pony loopt bij zoon kreupel bij andere niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nickyforever

pony loopt bij zoon kreupel bij andere niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 21:25

Hallo,

wij hebben een probleem onze zijn pony loopt bij hem kreupel en als er iemand anders op zit die ouder is en beter rijdt dan loopt hij gewoon zuiver.
We weten dat het een spelletje van de pony is want hij mocht naar stal in het begin omdat hij dus kreupel liep???
Maar hoe leren we dit onze pony weer af?
Want onze zoon wil graag wedstrijden met hem rijden, hij loopt trouwens naar een 20 min. ongeveer wel goed hoor alleen soms dan bedenkt hij opeens o,ja ik ben kreupel en dan loopt hij weer een paar pasjes kreupel als hij dan een tikje met de zweep krijgt loopt meneer weer goed.
Mijn zoontje is trouwens 8 en de pony 6.

Wie heeft zoiets soort gelijks meegemaakt? en heeft tips?
want nu wordt er al snel gezegt verlaat de rijbaan maar want de pony loopt kreupel en zodra hij de bak uit is loopt meneer goed.
O,ja hij is al behandeld door een fysiotherapeut dus dat is het niet.

Anoniem

Re: pony loopt bij zoon kreupel bij andere niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:27

Ligt het niet aan de rijstijl van je zoon?
Geeft ie de pony niet te veel druk in de mond? Dan kan het teugelkreupelheid zijn.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:28

De buurman van mijn pony was ook altijd zo slim.
Als zijn eigenaar wedstrijd had dan liep hij buiten de ring altijd super en op het moment dat hij de ring in ging dan liep hij kreupel.
Ze werden dus ook altijd de ring uitgestuurd met de mededeling dat hij kreupel liep... en als je dan naar buiten ging om te kijken dan was er helemaal niks meer aan de hand.
Maar volgens mij heeft ze dat probleem nooit op kunnen lossen, dus ben benieuwd wat de tips zijn.

nickyforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 21:30

mijn zoontje krijgt twee keer in de week les en rijdt met een vrij losse teugel. dus denk niet dat het teugelkreupelheid is.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:11

Misschien komt het doordat als je zoontje erop rijd, hij de pony in een lager tempo rijdt? Dan kunnen ze nog wel eens onregelmatig gaan lopen namelijk.

Laat de pony door je zoontje is een keertje goed vooruit rijden, en dan niet 1 lange zijden maar echt een paar rondjes middendraf. Als hij dan niet zuiverder gaat lopen is het gewoon eigenwijsheid van de pony...

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:15

Inderdaad Deniece, dat was ook mijn gedachte. Vooral omdat hij, als hij een tik met de zweep krijgt, en dus vooruit gedwongen wordt, weer goed loopt. Het is misschien voor je zoontje nog moeilijk om zn pony de hele tijd goed vooruit te rijden. Dat zie ik in ieder geval wel vaker bij jonge kinderen, ze hebben net niet genoeg kracht of lang genoeg kracht om hun paardjes voorwaarts te houden. Pony-lief weet dit op een goed moment natuurlijk, en maakt hier dan dankbaar gebruik van door te gaan lopen slenteren.

anytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:19

Inderdaad, goed naar voren rijden. De pony maakt nu gewoon dankbaar gebruik van het (momenteel) kunnen van je zoon.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:22

Ik geloof gewoon echt niet dat een paard bij z'n eigen kan denken: goh, ik ga eens kreupel lopen.
Ik zou toch eens kritsich kijken naar het beeld wat de pony dan geeft. Waarschijnlijk loopt de pony met je zoontje met z'n hoofd de lucht in, weggedrukte rug en achterbenen zie totaal niet onder de massa komen.
Ik ken meerdere paarden die dan onregelmatig gaan lopen.
Dat wil niet zeggen dat er niets aan de hand is met het paard. Ik zou er toch ook eens een DA naar laten kijken. Want een kreupel paard is nooit goed. Ongeacht of hij dat alleen bij je zoontje doet of niet.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 15:57

Vonnie84 schreef:
Ik geloof gewoon echt niet dat een paard bij z'n eigen kan denken: goh, ik ga eens kreupel lopen.
Ik zou toch eens kritsich kijken naar het beeld wat de pony dan geeft. Waarschijnlijk loopt de pony met je zoontje met z'n hoofd de lucht in, weggedrukte rug en achterbenen zie totaal niet onder de massa komen.
Dat wil niet zeggen dat er niets aan de hand is met het paard. Ik zou er toch ook eens een DA naar laten kijken. Want een kreupel paard is nooit goed. Ongeacht of hij dat alleen bij je zoontje doet of niet.

