Gebruikt ze haar achterhand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Gebruikt ze haar achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 16:47

Mijn jawel bijna 18 jarige loopt elke keer beter, vrijwel nooit heeft ze een slechte dag als het om dressuur gaat.
Ik ben nu een halfjaar/jaar bezig om haar echt dressuurmatig te rijden (dit is nooit echt gedaan).
Ons grootste probleem is de impuls/achterhand en haar buigzaamheid, wat voor mijn gevoel echt geweldig gaat in vergelijking tot een halfjaar terug, maar is dit ook zo?

Foto van de les vandaag:
Hier vroeg ik arbeidsdraf (van hand veranderen).
Afbeelding

3 maanden terug:
Afbeelding

8 maanden terug:
Afbeelding

Flirt

Re: Gebruikt ze haar achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:07

Het gaat de goede kant op idd! Alleen op de eerste foto zie je dat ze erg op de voorhand loopt! De 2e foto loopt ze al veel beter! Succes met je paardje!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 17:08

lando_girl schreef:
Het gaat de goede kant op idd! Alleen op de eerste foto zie je dat ze erg op de voorhand loopt! De 2e foto loopt ze al veel beter! Succes met je paardje!

Bedankt voor je bericht, Ben er alleen vergeten bij te zetten, dat dat stuk omlaag gaat, maar de fotograaf dit niet compenseerd Vork

sandra1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:05

wat leuk om te zien. het gaat steeds beter. steeds fijner beld. tips heb ik niet ben ik niet zo goed in (en dan kun j beter niks zeggen)
maar de achterhand komt steeds verder eronder.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:43

Op alle drie de foto's zie ik een paard wat op de voorhand loopt. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn, want in een half jaar tijd krijg je een paard simpelweg niet op de achterhand.
Wat ik verder zie, is dat er een stuk ontspanning is bijgekomen. En zonder ontspanning, geen buiging, gedragenheid, nageeflijkheid enz, dus je bent zeer zeker op de goede weg!

Mijn tip zou nu wel zijn om de voorkant met rust te laten. Het feit dat ze nu zo mooi met haar hals in de krul loopt, is geen maatstaf voor het nageeflijk, aan de teugel of aan de hulpen zijn. Sterker nog, ik zou het geen enkel probleem vinden als ze er iets meer met het neusje uit kwam.

Maar zoals gezegd heb je een paard niet in een half jaar op de achterhand. Bovendien kunnen wij aan de hand van foto's niet zien in hoeverre ze soepeler geworden is, dat kan jij alleen voelen!! Dus ook daarin kan duidelijk verbetering zijn.
wat wél duidelijk te zien is, is dat op de laatste foto (van 8 maanden terug) je pony zijn rug weg drukt. Dit doet hij op de eerste foto (nu) niet meer, en dat is absoluut een geweldige vooruitgang!

Over het algemeen denk ik dus dat je inderdaad tevreden kan zijn over je vooruitgang!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:58

je zadel ligt op de eerst foto te ver naar voren... hij ligt over haar schouder!

Voor de rest is de verbetering goed te zien! ga zo door Knipoog

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:29

Lalidan schreef:
Op alle drie de foto's zie ik een paard wat op de voorhand loopt. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn, want in een half jaar tijd krijg je een paard simpelweg niet op de achterhand.
Wat ik verder zie, is dat er een stuk ontspanning is bijgekomen. En zonder ontspanning, geen buiging, gedragenheid, nageeflijkheid enz, dus je bent zeer zeker op de goede weg!

Mijn tip zou nu wel zijn om de voorkant met rust te laten. Het feit dat ze nu zo mooi met haar hals in de krul loopt, is geen maatstaf voor het nageeflijk, aan de teugel of aan de hulpen zijn. Sterker nog, ik zou het geen enkel probleem vinden als ze er iets meer met het neusje uit kwam.

