rijden op een Shetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ThinkAgain

rijden op een Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 16:12

Hallo,

ik heb een verzorgpony, een Shetlandruintje die (niet) luistert naar de naam Jip. Hij is denk ik rond de 1 meter, in ieder geval niet veel kleiner en hij is redelijk sterk (en tonnetje rond Knipoog). Nu vraag ik mij weleens af hoeveel een shet kan hebben en of het niet ook gewoon nodig is om een Shetlander regelmatig te rijden.
Deze Shetlander krijgt op het moment zijn beweging door te vluchten voor zijn weidegenoot als die zijn tanden weer ergens in wil zetten of door een meisje van 4 stapvoets te dragen. Ook ik wandel wel eens met hem, maar om nu kilometers rennend naast een eigenwijze shet te lopen is ook niet alles Knipoog Daarom vroeg ik mij af of het zou kunnen of ik af en toe op hem kan rijden (lees: stukjes op hem zitten stappen en draven, ben niet van plan Grand Prix dressuur te worden Knipoog).
Hij loopt ook voor het karretje maar hij is nog erg onzeker en ik durf dus nog niet alleen met hem weg te gaan. Daarnaast vraag ik me af of het niet zo is dat als je pony jou + karretje + evt. passagiers mee kan nemen, waarom je er dan niet op zou kunnen rijden?
Want wat hij momenteel doet lijkt me 1: niet gezond voor hem (een bonkend kind op je rug) en 2: niet bevorderlijk voor zijn gedrag t.o.v. mensen ("yihaaa, ik kan dwars door emma heenlopen en haar van mijn rug afgooien en bijten!!")

groetjes, Mirjam

LMuntje

Re: rijden op een Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:13

Ik weet niet hoeveel hij kan dragen maar het is wel bekend dat een shet meer kan trekken dan kan dragen

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 16:15

ja oké, dat was mij ook al bekend, maar het lijkt mij dat als hij een karretje + mij + evt. passagiers kan trékken, dat hij dan toch wel alleen mij kan dragen? Of zeg ik nu iets heel doms Tong uitsteken

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:15

Het kan wel hoor Lachen
hoeveel weeg je ongeveer?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:17

Gewoon lekker in het land laten staan, daar zijn ze voor, vind ik. Bloos

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 16:18

ik ben redelijk zwaar ongeveer 70 kilo maar ik ben wel hard aan het werken om af te vallen. Maar iig heb ik wel eens op hem gezeten en hij lijkt er niet echt problemen mee te hebben. Ik kan ook niet met mijn benen bij de grond, dus dat is ook wel belangrijk Knipoog

@ Morris: tsjaa, maar dat lijkt me niet gezond voor hem als je zou zien hoe dik hij nu al is. Ik denk dat je ook Shetlanders wel gewoon als pony's moet zien en niet als leuke knuffelobjecten..

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:18

Morris schreef:
Gewoon lekker in het land laten staan, daar zijn ze voor, vind ik. Bloos

Daar ben ik het absoluut niet mee eens, maargoed.

Aan TS: Dan ben je imo wel echt te zwaar. Tot 50 kilo gaat wel vind ik, zwaarder niet.
het moet ook leuk/goed voor het beestje blijven Lachen

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 16:21

@ Michelle_x: jaa, ik weet dat ik te zwaar ben daarom ben ik nu ook aan het afvallen en ik rijd ook nog niet op hem, maar ik heb er eens opgezeten voor een foto maken en het is niet zo dat hij meteen op de grond stortte of moeilijk liep ofzo..

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:21

je bent toch echt te zwaar voor een shet, een shet kan inderdaad 20% van zijn eigengewicgt dragen de gemiddelde shet weegt ongeveer 200 kilo. een shet kan ongeveer tot maximaal 55 kilo dragen.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 16:23

@marielle_p: jaa, dat weet ik nu wel '-.- Nee, maar even serieus, ik ben hard bezig om af te vallen want op de manege mag ik ook op heel veel paarden niet meer. En ik weet ook niet zeker hoe zwaar ik nu ben, we hebben geen weegschaal Geld, geld! heeft mijn moeder weggegooid Tong uitsteken

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:24

Heb je een foto ?
Je bent met 70 kilo veel te zwaar voor een shet!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:26

Peacehorses, vreemd hoor, dat je niet meer op een aantal paarden mag rijden van de manege.
Wat wil je van ons horen? dat je prima op een shet kan rijden? Of wil je er alleen op zitten?

Volgens mij zit je op een antwoord te wachten, die je niet zal krijgen. Dit zal tot frustraties leiden ben ik bang voor.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:32

je kan hem ook regelmatig gan longeren,
en met hem oefenen en trainen voor de wagen, in het land.
als dat steeds beter gaat kan je ook met hem naar buiten, is hartstikke leuk!
voor op hem rijden vind ik je te zwaar.
en om nou 15 kilo af te vallen dat is vind ik echt te extreem hoor!
er zijn echt andere leuke dingen die je met hem kan doen, zoals ik net al schreef..

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:36

Een shet kan ongeveer 50 kilo dragen. Zelf ga ik ook nog wel is m'n verzorg shet zitten en beetje t erf rond stappen maar om nou echt hele lange ritten met zo'n beetje te maken is wel erg veel denk ik ...