ik denk zeker wel dat er paarden zijn die kreupel lopen om onder het werk uit te komen, sterker nog, ik ken het van mijn eigen verzorgpony. Hij doet het regelmatig als Emma (4) en ik met hem gaan wandelen, vooral de eerste passen. Maar op het moment dat wij hem een stukje laten draven om te controleren of hij nog steeds kreupel loopt, is het over en komt het ook niet meer terug. Het is niet dat hij stijf is van stal ofzo, want hij staat de hele dag in de wei en geloof me, daar staat hij echt niet stil Knipoog
Het is wel zo dat een kind van 8 nog niet alles zoverre heeft ontwikkeld om een pony echt goed te rijden, dat komt met de jaren. Zeker bij jongens, die het doorgaans nogal eens moeilijk vinden om stil te zitten, is paardrijden moeilijker omdat het ze in het begin nog niet goed lukt. Als je denkt dat het nu ligt aan de communicatie tussen die twee (de pony combineert je zoon met hard werken) kun je ze ook eens wat anders laten doen, bijvoorbeeld grondwerk of samen een parcoursje springen (je zoon ernaast, niet erop) of gewoon een stukje wandelen...
veel succes!

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:07

paarden zijn zo slim, maar paarden bechrijpen de takt 'zuiver niet Tong uitsteken '

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:17

Vonnie84 schreef:

Ik geef eerlijk toe ik geloofde dat ook niet.
Totdat..... ik zelf een pony had die een hekel had aan springen.

Elke keer als we wouden gaan springen liep madam kreupel...
Dus dan stopte ik maar en reed ik naar huis
Wat mij op een gegeven moment opviel was dat hij op de terugweg (ong 1 km naar huis) nooit kreupel liep.
Dus toen gingen we eens testen wat ze zou gaan doen als de hindernis weer uit de bak werd gehaald.
Dus hindernis erin... kreupel... hindernis eruit even 2 minuten door dressuren en madam liep als een trein...
Hindernis de bak weer in, madam weer kreupel, hindernis er weer uit.. weer goed...!!!

Sindsdien ben ik overtuigt dat het mogelijk is.
Alleen denk ik wel dat het niet altijd zo is..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:19

panache schreef:
paarden zijn zo slim, maar paarden bechrijpen de takt 'zuiver niet Tong uitsteken '

Nee misschien niet taktzuiver... maar wel stokkreupel spelen blijkbaar...
En daarna weer gewoon normaal.

Echt ik wou dat ik het op video had.
maar ja das 15 jaar geleden en toen hadden we nog niet z'n ding..
We hebben er met de hele les zo hard om gelachen!
Elke keer weer mijn vader en lesgever die hindernis de bak inslepen en er weer uit!!

Overigens had deze pony achteraf gewoon angst.
Ik heb toen 2 jaar niet gesprongen en ben toen spelenderwijs weer begonnen.
En toen pakte ze het goed op en begon het leuk te vinden.

nickyforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 17:36

er heeft al vaker een DA naar onze pony gekeken en er is niets mis mee, sommige zeggen het ligt aan het zadel?
Nee ook dat is nagekeken en het ligt goed.
En mischien moet hij inderdaad veel meer voorwaarts gereden gaan worden alleen snap ik dan niet waarom het de eerste tijd wel erg goed ging?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:42

Paarden leren inderdaad heel makkelijk hoe ze onder het werk uitkomen, mijn haf had dit geleerd met hoesten en probeert het nog steeds. Ze hoeste een keer als je net opstapte en daarna en de rest van de dag niet. De vorige eigenaar bracht haar dan terug naar stal en gaf haar snoepjes.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn haf het rijden in de bak ook echt niet leuk vond, dus probeer wel eens andere dingen met de pony te doen. Misschien is de pony niet gechikt voor wedstrijd gericht trainen, doe een stapje terug ga lekker naar buiten en kijk wat de pony dan doet.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:06

Tja, ik kijk er toch heel anders tegenaan. Ik geloof echt niet dat paarden trucjes verzinnen om onder het werk uit te komen.
Dat van dat kreupel lopen met hindernissen van hierboven. Je zegt zelf al dat je pony angst had om te springen. Angst maakt dat je lijf verkrampt. En met een verkrampt lijf loop je niet lekker.
En van dat hoesten hierboven. Veel paarden hoesten het eerste rondje. Ik weet niet meer waarom precies, maar het was of om de longen te openen of om spieren op te rekken. (dan gaat het overigens wel over een hoest die niets met verkoudheid/slijm te maken heeft).

