wat doen jullie bij verzet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1986Jarig

wat doen jullie bij verzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 17:56

heb vandaag weer op mijn kop gehad, van mijn instructeur.
ik ben te lief. (algemeen bekend)

we gaan de goede kant op, maar nu word het moelijker voor haar en komt ze in verzet.
als erna geen zin heeft gaat ze sterren kijken en dan ook echt goed schudden en hard draven. ik rijd haar dan op it terug en wacht zeg maar tot ze weer bij me komt.
van mijn instructeur moest ik vandaag mijn handen heel wijd zetten. en wat druk geven en been. ( niet trekken)
na wat verzet kwam ze dan steeds weer eerder bij elkaar en na een halfuur was dit drie stappen.
maar ik zie dit al weer als dwang.

wat vinden jullie? mag ik een paard op haar kop geven (op die manier dus want het was dus wel duidelijk dat ze het niet zo prettig vond)
het hielp wel en ze liep de sterren van de hemel.

bonte_bente

Re: wat doen jullie bij verzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:57

als je zeker weet dat er geen andere oorzaak is vind ik wel dat je paard eens aan mag pakken. alleen als dit terecht is natuurlijk!

sandra1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 18:00

vandaag is het weer mooi weer na donkere dagen. dan is ze happy de peppy en wil ze niet luisteren.
maar ik vind het dan zielig om haar te `dwingen`hoewel ze het heel goed begreep. ze schud wel vaker maar das anders dit is echt van ik heb geen zin, zoek het uit.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:05

ja maar wat als je op 'Mooi' weer een wedstrijd hebt laat je haar dan ook blijven verzetten zonder aan te pakken.
ik bedoel dat het dan wel onduidelijk is voor haar...dus als het mooi weer is mag ik wel etteren en als het minder mooi weer is loop ik prima..
je moet dus wel consequent zijn in die situaties..

sandra1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 18:07

rijd geen wedstrijd. dus dat scheelt weer.
ik denk ook dat het duidelijker is als ik gewoon duiedelijk maak wat de bedoeling is. het werkte goed. maar was bang dat ik te streng was. wil haar niet te weinig ruimte geven

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:10

je heb het toch netjes opgelost??..zoals je zelf aangeeft je heb niet in zijn mond getrokken, maar gewoon wat druk gevraagd en haar met je been naar je hand toegereden..Super..als iedereen dit probleem zo oploste Haha! Zodra zij zelf dan jouw hand volgt heeft ze weer alle ruimte en ziet ze dat als beloning.

sandra1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 18:14

ja maar moest wl me handen wijd houden heel wijd. voelde me net een trekpop. maar het hielp wel. is alleen helemaal nieuw voor me. (mij is geleerd dat dit pijnlijk is.)

ik denk ook wel dat het wel meevalt. ze accepteerde het. ze is me aan het uitproberen en dat ben ik niet van haar gewend. maar we zijn hard aan het werk. en nu komt ze dus in opstand omdat ze het eerst op haar slofen kon.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:16

het wedstrijd gebeuren noemde ik om mijn bedoeling iets te verduidelijken.
ik moet mn paard wel eens aanpakken maar blijf wel consequent,niet de ene keer wel onder me uit lopen en de andere keer niet... gewoon niet..
veel succes verder

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:28

Jouw paard probeert je uit, en daar mag je best eens tegen optreden. Als ik het zo lees ben je hardstikke goed voor je paard, en zul je haar echt niet onder grote dwang rijden. Mijn paardje is ook een ettertje soms, en mijn instructrice laat me dan vaak ook mn handen iets wijd zetten, spelen met je vingers, en vooral flink veel been geven en naar voren rijden. Geeft ie na, meteen weer ontspannen in je hand en lekker verder rijden, in mijn ogen niets mis mee. Als je paard er goed op reageert, zoals de jouwe, en de aanpak werkt zul je zien dat ze steeds minder zin heeft om in verzet te rijden, en kun je met een lekker onstpannen hand rijden.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:58

Er is een groot verschil tussen een paard in de mond trekken of druk zetten..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:36

Snapt je paard zelf het verschil tussen: "vandaag mag het wel want het is mooi weer" en "vandaag mag het niet want het is slecht weer"????? Denk t niet hè.

Als ik dit zo lees ben jij iemand die zo graag het allerbeste voor je paard wil, dat het allerbelangrijkste er bij in schiet: Consequent zijn! Wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet.
Bovendien vraag ik me een klein beetje af hoe zeer jouw paard je als een leider ziet..... waarschijnlijk helemaal niet, terwijl dat over het algemeen het beste is wat je je paard kan geven. En om dat te bereiken, zul je soms door moeten pakken. En met doorpakken bedoel ik dan niet trekken, slaan, schoppen, schelden, vastknopen ed, maar gewoon duidelijk een grens stellen, eigenlijk precies zoals je nu gedaan hebt!!

