Oprichting?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Valentijn

Oprichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 00:32

Ik rijd met mijn pony momenteel in de M1, daar wordt dus al wel van je verwacht dat je paard wat opgerichter loopt.

Nou rijd ik eerst altijd lang, laag en rond en dat bevalt mij goed.
Hij loopt goed over zijn rug en laat ook lekker los.
Als ik hem wil oppakken, pak ik dus de teugels wat korter en probeer ik wat meer met mijn been in te werken.
Nu heeft hij nogal snel de neiging om naar beneden te komen, dus net wat te diep te gaan voor het opgerichte.

Een tijd geleden ging het beter, toen bleef hij lekker bovenin lopen en liet heerlijk los.
Nu heb je altijd wel betere momenten, dus het is niet zo'n probleem dat hij het nu wat minder goed doet.

Ik probeer het nu dus met mijn been op te lossen, zodra hij beneden loopt, met been inwerken.
Daar reageerd hij nauwelijks op, d.w.z hij gaat wel naar voor, maar komt niet omhoog met zijn hoofd.

Ik vroeg me af hoe jullie je paard opgericht laten lopen, zodat ze zelf bovenin blijven lopen.

anytime

Re: Oprichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:07

Ik probeer het altijd op te lossen met mn been, werkt dit niet een klein tikje met de zweep, zodra die zn hoofd omhoog doet (richting de oprichting) direct belonen met je hand!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:36

Misschien bij het hoger oprichten iets minder hand erbij?? Je zegt namelijk dat je na het lang en laag rijden de teugels korter pakt en dan met je been erbij komt om hem hoger in te stellen.
Ik zou die teugels eerst laten voor wat het is, eerst meer been erbij, achterhand actiever, en zodra zijn hoofd omhoog komt waardoor jij het contact verliest (of dus eigenlijk net voordat je het contact verliest) de teugels pas korter maken. Anders zit je namelijk met je been tegen je eigen hand te rijden, en gas geven met de rem erop is niet erg handig natuurlijk.

Als hij al te diep loopt, is het helemaal zaak om hem voor de ruimte te geven. Been geven om hem omhoog te krijgen is prima, super dat je het zo doet en niet door z'n kop omhoog te sjorren wat je ook weleens ziet gebeuren, maar op het moment dat je been geeft moet hij voor wel de ruimte hebben om omhoog te komen. Vang hem met je zit op dat hij niet harder gaat, en geef hem voor de ruimte die hij nodig heeft.

Hoop dat je het begrijpt, het is een beetje lastig uit te leggen. Verder niet te lang achter elkaar hoog instellen, het kost namelijk meer kracht en die moet rustig aan opgebouwd worden. Dus stel hem hoog in, rij je oefening, en zak weer naar de ontspanning. Om hem vervolgens weer hoger in te stellen.

Succes er mee!

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 09:37

Dankjewel voor je reactie, daar heb ik wel wat aan!

Zoals jij zegt; de teugels laten voor wat ze zijn heeft volgens mij niet veel nut, ik rijd dan op het 2e knopje en met de oprichting op het 1e knopje.
Ik moet hem van mijn instructrice dan ook wat korter pakken, zodat hij weet wanneer hij opgericht moet lopen en wanneer hij laag moet lopen.
Met mijn been doe ik dus al en evt een tikje bij.
Meestal houdt ik mijn buitenteugels erbij en met mijn binnenteugel geef ik hem van voren de ruimte en die kan ik vaak ook lekker los laten.

Maar ik ga het even op jouw manier proberen Ja

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:40

Hij moet ook absoluut niet voorwaartser als je meer eben geeft om hem uit het diepe te halen.

Teugels allebei zelfde contact houden en als je been geeft en hij wil naar voren opvangen. Hij moet niet voorwaartser, hij moet meer gaan zitten en dan krijg je vanzelf oprichting, oprichting moet je niet vragen, die moet je krijgen. Je moet vragen of hij meer wil gaan zitten Knipoog

Als hij dan sterk genoeg is achter, komt hij vanzelf omhoog.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:46

ik kan hier niet echt een oplossing voor bedenken, maar mij is geleerd dat wanneer het paard goed draagt, dus achter vandaan komt en inderdaad "gaat zitten" hij/zij vanzelf bovenin komt. mijn paard doet dit dus ook, dus ik hoef ook niks met mijn handen te doen zodra ze er achter goed bij is komt ze automatisch in "oprichting". zonder er verder aan te sleutelen. zoals MyWishMax al vertelde

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:39

Lalidan schreef:
Misschien bij het hoger oprichten iets minder hand erbij?? Je zegt namelijk dat je na het lang en laag rijden de teugels korter pakt en dan met je been erbij komt om hem hoger in te stellen.
Ik zou die teugels eerst laten voor wat het is, eerst meer been erbij, achterhand actiever, en zodra zijn hoofd omhoog komt waardoor jij het contact verliest (of dus eigenlijk net voordat je het contact verliest) de teugels pas korter maken. Anders zit je namelijk met je been tegen je eigen hand te rijden, en gas geven met de rem erop is niet erg handig natuurlijk.

Als hij al te diep loopt, is het helemaal zaak om hem voor de ruimte te geven. Been geven om hem omhoog te krijgen is prima, super dat je het zo doet en niet door z'n kop omhoog te sjorren wat je ook weleens ziet gebeuren, maar op het moment dat je been geeft moet hij voor wel de ruimte hebben om omhoog te komen. Vang hem met je zit op dat hij niet harder gaat, en geef hem voor de ruimte die hij nodig heeft.

Hoop dat je het begrijpt, het is een beetje lastig uit te leggen. Verder niet te lang achter elkaar hoog instellen, het kost namelijk meer kracht en die moet rustig aan opgebouwd worden. Dus stel hem hoog in, rij je oefening, en zak weer naar de ontspanning. Om hem vervolgens weer hoger in te stellen.

Succes er mee!

Goede tip!! Ga er ook mee aan de slag. Mijn paardje loopt sinds kort 'aan de teugel' maar neigt ook te diep te gaan lopen. Ben benieuwd of het nu gaat lukken....

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 10:46

Frederika schreef:
ik kan hier niet echt een oplossing voor bedenken, maar mij is geleerd dat wanneer het paard goed draagt, dus achter vandaan komt en inderdaad "gaat zitten" hij/zij vanzelf bovenin komt. mijn paard doet dit dus ook, dus ik hoef ook niks met mijn handen te doen zodra ze er achter goed bij is komt ze automatisch in "oprichting". zonder er verder aan te sleutelen. zoals MyWishMax al vertelde

Ik weet denk ik al waar mijn fout zit, ik geef been, maar laat hem teveel vooruit komen.
Het opvangen doe ik waarschijnlijk te weinig.
Ik moet hem nu elke keer vooruit rijden en weer terug nemen, dus ik denk dat ik mezelf nu teveel zit te focussen op het wegrijden.

Bedankt voor jullie tips, ik ga vandaag kijken of het helpt Lachen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:48

Ik deed dat zelf ook, teveel weg laten lopen. Dus eigk de energie die hij omhoog moet gaan brengen, laat je voor weglopen Knipoog

Succes ermee!