kheb net hetzelfde probleem bij één van mijn jonge hengsten.
Als wij lessen wordt er soms wat teveel verwacht aan tempo en een volledig uur is gewoon teveel.
Het is ook zo dat wanneer er aan de teugel gevraagd wordt en de teugels op maat dan gaat dit gepaard met onregelmatige draf en je duwt je kapot en idd je paard negeert je been, is je vertrouwen kwijt omdat hij niet goed weet wat de bedoeling dan is.
Bij ons gaat het als volgt wanneer hij moe wordt dan begint hij zo te lopen, stoppen, terug vooruit weer willen gaan stappen, stoppen enzovoort.... . Ik moet hem dus rijden met zoweinig mogelijk been en als ie dus wil gaan stilvallen moet je één keer flink been geven zodat ie terug voorwaarts komt. Terug verder rijden met zo weinig mogelijk been en precies hetzelfde doen wanneer hij terug stil wil vallen. Maar niet altijd maar been geven om dus een half uur of een uur voorwaarts te kunnen rijden want dan ben je verkeerd bezig. Eigenlijk ben je dus nu terug bij af. Zo werd mij toch ook gezegd. Sommige paarden gaan door te veel benen gaan bokken of steigeren en andere gaan gaan stilvallen of stoppen.
Het is heel moeilijk voor mij om zo te gaan rijden nu want ik heb altijd veel been leren geven en nu moet ik het anders gaan doen.
Ik dacht om sporen aan te doen en mijn leraar vertelde het niet te doen. Zo zei hij:
Sporen aan doen is geen goed idee want dan is je paard op den duur niet meer fijn aan je hulpen en wanneer het dan verder moet in de dressuur zal je nooit geen verzamelde draf of gestrekte draf kunnen krijgen en blijf je zitten bij arbeidsdraf en mss een middendraf.