vraagje...beleren paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessiii

vraagje...beleren paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 02:09

hey!
ik heb een paard die ik aan het beleren ben..
hier in canada kan je makkelijk zelf paard beleren en paarden zijn erg rustig hier
ik heb al veel evaring en ook al wel eens een paard beleerd en vaak op jonge/ wilde paarden gereden

mijn vraag is nou dat ik met mijn nieuwe paardje zo ver ben dat het zadel er op lich hoofdstel om en ik erop zit en dat die aan de hand mee loopt
maar hij draaft met geen mogelijkheid aan
ook niet als ik er naast loop of gewoon met halster om of met de longeer zweep
het enige waneer hij draaft is als ik allebij mijn paarden opjaag en dan rent hij achter me ander paard aan anders doet hij het niet

hebben jullie tippen?

LaDar

Re: vraagje...beleren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 05:28

Ligt je zadel wel goed (wordt je paard niet belemmerd in de beweging?) heb je je paard al eens zonder zadel gelongeerd en begrijpt hij dan wel de bedoeling van draf? Kent hij je stemhulp?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 05:59

niet om te zieken, maar uit je profiel blijkt helemaal niks wat ook maar lijkt op het juist beleren van een jong paard. Je moet dit dan ook niet alleen willen doen,
Het zadel dat Moonlight op heeft is zeer geschikt voor een kleine pony, maar dit is een paard!

Zoek dus zo snel mogelijk iemand om je te helpen! Jouw ervaring is gewoon onvoldoende en je zal gewoon les moeten krijgen!

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:33

Dat zadel kan echt niet op zo'n paard!
Probeer hem eerst eens idd zonder zadel te longeren.
Je zegt dat als je erop zit dat die dan aan de hand meeloopt, maar zo kan een paard naar mijn gevoel niet fatsoenlijk draven nee als die de heletijd zo kort wordt vastgehouden.

Laat hem, voor het geval die de draf nog niet goed onder de knie heeft idd, eerst een goed draven en drafoefeningetjes doen, en daarna kun je erop gaan zitten aan de longe, want dan heeft je paard veel meer ruimte en kan die makkelijker gaan draven!

Heel veel suc6

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:42

Jessiii schreef:
hier in canada kan je makkelijk zelf paard beleren en paarden zijn erg rustig hier

Niet vreemd bedoeld maar dit vind ik een vreemd stuk, imo heeft een land niets te maken met rustigere paarden ieder paard is een invidu of het nou in Canada,China of Nederland staat.

Ik sluit me voor de rest aan bij bovengenoemde reactie's

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:43

Uit je profiel en uit je post blijkt niet echt dat je ervaring hebt met het opleiden van jonge paarden maar dat hoeft niets te zeggen natuurlijk.

Kun je je paard wel longeren? Zo nee, dan zou ik daar eerst mee beginnen (eerst zonder zadel later met). Als je paard dat goed begrijpt kun je iemand anders laten longeren en terwijl jij er op zit. Je paard zal dan aandraven op commando van degene die staat te longeren. Als dat goed gaat kun jij beenhulp geven om aan te draven op hetzelfde moment dat de longeerder de draf hulp geeft. Zo zal je paard vanzelf de link zien en uiteindelijk op je been aandraven.

Ik weet niet of je les hebt maar het is wel verstandig om les te rijden, zeker met een jong paard.

Veel suk6 ermee.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:56

Ben het eens met de bovenstaande reacties.

Ik vind dat je eerst maar is wat grondwerk moet gaan doen met je paard, longeren en bij tempowisselingen stemhulpen geven zodat hij verbanden legt tussen jou stem en zijn tempo.
En koop alsjeblieft een ander zadel..
dat zadel is VEEL te klein voor je paard!

Jessiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 22:47

haha hey allemaal
sorry als jullie naar mijn profiel keken..
dat paard op mijn profiel is nu 4.5 en hij heeft al lang een ander zadel..
dat zadel hadden we eerst gekocht maar toen groeide me paard en nu hebben we een ander western zadel
dat dresuur zadel is naar m'n nieuwe paardje gegaan waar dit topic over gaat...
grond werk doet hij heel goed...
het zadel licht goed daar hebben goeie mensen naar gekeken..
en voor de rest zal ik eraan werken wat jullie zeiden
dank jullie wel
ik zal mijn profiel snel updaten met nieuwe foto's
sorry deze zijn bijna 2 jaar oud

anytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:46

Inderdaad stemhulpen gebruiken, en desnoods een keer een tik met de zweep verkopen.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:58

Hulpmiddelen als zweep etc. ben ik geen voorstander van, zeker niet bij een jong paard.
Heb je je al eens verdiept in natural horsemanship? al is het maar een beetje. In Canada kan het niet zo'n groot probleem zijn om hiermee bekend te raken.
Ik ken dit probleem namelijk niet bij de paarden die ik zelf beleer.
Als je een leidende en dus beschermende functie hebt tegenover je paard, zal het snel accepteren wat je verlangt.
Ik zorg ervoor dat mijn paarden bij grondwerk de commando's stap, draf en galop kennen, voordat ik er uberhaupt op ga zitten. Nog belangrijker is dat je paard het begrip wijken voor druk (dat doen ze NIET van nature) al onder de knie heeft.
Dat de paarden in Canada rustiger zijn van nature is niet vanzelfsprekend, maar is mij ook opgevallen. Misschien ligt het niet aan de Canadese paarden, maar aan de Hollandse paarden (sorry kwpn-miepjes, maar ik ben hier niet uniek in)

Jessiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 15:02

hey dank je voor de ti[
ik denk dat het eraan licht meestal dat de paarden hier heel erg veel vrijheid hebben
ik bedoel er is zoveel ruimten dat ze gewoon een super groot weiland hebben...
de meeste staan ook nooit op een klein stalletje..
ikbedoel ik heb een shelter en daar kunnen ze in en uit als ze willen voor de rest groot weiland beschut met veel bomen

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:11

Het kan goed zijn dat hij te bang is om te draven.....

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:40

Vio schreef:
Het kan goed zijn dat hij te bang is om te draven.....

..... ja?

Jessiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 20:45

kunnen ze bang zijn om te draven??

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:33

Ja, als paarden een slechte ervaring achter de rug hebben (mishandeling) of bijvoorbeeld een slecht passend dragen waardoor ze pijn hebben bij draven. Op zo'n moment zie je ook de lichaamshouding helemaal veranderen van het paard.

Geen idee of dat bij jouw paard ook zo is maar als je post zo lees heb ik meer de indruk dat je paard het niet begrijpt.

Ben wel benieuwd, kun je je paard aan de longe wel laten stappen, draven en galoperen?