Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Zodra zij zelf dan jouw hand volgt heeft ze weer alle ruimte en ziet ze dat als beloning. Lalidan schreef:Snapt je paard zelf het verschil tussen: "vandaag mag het wel want het is mooi weer" en "vandaag mag het niet want het is slecht weer"????? Denk t niet hè.
Als ik dit zo lees ben jij iemand die zo graag het allerbeste voor je paard wil, dat het allerbelangrijkste er bij in schiet: Consequent zijn! Wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet.
Bovendien vraag ik me een klein beetje af hoe zeer jouw paard je als een leider ziet..... waarschijnlijk helemaal niet, terwijl dat over het algemeen het beste is wat je je paard kan geven. En om dat te bereiken, zul je soms door moeten pakken. En met doorpakken bedoel ik dan niet trekken, slaan, schoppen, schelden, vastknopen ed, maar gewoon duidelijk een grens stellen, eigenlijk precies zoals je nu gedaan hebt!!
Misschien dat als je het zo kan zien, het wat makkelijker voor je wordt om wat strenger naar je paard toe te zijn. Dat is namelijk helemaal niet zielig, maar precies waar een paard behoefte aan heeft. Het is zieliger voor het paard om het altijd maar alles uit te laten zoeken...... (begrijp me even niet verkeerd, op zich is er absoluut niks mismee om een paard dingen zelf uit te laten zoeken, maar een paard heeft de meeste gemoedsrust als er een duidelijke leider boven hem staat).
Zolang je niet bent gaan plukken, maar alleen wat druk hebt genomen en been hebt gegeven, heb je het prima opgelost. Beter dan als je haar maar wat had laten lopen. Zowel om haar gemoedsrust, als om haar lichamelijk welzijn!
Citaat:vandaag is het weer mooi weer na donkere dagen. dan is ze happy de peppy en wil ze niet luisteren.
maar ik vind het dan zielig om haar te `dwingen`hoewel ze het heel goed begreep. ze schud wel vaker maar das anders dit is echt van ik heb geen zin, zoek het uit.
Jorine_ilysm schreef:gewoon eens een tijdje longeren