Steigeren! :S Please Tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

103362

Steigeren! :S Please Tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 21:00

Hallo,

Mijn paard is sinds een paar weken knetter gek.

Zodra je erop gaat zitten begint het gedonder hij accepteerd de teugels niet so dra je hem los gooit doet ie niks zodra je hem op pakt begint hij heel mongolisch keihard rondjes te draaien en gaat hij steigeren en draait hij door.
Laast is de tandarts erbij geweest en die heeft het een en ander gedaan dus daar ligt het niet aan. ook heeft hij geen zadel en rug problemem. Ik heb privé les ik vind dit super leuk maar niet als me paard zo door draait. Zij helpt mij om een oplossing te vinden en dit vind ik heel fijn. aan het bit ligt het ook niet want we hebben al 4 verschillende bitten er in gehangen het helpt allemaal niks. Morgen gaat mijn lesgeefster me weer helpen (vandaag had ik les) . Ik weet echt niet wat ik ermee aan moet want zo wordt ik gewoon bang voor der.

Hoop dat jullie een oplossing weten

Groetjes Anne

elmiran

Re: Steigeren! :S Please Tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:22

Hoe weet je zo zeker dat je zadel enz. goed past?? misschien een idee om de fysio eens te laten kijken?

103362

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 21:28

elmiran schreef:
Hoe weet je zo zeker dat je zadel enz. goed past?? misschien een idee om de fysio eens te laten kijken?

]
dat heb ik dus gedaan net als de tandarts ensoo hij geeft het is zen koppie geplant en nu is hij echt niet meer te houden. en iedereen kan er op gaan zitten ook mijn instructrise en dan loopt ze net zo hard te kloten dat is het probleem Huilen

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:31

ik zou eens een stap terug nemen en weer lekker gaan longeren je paard geeft duidelijk aan dat ze het er niet mee eens is

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:34

Doet ze het vanaf dat de tandarts en/of fysio geweest is? En waarom heb je die dan laten komen..
Ze geeft duidelijk aan dat er iets mis is, op welke manier ook. Gun haar een paar dagen rust, 7 tot 14, en doe alleen beetje poetsen of lekker op het land. Niet aan het werk, soort kleine vakantie. Kijk dan nog eens wat er aan de hand is en hoe je dat samen met je intructrice, heel goed trouwens, op zou kunnen lossen.

Succes

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:38

Eerst eens kijken wat en of er iets veranderd is... voer, weidegang, dekens, zadel, bit, hulpteugels, longeren, vriendje weg, nieuw vriendje etc... dan ons even vertellen wie je er al bij hebt gehad tandarts, fysio, zadelpasser, da? Bloedje laten nemen is zoizo geen verkeerd idee, net zoals even een paar daagjes rustig aan doen lekker de wei op een dag of 4 dan nog 3 daagjes los longeren en dan nog eens op stappen en kijken wat ie doet. Wat krijgt ie te eten? Hoeveel loopt ie? Wat voor oefeningen doe je met hem? Veel afwisseling? Ook paarden en pony's kunnen wel eens overspannen raken, geen idee wat je met hem doet maar als je bv het hele zomerseizoen kei hard aan het trainen bent geweest en elke week wedstrijd hebt gereden kan het best wel eens zijn dat je paardje zegt en nu is het genoeg ik ben kei kappot.
Denk dat als je hier antwoordt op kunt geven je zelf al heel goed na hebt gedacht over hoe de pony zich voelt en dan kan je mss zelf al een conclusie trekken...

