Opnieuw beginnen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Opnieuw beginnen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 12:43

4 maanden geleden, mijn paard werd in een half jaar tijd een enorme stijve hark. We hebben de osteopaat erbij gehaald samen met de dierenarts, en er werd een conclusie getrokken, ze is toen behandeld, en is nu weer zo soepel als een stiekie! Haha!

Alleen, ik wil eigenlijk helemaal op nieuw beginnen, ik denk dat ik altijd best wel met een strenge hand heb gereden, nu wil ik dus het roer echt totaal omgooien, zowel voor haar als voor mij, vooral veel lol samen hebben en lekker los aan t werk kunnen. We hebben sinds 3 dagen een nieuw zadel, en dit bevalt ons allebei erg goed.

Nu wil ik op deze manier verder gaan, veel overgangen en heel veel halsstrekken, zodat ze leert dat het niet erg is om de hand te volgen. Alleen gaat ze dan echt als een giraffe lopen, ik ben bang dat ik dit er straks helemaal niet meer uit krijg.. Kan iemand me vertellen of dit ook zo is.. Of dat ik haar gewoon lekker zo moet blijven rijden en dat ze dan vanzelf wel gaat nageven. Ze kauwt al wel stukken op t bit!!!

Ik hoor t graag!

Volkoren

Re: Opnieuw beginnen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:05

zo blijven rijden.. als het goed is gaat je paard vanzelf ontspannen. Dit kan een aantal weken zelfs duren voordat ze dit doet. Bij mijn merrie moest ik een tijd zo rijden, de bedoeling was om haar zo laag en lang mogelijk te rijden, zonder teugelcontact. De eerste paar dagen waren drama, zat idd op een sterren kijkende giraf. Nu loopt ze automatisch zo, lekker over haar rug, ook aan d longe aan het halster. Ze is er iig veel losser van geworden. Oppakken gaat nog steeds prima, het komt nu veel meer uit haar zelf. Op de manier van lang en laag rijden, merk ik ook veel beter wanneer ze echt los is en ik haar wat meer kan gaan vragen.

suc6

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:09

@TS: Goed dat je over je eigen rijstijl bent na gaan denken! Dat zouden meer mensen moeten doen.

Ik wil dit lang en laag lopen ook gaan doen met mijn kersverse bijrijdpaard. Op die manier wil ik hem beter aan leren voelen en goed leren kennen. Ik ben van plan om van daaruit het betere werk op te bouwen.

Heel veel succes ermee! Als je paard ontspannen loopt is het sowieso goed.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:17

Ik heb dat een tijdje terug ook gedaan, helemaal omgegooid, en opnieuw begonnen.

ik reed ook met teveel druk aan de voorkant, rechterhand vast houden niet ontspannen etc etc.....

ben helemaal terug naar grondwerk gegaan, doordat ik met teveel druk van voor reed *als paard begon te rennen trok ik van voor op de rem als het ware, rende ze dus onder mij vandaan als ik haar wat lucht gaf van voor*

dus eerst op de grond, longeerlijn eraan, moest ze achter me aan lopen, als ik stilstond moest zij ook stilstaan en niet voorbij mij komen,
daarna aan de longe, longeren in stap, dan stil laten staan, gaat dat goed, doe je het uit draf etc...
dus veel op stem trainen, en met veel beloning...

dat had mijn paard aardig snel door, dus ik erop... teugels helemaal lang en los laten hangen.... en dan op mijn zit en stem laten stilstaan, of terug rijden naar stap, ook dan goed belonen.

dat ging ook goed, toen teugels er iets bij, en weer zo doorgaan....

zo kun je van voor geleidelijk de teugels wat korter nemen, zonder dat je weer teveel druk vraagt van voor.

mijn paard is er ook een stuk soepeler door geworden, omdat ik rechts vastield pakte zij ook rechts vast, en alle gedonder meer.....
aangezien ik nu amper meer druk van voor heb kan ze ook niet vastpakken, en buigt een stuk makelijker....

bij mij heeft het al met al kleine 2 week geduurd. het is ook maar net hoe snel hje paard het allemaal oppakt...

succes iig Lachen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 17:20

Vandaag was t niet echt wat, tot de staleigenaresse even kwam helpen, toen ging het ineen sheel goed. Dus dat bied perspectief, ik ga even een tijdje zo door, komt vast helemaa goed!!

@magic _lover, aan de longe doet ze alles super, en inderdaad ook super ontspannen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:47

Super dat je de fouten ook bij jezelf ziet!! Te vaak word de schuld op het paard geschoven.....
Ik zou je paard gewoon even rustig de tijd geven eraan te wennen. Ineens moet ze op haar eigen benen lopen, ipv op jouw hand. Dat is even zoeken naar evenwicht, waarbij het paard zijn hals als balansstok gebruikt. Zodra ze haar evenwicht gevonden heeft, zal ze vanzelf gaan zakken.

Misschien even iets om wel bij stil te staan: vaak zie ik paarden die zo gereden worden, die scheef zijn. soms zijn ze in het begin maar een klein beetje scheef, maar door het laag rijden, worden ze steeds schever. Controleer dus steeds of je paard wel recht is, eerder mag ze niet zakken met haar hoofd!

succes en ga zo door zou ik zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 07:01

rebeltje schreef:
zo blijven rijden.. als het goed is gaat je paard vanzelf ontspannen. Dit kan een aantal weken zelfs duren voordat ze dit doet. Bij mijn merrie moest ik een tijd zo rijden, de bedoeling was om haar zo laag en lang mogelijk te rijden, zonder teugelcontact. De eerste paar dagen waren drama, zat idd op een sterren kijkende giraf. Nu loopt ze automatisch zo, lekker over haar rug, ook aan d longe aan het halster. Ze is er iig veel losser van geworden. Oppakken gaat nog steeds prima, het komt nu veel meer uit haar zelf. Op de manier van lang en laag rijden, merk ik ook veel beter wanneer ze echt los is en ik haar wat meer kan gaan vragen.

suc6

Ja en ik zou ook voordezekerheid nog wat lonmgeertechnieken doen Knipoog