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:40

ik vind je ook eigenlijk te zwaar..maarja heb je een foto? en longeren kan ook ja Knipoog

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 16:47

@ morris: van jou wil ik helemaal niets horen, 'volgens mij moet je hem maar gewoon in het land laten staan'. Lekker gezond voor die pony, ja! Ik weet dat ik te zwaar ben en ik wacht niet op een antwoord dat ik niet krijg, maar misschien is het moeilijk te begrijpen, ik wil het beste voor die pony én voor Emma, voor er ongelukken gebeuren omdat hij zo slecht/niet is ingereden

@Marigold: dankjewel, ik ben al hard met hem aan het trainen, maar als hij iets eng vind gaat hij achteruit of steigeren en ik wil niet dat we zo in de sloot belanden. Zeker omdat we een sulky hebben met hoge zijkanten, dat is best gevaarlijk, ik kan er niet eens uit om hem te kalmeren als hij achterwaarts gaat. Longeren heb ik al eens geprobeerd, maar het is bij hem óf stilstaan, steigeren, achterwaarts óf over mijn voeten heen walsen en dan lukt het ook niet om hem met de zweep naar buiten te drijven

@ Myrt3, NOekiiej: ik ben niet van plan lange ritten te gaan maken, dat doe ik wel met Milan Knipoog Ik heb wel foto's maar het lukt me niet om ze te uploaden, computer is érg traag Knipoog

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:50

oke maar ik weet niet ik snap dat je het beste voor de shetlander wil maar is het dan niet slimmer om een kleinder meisje erop te laten rijden, mischien oordeel ik nu wel te snel maar ik heb nog geen foto gezien Knipoog

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:51

peacehorses schreef:
@ morris: van jou wil ik helemaal niets horen, 'volgens mij moet je hem maar gewoon in het land laten staan'. Lekker gezond voor die pony, ja! Ik weet dat ik te zwaar ben en ik wacht niet op een antwoord dat ik niet krijg, maar misschien is het moeilijk te begrijpen, ik wil het beste voor die pony én voor Emma, voor er ongelukken gebeuren omdat hij zo slecht/niet is ingereden

Dacht ik dus al, je wilt dus alleen horen, wat je wilt horen. Mij best Haha! .
Ik ben weg Lips are sealed

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:54

ik snap je probleem.
en idd, voor de pony zal het goed zijn als hij door iemand wordt gereden die hem eens goed aan kan.
voor het longeren kan je dit proberen:
eerst loop je met hem aan de hand, zweepje erbij.
je oefent dan de comando's stap draf, halt, eventueel galop.
als het er goed inzit, kan je hem iets meer ruimte geven aan het touw.
hij moet altijd luisteren!
en niet nog even 1 stapje doen ofzo.
als je dan toe bent aan longeren, dan neem je iemand mee, die naast de pony kan blijven lopen.
een stuk afzetten kan duidelijkheid geven.
het moet te leren zijn hoor!
de pony heeft volgens mij echt een stuk opvoeding nodig, wat hem vervolgens ook meer zelfvertouwen zal geven, waardoor die angst en gedoe voor de kar misschien ook wel minder wordt.

maar ja, t blijft jammer dat je er (waarsch) niet meer op kan rijden..
de bouw van de pony maakt ook een hoop uit, als hij breed is, dus brede borst, sterke korte benen, en korte rug, kan hij meer houden dan wanneer hij ieler en tengerder is..
ik denk dat het ook voor jezelf een kwestie van aanvoelen is..

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:58

@ Marigold: vind ik ook! Knipoog

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 17:04

Marigold schreef:
ik snap je probleem.
en idd, voor de pony zal het goed zijn als hij door iemand wordt gereden die hem eens goed aan kan.
voor het longeren kan je dit proberen:
eerst loop je met hem aan de hand, zweepje erbij.
je oefent dan de comando's stap draf, halt, eventueel galop.
als het er goed inzit, kan je hem iets meer ruimte geven aan het touw.
hij moet altijd luisteren!
en niet nog even 1 stapje doen ofzo.
als je dan toe bent aan longeren, dan neem je iemand mee, die naast de pony kan blijven lopen.
een stuk afzetten kan duidelijkheid geven.
het moet te leren zijn hoor!
de pony heeft volgens mij echt een stuk opvoeding nodig, wat hem vervolgens ook meer zelfvertouwen zal geven, waardoor die angst en gedoe voor de kar misschien ook wel minder wordt.

maar ja, t blijft jammer dat je er (waarsch) niet meer op kan rijden..
de bouw van de pony maakt ook een hoop uit, als hij breed is, dus brede borst, sterke korte benen, en korte rug, kan hij meer houden dan wanneer hij ieler en tengerder is..
ik denk dat het ook voor jezelf een kwestie van aanvoelen is..

heel erg bedankt voor je tips! Het is wel jammer dat ik er maar één keer in de week kom, ik kan niet voorkomen dat die kleine kinderen hem verwennen of juist vervelend tegen hem doen. Ik ga hard werken. Aan de hand en aan de lange leidsels is hij trouwens wel goed voorwaarts, maar alleen aan de longe niet, hij lijkt het eng te vinden om afstand te houden, dat hij er dan alleen voor staat ofzo? Ik weet niet wat hij denkt, iig gaat het nog veel werk worden Knipoog
Jip is wel een zéér brede pony (iets té breed? Tong uitsteken) en hij is ook stevig gebouwd, maar ik weet wel dat ik te zwaar voor hem ben.

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:07

hoeveel wil je gaan afvallen? sorry mischien een erge vraag Bloos

xx_Lizet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:08

ik weet niet hoe groot ie is.
Hoe zwaar jij bent.
En hoe groot

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 17:10

NOekiiej: ik wil 20 kilo gaan afvallen zowiezo niet speciaal voor hem hoor maar ook voor mezelf. ALleen wel lastig Knipoog

FLoor_lover: hij is iets groter dan 1 meter en ik weet niet hoeveel ik weeg en hoe groot ik ben, maar ik schat dat ik 70 kilo ben ofzo maar we hebben geen weegschaal dus ik kan het niet controleren Knipoog

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:12

oke Knipoog maar vind je dat niet erg veel?