Achterhand activeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bonzjo

Achterhand activeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 08:34

He Bokkers,

Ik rijdt nu 2 jaar bij een new forest stal. Alle pony's gebruiken hun achterhand niet goed.

Nu rijdt ik een 3 jarige pony, deze moet ik in een erg hoog tempo rijden zodat hij zijjn achterhand activeert. ('terugrijden kan altijd nog'aldus de eigenaar)

Nu zegt de phisio van hun (een paard zit ook een beetje vast in de rug, daarom komt hij) dat je veel tempo wisselingen moet maken. Als ik alleen dus als ik in een hoog tempo moet rijden, kan dat dus niet.

Nu zegt mijn paardrijjuf dat een paard juist niet te hard (maar wel actief) moet rijden ('in een [te] hard tempo hoeft hij zijn 'best' niet te doen zijn achterhand te gebruiken' aldus mijn paardrij juf.

Wie heeft / hebben er gelijk?
Wat kan ik het beste doen om de achterhand van de pony's te activeren?

CM_

Re: Achterhand activeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 08:49

een drie jarige moet idd het tempo hoger houden dan normaal,
dit om op eigen benen te leren lopen.
veel overgangen rijden is zowiezo belangrijk, maar een drie jarige hoef nog niet zijn gewicht op de achterhand te dragen hij zal eerst op eigen benen moeten leren lopen,
rechtgericht moeten lopen, en dan komt de draagkracht van de achterhand erbij kijken.

als je overgangen rijd, moet je geen zoete overgangen rijden,dus dwz duidelijke overgangen, van halthouden/ stap naar een actieve draf,niet eerst een sukkeldrafje of een paar korte drafpassen , nee hij moet meteen in een goede actieve draf lopen, ik denk dat beide dat bedoelen,

en ik denk dat het voor jou erg verstandig is om goed les te nemen.
zodat je zelf ook weet waar je mee bezig bent

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 08:55

Ik krijg binnenkort ook piveles op deze pony Lachen eerder altijd op een andere pony maar omdat ik met die niet verder kan komen omdat hij maar 125cm is,

bedankt voor je reactie

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:31

Ik zou wel genoeg overgangen rijden. Je mag hem voorwaarts rijden, maar niet over zijn tempo. Zo activeer je de achterhand juist niet, maar valt hij op de voorhand en werkt de achterhand enkel stuwend en niet dragend.
Met jonge pony's begon ik eerst gewoon in stap en draf, grote cirkels en vanuit die cirkel van hand veranderen. Geen korte wendingen of moeilijke dingen. Ook deed ik heel veel overgangen stap-draf-stap. Niet te lang voorwaarts blijven, want dan vallen ze vanzelf op de voorhand. Pas als dit onder controle was, deed ik ook galop. En als de draf en de galop erin zaten ook iets kortere wendingen dan alleen 20m voltes.
Ik snap dat die ene man zegt dat je goed voorwaarts moet rijden, maar ik zou er niet in overdrijven. Gewoon goed actief tempo houden, maar nog geen middendraf.
Veel succes!

Sharonnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:44

Foryourneeds schreef:
Ik zou wel genoeg overgangen rijden. Je mag hem voorwaarts rijden, maar niet over zijn tempo. Zo activeer je de achterhand juist niet, maar valt hij op de voorhand en werkt de achterhand enkel stuwend en niet dragend.
Met jonge pony's begon ik eerst gewoon in stap en draf, grote cirkels en vanuit die cirkel van hand veranderen. Geen korte wendingen of moeilijke dingen. Ook deed ik heel veel overgangen stap-draf-stap. Niet te lang voorwaarts blijven, want dan vallen ze vanzelf op de voorhand. Pas als dit onder controle was, deed ik ook galop. En als de draf en de galop erin zaten ook iets kortere wendingen dan alleen 20m voltes.
Ik snap dat die ene man zegt dat je goed voorwaarts moet rijden, maar ik zou er niet in overdrijven. Gewoon goed actief tempo houden, maar nog geen middendraf.
Veel succes!

Daar ben ik het mee eens Ja Veel tempowisselingen, maar pas op dat je het niet te zwaar maakt voor zo'n jong paard.