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:35

Dan zal ik het je nog mooier vertellen; het paard waar ik wel eens op rijdt, heeft een peesblessure. Dat is bekend. Bij mij heeft hij nog nooit gekreupeld. Bij de andere verzorgster kreupelt hij wél in de draf, maar zodra ze het tempo verhoogt of gaat galopperen is er geen spoortje onregelmatigheid meer te bekennen. Paarden kunnen dus wel degelijk dingen verzinnen om onder het werk uit te komen.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:41

Dat is nog steeds geen verzinnen.
Ik heb hier ook een paard staat met HKO en dikke pezen. Als je hem niet goed rijd, kreupelt hij. Rijd je hem wel goed (genoeg actief en over de rug) dan loopt hij goed. En dat is echt niet om onder het werk uit te komen.
En toen ik dit paard te rijden kreeg, begon ik Antoine de Bodt ook te begrijpen. Nu snap ik wat hij bedoeld.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 06-10-07 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:44

Ook bij zijn vorige eigenaar deed hij het af en toe, en het lijkt me dat één persoon toch wel een redelijk constante rijstijl heeft...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:45

Misschien is dat juist wel het probleem Knipoog

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:46

Hoe bedoel je?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:51

Dat één persoon één eigen rijstijl heeft. En als die ene persoon een echt verkeerde rijstijl heeft, dan maak je het paard meer kapot dan dat je er 20 mensen op laat rijden met 20 verschillende rijstijlen.

nickyforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 20:20

hallo hier aan deze discusie heb ik niet veel ik wil graag nog wat tips zodat we met onze pony aan de slag kunnen.
En mijn zoontje heeft wat het rijden betreft zeker geen verkeerde houding is ons ook verzekerd door een jury die hem heeft beoordeelt. en wat betreft zijn lessen die worden goed en kundig gegeven, afwisseling heeft de pony ook want hij komt ook vaak in het bos.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:23

Dan denk ik dat je aan de lessen meer hebt dan aan ons. Wij kunnen niet meer zeggen dan wat hier gezegd is. We hebben geen filmpje, geen foto. Alleen jou verhaal.
Ik blijf bij mijn standpunt dat het een kwestie is van HOE je een paard rijd. Verder heb ik mijn ideeën al gegeven.

negrita_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:37

ik denk dat het gewoon is heb geen zin om met hem te rijden ik ben kreupel

bij ons op de stal was ook zon paard had z gelopen en het meisje wou hem in de b starten werd die in eens kreupel dat was toen echt ,, maar hij bleef maanden kreupel en in de wei rende hij sprong en alles dus ze hem hem gewoon goed doorgereden en ineens was die niet meer kreupel en als het paard een keer geen zin heeft is die ineens weer kreupel

dus ik denk gewoon goed door blijven rijden want dan stelt die zich gewoon vreselijk aan en als die het doet een tikje

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:52

Ik ga er helemaal in mee dat de pony meer voorwaarts gereden moet worden.
Een DA erbij halen slaat helemaal nergens op! (een pony loopt kreupel of niet en niet bij de 1 wel en bij de ander niet, dus dit is puur rijtechnisch)

De pony is 6 jaar, dat is nog vrij jong.
Ik weet niet wat er al mee gedaan is, maar het is belangrijk dat je zoontje goed les krijgt in recht richten en actief genoeg voorwaart houden.
Een paard/ pony moet opnieuw zijn balans vinden met een ruiter op z'n rug, zeker als ze nog jong zijn ben je alleen maar bezig om hem recht in balans te kunnen houden.

Mijn jonge paard gaat ook kreupel lopen als hij niet goed voorwaarts is, en zo zijn er nog zoveel om op te noemen, gewoon een kwestie van balans zien te vinden en voorwaarts houden.

Die verhalen dat een paard geen zin heeft en kreupel gaat lopen slaat ook helemaal nergens op, het paard wordt dan nl. gewoon niet goed gereden.
Elk gezond paard die recht op z'n eigen benen loopt, in balans, met impuls loopt goed, dus zoek de oorzaak eerst maar eens in je rijstijl voordat je kan zeggen; het paard heeft geen zin.