Greetz

103362

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 21:43

ik heb eigenlijk al best lang problemen met der. daarom heb ik de fisho en tandarts en alles erbij gehaalt bij de tanden hebben ze wel dingen gedaan dus daar heeft ze warschijnlijk wel last van gahad ik rijd al 4 maanden minstens geen wedstrijden omdat dat gewoon niet gaat. ze heeft net anderhalve week op rust gestaan njaah gewoon geen bit! dus houd in aan het halster longeren en beetje werken ze gaat gewoon de wei in en aan haar eten is ook niks veranderd ze verzet zich zo super erg tegen die teugels. zodra je der los gooit gaat ze wel naar benenden. en dan steigeren heb zoon idee dat ze denkt als ik steiger dan moet ze me wel los laten. en ja anders klapt ie achterover. oefeningen kan ik niet eens meer rijden als ik stap gaat se raar lopen doen. als ik draaf gaat ze Rennen en galoperen begin ik niet eens aan.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:48

En die problemen die je al langer met der hebt zijn? Al je problemen zijn mond gerelateerd dus? Wat voor bit heb je erin hangen? Al wel eens op een halstertje gereden?

Greetz

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:48

103362 schreef:
Laast is de tandarts erbij geweest en die heeft het een en ander gedaan dus daar ligt het niet aan.

Misschien is er wel iets verkeerd gegaan en ligt het wel daar aan?

103362 schreef:
Aan het bit ligt het ook niet want we hebben al 4 verschillende bitten er in gehangen het helpt allemaal niks.

4 verschillende bitten wil niet zeggen dat het niet daaraan ligt.

Ik zou zoiezo alles na laten checken en je paard wat rust geven. Misschien is het stress.
Ik vind het heel vervelend voor je en hoop snel dat je een oplossing vind Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:51

Denk dat het idd in de mond zit. Bitloos valt te proberen, maar is niet altijd ideaal. Vooral niet bij een te harde/vaste hand..
Vraag eens of iemand wil longeren met jou erop, hoofdstel om en daaromheen het halster. Je houdt de teugels alleen vast aan het einde en lift verder mee. Doe dit een paar keer en pak dan je teugels wat op..
Let vooral op dat je niet te veel druk neemt op je teugels. Rij haar niet naar beneden, maar voorwaarst en op je zit terug..

Succes

103362

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 21:55

mijn instructrice help mij der echt super goed mee. Zij heeft zo iets dat ze gewoon onder het werk uit wil komen. oja en als ze aan t steigeren is gooit ze der kop zo ver naar achter dat se met der oren in mijn gezicht. heb ook een knetterharde kop stoot gehad:S

Als ik bitloos rij zit er bij haar geen stuur meer op en ziet zij de kans om nog harder tegaan rennen en naar voren rijden helpt af en toe wel. maar dan moet je voor dat ze omhoog gaat er echt een vet harde schop geven. voor dat ze gaat steigeren loopt ze helemaal tot aan de bakrand (als je op een kleine volte zit) en dan krijg je haar gewoon niet terug want ze loopt dwars door me buitenbeen heen wat ik ook doe,.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:56

als een paard zover gaat om onder het werk uit te komen is het geen luiheid!
Ik zou toch serieus eens een check gaan doen bij je paard.

103362

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 21:59

RZDLover schreef:
als een paard zover gaat om onder het werk uit te komen is het geen luiheid!
Ik zou toch serieus eens een check gaan doen bij je paard.

ja we hebben echt van alles geprobeerd.

een enkelgebroken bus trends
een dubbelgebroken bus trends
een dubbelgebroken watertrends
een rubber enkel gebroken bit

zadel laten na kijken
de fisho
de tandarts

met heel veel rust proberen we het er uit te krijgen.
ze staat op een pension stal en niemand weet raad. alleen mijn instructrise kan me er wel goed mee helpen maar zoekt ook naar oplossingen maat we weten het niet meer.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:00

Probeer eens een sprenger K&K ultra bit, die bitten raken het gehemelte niet en zijn dus veel vriendelijker Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:00

Denk dat er iets mis is gegaan in haar opleiding/jullie training. Lijkt me het verstandigste om weer onderaan te beginnen bij de basis. Hier kom je namelijk niet zo snel uit, slaan en schoppen verergd het naar mijn idee alleen maar meer.
Doe maar alsof je je paard rustig en voorzichtig opnieuw beleerd, zul je merken dat je tegen dingen aan loopt.
Het is in elk geval duidelijk dat ze je iets wil vertellen..

