor vrij te geven, dus de kans geven om voorwaarts te blijven. Wat je namelijk vaak ziet (en ik ook wel eens in een reflex deed) is de teugels oppakken wat averechts zou kunnen werken. Heel veel succes!!!

Edit, ervanuitgaande dat harnachement ok is en er verder geen lichamelijke problemen zijn uiteraard...