Misschien dat als je het zo kan zien, het wat makkelijker voor je wordt om wat strenger naar je paard toe te zijn. Dat is namelijk helemaal niet zielig, maar precies waar een paard behoefte aan heeft. Het is zieliger voor het paard om het altijd maar alles uit te laten zoeken...... (begrijp me even niet verkeerd, op zich is er absoluut niks mismee om een paard dingen zelf uit te laten zoeken, maar een paard heeft de meeste gemoedsrust als er een duidelijke leider boven hem staat).

Zolang je niet bent gaan plukken, maar alleen wat druk hebt genomen en been hebt gegeven, heb je het prima opgelost. Beter dan als je haar maar wat had laten lopen. Zowel om haar gemoedsrust, als om haar lichamelijk welzijn!

sandra1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 19:43

dank voor jullie hulp!!
vandaag in het bos deed ze het ook. handen breed en tjoep ontspannen hoofdje lekker laag.
en was zelfs met hack. rijd in de bos met hack.
ben blj dat ik het zo kan oplossen. ze pakt he goed op. en respecteerd het al. ze doet het al veel minder weer.

sandra1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 19:45

Lalidan schreef:
Snapt je paard zelf het verschil tussen: "vandaag mag het wel want het is mooi weer" en "vandaag mag het niet want het is slecht weer"????? Denk t niet hè.

Als ik dit zo lees ben jij iemand die zo graag het allerbeste voor je paard wil, dat het allerbelangrijkste er bij in schiet: Consequent zijn! Wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet.
Bovendien vraag ik me een klein beetje af hoe zeer jouw paard je als een leider ziet..... waarschijnlijk helemaal niet, terwijl dat over het algemeen het beste is wat je je paard kan geven. En om dat te bereiken, zul je soms door moeten pakken. En met doorpakken bedoel ik dan niet trekken, slaan, schoppen, schelden, vastknopen ed, maar gewoon duidelijk een grens stellen, eigenlijk precies zoals je nu gedaan hebt!!

Misschien dat als je het zo kan zien, het wat makkelijker voor je wordt om wat strenger naar je paard toe te zijn. Dat is namelijk helemaal niet zielig, maar precies waar een paard behoefte aan heeft. Het is zieliger voor het paard om het altijd maar alles uit te laten zoeken...... (begrijp me even niet verkeerd, op zich is er absoluut niks mismee om een paard dingen zelf uit te laten zoeken, maar een paard heeft de meeste gemoedsrust als er een duidelijke leider boven hem staat).

Zolang je niet bent gaan plukken, maar alleen wat druk hebt genomen en been hebt gegeven, heb je het prima opgelost. Beter dan als je haar maar wat had laten lopen. Zowel om haar gemoedsrust, als om haar lichamelijk welzijn!

waar haal je het vaandaan dat het ze het met slecht weer niet mag?
waar haal je het vandaan dat ik niet consequent ben?
waar haal je het vandaan dat mijn paard mij niet als een leider ziet?

bedenk er niet zelf allemaal dingen bij ja

elk paard komt soms in verzet. ik wil dit zo vriendelijk m ogelijk oplossen. mijn paard weet prima wie de leider is en wat er wel en niet mag. dit respecteerd ze ook.
alleen is ze wat eigenwijs. mooi toch dat ze me genoeg vertrouwd om af en toe beetje mukken?

heb niet veel aan je tekst dus.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:08

Citaat:
vandaag is het weer mooi weer na donkere dagen. dan is ze happy de peppy en wil ze niet luisteren.
maar ik vind het dan zielig om haar te `dwingen`hoewel ze het heel goed begreep. ze schud wel vaker maar das anders dit is echt van ik heb geen zin, zoek het uit.

Hieruit maak ik op dat jij op zo'n dag als deze haar dus niet aanpakt, omdat ze happy de peppy is omdat het mooi weer is..... Wat dus betekend dat jij de ene keer wel dingen goed vind, en de andere keer niet. Als dat niet zo is, dan heb ik al jouw post verkeerd begrepen. Maar als ik jouw hele verhaal lees, het "te lief zijn" wat je in je eerste post noemt, deze opmerking, latere opmerkingen, daaruit maak ik op dat je haar niet echt door wil pakken en niet altijd consequent bent. Dat blijkt dus nu niet zo te zijn, al vraag ik me ook af (let op, ik VRAAG ME AF!!!) of jij je niet zo aangevallen voelt omdat er dingen van waarheid in schuilen.....

Dat je niks aan mijn tekst hebt is jammer, maar prima. Maar ik zou het wel zo vriendelijk van je hebben gevonden als je er vanuit gegaan was dat ik het beste met je voor had, want met die intentie heb ik mijn verhaal getypt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 06:52

gewoon eens een tijdje longeren Knipoog

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:21

Jorine_ilysm schreef:
gewoon eens een tijdje longeren Knipoog

kun je ook beargumenteren waarom ?