Maar zoals gezegd heb je een paard niet in een half jaar op de achterhand. Bovendien kunnen wij aan de hand van foto's niet zien in hoeverre ze soepeler geworden is, dat kan jij alleen voelen!! Dus ook daarin kan duidelijk verbetering zijn.
wat wél duidelijk te zien is, is dat op de laatste foto (van 8 maanden terug) je pony zijn rug weg drukt. Dit doet hij op de eerste foto (nu) niet meer, en dat is absoluut een geweldige vooruitgang!

Over het algemeen denk ik dus dat je inderdaad tevreden kan zijn over je vooruitgang!

Helemaal mee eens!!!

Je bent er nog niet, maar zoals ik het kan zien op de foto`s, gaat het echt al stukken beter.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 14:54

deniece schreef:
je zadel ligt op de eerst foto te ver naar voren... hij ligt over haar schouder!

Bedankt en kwam er na het rijden achter dat ze niet goed was aangesingeld Bloos

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 14:57

Lalidan schreef:

Bedankt voor de tips, ik rij haar voornamelijk lang en diep omdat ze zo haar rug echt helemaal los laat wat echt een must is. Alleen komt dat vaak pas na een halfuur rijden en toen was de "fotograaf" alweer weg Vork, Maar zal er aan denken!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 15:05

laartjuh schreef:
deniece schreef:

Bedankt en kwam er na het rijden achter dat ze niet goed was aangesingeld Bloos

Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je zadel wel op de goede plek ligt, alleen past het niet, je zadel wipt van de achterkant (er zit ruimte tussen de rug en het zadel als je gaat staan).
Verder heb ik niet veel commentaar over het rijden, je ziet wel goed dat je pony steeds beter ontspant OK dan!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 19:47

deniece schreef:

Bedankt en kwam er na het rijden achter dat ze niet goed was aangesingeld Bloos[/quote]

Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je zadel wel op de goede plek ligt, alleen past het niet, je zadel wipt van de achterkant (er zit ruimte tussen de rug en het zadel als je gaat staan).
Verder heb ik niet veel commentaar over het rijden, je ziet wel goed dat je pony steeds beter ontspant OK dan![/quote]

Denk dat dat door de foto's komt, hij is namelijk nog geen halfjaar oud en toen meteen gepast en ligt nog steeds als een huis (zonder singel blijft hij ook perfect liggen, ook wanneer ze stapt en rondjes draait enz.) merkte ook tijdens het rijden dat hij wiebelde en dit doet hij normaal niet, maar dacht er op dat specifieke moment niet echt bij na van "he ik heb niet aangesingeld".

Maar zal het in gedachte houden en even aankijken. Bedankt voor je bericht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 06:56

Je pony ontspant , en loopt erg goed Lachen Achterhand 3e foto is best goed voor een jonge pony Knipoog

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 07:10

jonge pony? 18!!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 07:14

Op de 3e foto drukt ze haar rug er gigantisch uit, dus ik zie niet wat er goed aan zou zijn, jorine_ilysm? Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 07:25

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-23 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:11

Jullie zijn allebei goed vooruit gegaan!
Probeer veel overgangen te rijden naar de middengang en probeer de onderhand te voelen als het ware Knipoog

veel lessen en dan kan het alleen maar beter worden Lachen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 12:49

Wat een gigantisch compliment jonge pony Bloos

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:03

Van zulke momentopnames als een foto kan je moeilijk beoordelen of je pony verbeterd is.
Ik zie op alle 3 foto's dat je pony op de voorhand loopt. je kan het beter met je instructrice overleggen en de tijd nemen voor het werk op de achterhand...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 14:17

Diesel54 schreef:
Van zulke momentopnames als een foto kan je moeilijk beoordelen of je pony verbeterd is.
Ik zie op alle 3 foto's dat je pony op de voorhand loopt. je kan het beter met je instructrice overleggen en de tijd nemen voor het werk op de achterhand...

Instructrice (te zien op foto 1) vind de verschillen als dag en nacht, alleen dat is 1 persoon, van bokt hoor je misschien dingen waar je ook veel aan hebt die zij vergeet.