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:01

RianneH schreef:

Dat denk ik ook ja...

103362

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 22:02

RianneH schreef:
Denk dat er iets mis is gegaan in haar opleiding/jullie training. Lijkt me het verstandigste om weer onderaan te beginnen bij de basis. Hier kom je namelijk niet zo snel uit, slaan en schoppen verergd het naar mijn idee alleen maar meer.
Doe maar alsof je je paard rustig en voorzichtig opnieuw beleerd, zul je merken dat je tegen dingen aan loopt.

ja dat hadden wij ook in gedachte de bassis. maar goed ze moet me teugel gaan accepteren en dat doet ze niet.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:02

Ook tandartsen kunnen fouten maken he Knipoog misschien is er wat geraakt in haar mond.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:06

en aan de longe bijgezet reageert ze dan ook zo heftig op druk op het bit? hoelang heeft ze dit al? wanneer is dit begonnen?
Greetz

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:06

heft ze geen pijn in de halswerfels of rug?
maw, heb je er een osiopaat bij gehad?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:07

marigold> normaal moet een fysio dat ook kunnen constateren, behandelen is dan weer een ander verhaal dat een goede fysio ook door stuurt naar een osteo
Greetz

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:08

RZDLover schreef:
Ook tandartsen kunnen fouten maken he Knipoog misschien is er wat geraakt in haar mond.

Daar dacht ik meteen aan toen ik het las.. Misschien een DA naar laten kijken.

Basis is het begin, dus eigenlijk al vanaf het moment dat je je paard uit stal haalt. Niet vanaf het moment dat je erop stapt. Begin alsof ze groen is, heropvoeden om het zo maar te noemen, gewoon weer leren wat die teugels betekenen en dat ze er niet voor hoeft te rennen..

Ik rij bijv. een paard dat alleen maar hard gaat zodra ze teugeldruk voelt. Op het laatst begon ze al te rennen wanneer je erop stapte.
Daar maanden niet meer op gereden en begonnen met longeren, dubbele lijnen, enkele, meelopen enz. Dit paard was welliswaar gewend dat teugeldruk betekende harden draven, het is een draver, maar snap met welke zorgen je zit Knipoog

103362

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 22:12

Op stal is het zo'n schatje ook met opzadelen is er niks aan de hand naar de bak niks aan de hand maar zodra je er op gaat zitten!!:s
Ze heeft echt geen last van der lichaam heeft de fisho en alles die haar rug gevolet hebben gezegt. Maartje is een meisje die ook der paard daar heeft staan die stond dus te kijken hoe ik les kreeg en die zei dat ze heel vrolijk aan het doen was en met de oren naar voren aant steigeren dus aan der gedrag zie je niet dat ze pijn zou moeten hebben.. zeggen ze daar.

103362

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 22:14

Romy18 schreef:
en aan de longe bijgezet reageert ze dan ook zo heftig op druk op het bit? hoelang heeft ze dit al? wanneer is dit begonnen?
Greetz

nou een tijdje geleden was het alleen zo met dat hoofd kloten en rennen enzo. dus als je bijvoorbeeld een oefening wou doen.(daar heb je dus druk op je teugels voor nodig) dat trekt ze dat hoofd in de lucht en rent ze gewoon de a-c lijn overl.

103362

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 22:34

RianneH schreef:
Denk dat het idd in de mond zit. Bitloos valt te proberen, maar is niet altijd ideaal. Vooral niet bij een te harde/vaste hand..
Vraag eens of iemand wil longeren met jou erop, hoofdstel om en daaromheen het halster. Je houdt de teugels alleen vast aan het einde en lift verder mee. Doe dit een paar keer en pak dan je teugels wat op..
Let vooral op dat je niet te veel druk neemt op je teugels. Rij haar niet naar beneden, maar voorwaarst en op je zit terug..

Succes

op je zit haar terug rijden lukt niemand. met die teugel sen de longe ga ik wel proberen Dankje wel Haha!