Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lise81 schreef:Is het een jong paard, dan kan het een balans-probleem zijn of onwenningheid (bokt misschien op je been?)
Ook kan het zijn dat wanneer hij aan moet springen in galop zijn rug bol maakt (wat inprincipe goed is) maar hierdoor het zadel even anders ligt en pijn doet. (Altijd handig om te weten of de rug van je paard en het zadel niet het probleem zijn),
Het paard wat ik rij deed het vaak, doet het nu nog af en toe wanneer ik plotseling iets te veel been geef.
Ik "negeer" het gedrag, maar neem 'm terug in draf/stap (evt. met volte), en gallopeer opnieuw aan tot het zonder bok gaat. Voor het aanspringen goed d'r gedachten erbij houden evt. vanuit stap of op een volte aan het werk zijn en zorgen dat je zelf tijdens het aanspringen goed meegaat in haar beweging.
Gaat het goed - uitbundig belonen!
) en wat ook hielp was bij elke bok streng been geven. Net zolang tot je het "laatste woord" hebt. Je eindigt dus altijd met been geven. Daarin meegenomen dat je paard zich daar wel wat van aantrekt...
Die van mij is erg gevoelig, maar was tegelijkertijd ook erg dominant; in eerste instantie was het dus echt doorzetten geblazen. Wat je daarbij dan trouwens niet "moet" vergeten is van voor vrij te geven, dus de kans geven om voorwaarts te blijven. Wat je namelijk vaak ziet (en ik ook wel eens in een reflex deed) is de teugels oppakken wat averechts zou kunnen werken. Heel veel succes!!!