beenhulpen bij jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

beenhulpen bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 11:48

Wonique is nu ongeveer 6 maanden onder het zadel en het gaat erg fijn. Ze is lekker voorwaarts en goed aan het been. Ik kan haar op lichte beenhulpen tempowisselingen en overgangen laten maken. Na een tijdje begint ze ook fijn te ontspannen, zoekt ze mijn hand op en wordt lekker nageeflijk uit zichzelf. Dit gaat echter ten koste van het tempo. Ik merk dat ik op het moment dat ze ontspant en nageeflijk wordt, ik harder moet werken (beenhulpen) om haar voorwaarts te houden. Nu ben ik bang dat ze bot op mijn been wordt omdat ik vanaf dit moment meer en vaker beenhulpen moet geven en zou graag willen dat ze net als wanneer we net zijn begonnen zo goed op mijn been reageert. Hoe zouden jullie dit oplossen? Zou het te maken kunnen hebben dat ze een nieuwe balans moet vinden wanneer ze nageeft en dat het misschien na een tijdje beter zal gaan? Ik ben heel geduldig met haar, maar wil haar wel meteen op de juiste manier opleiden. Ik heb les, maar ben ook benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,
Saskia

Urielle

Re: beenhulpen bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:11

Ik zie het probleem in nog weinig kracht en balans hebben en dus terug willen houden om meer evenwicht te houden. Ik eis dan wel een snelle voorwaartse reactie en blijf overgangen rijden (en probeer verder gewoon met zo min mogelijk been te rijden). Verder niet zo lang rijden dat ze te moe wordt om te werken en dan denk ik dat het met de tijd echt wel goed komt.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:23

kheb net hetzelfde probleem bij één van mijn jonge hengsten.

Als wij lessen wordt er soms wat teveel verwacht aan tempo en een volledig uur is gewoon teveel.

Het is ook zo dat wanneer er aan de teugel gevraagd wordt en de teugels op maat dan gaat dit gepaard met onregelmatige draf en je duwt je kapot en idd je paard negeert je been, is je vertrouwen kwijt omdat hij niet goed weet wat de bedoeling dan is.

Bij ons gaat het als volgt wanneer hij moe wordt dan begint hij zo te lopen, stoppen, terug vooruit weer willen gaan stappen, stoppen enzovoort.... . Ik moet hem dus rijden met zoweinig mogelijk been en als ie dus wil gaan stilvallen moet je één keer flink been geven zodat ie terug voorwaarts komt. Terug verder rijden met zo weinig mogelijk been en precies hetzelfde doen wanneer hij terug stil wil vallen. Maar niet altijd maar been geven om dus een half uur of een uur voorwaarts te kunnen rijden want dan ben je verkeerd bezig. Eigenlijk ben je dus nu terug bij af. Zo werd mij toch ook gezegd. Sommige paarden gaan door te veel benen gaan bokken of steigeren en andere gaan gaan stilvallen of stoppen.

Het is heel moeilijk voor mij om zo te gaan rijden nu want ik heb altijd veel been leren geven en nu moet ik het anders gaan doen.
Ik dacht om sporen aan te doen en mijn leraar vertelde het niet te doen. Zo zei hij:
Sporen aan doen is geen goed idee want dan is je paard op den duur niet meer fijn aan je hulpen en wanneer het dan verder moet in de dressuur zal je nooit geen verzamelde draf of gestrekte draf kunnen krijgen en blijf je zitten bij arbeidsdraf en mss een middendraf.

mardeleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:37

Sporen zijn zeker niet de oplossing. Neem gewoon de tijd. Het paard moet ook zijn spieren opbouwen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:04

ik volg dit ff,ik heb zelf ook een jonkie, die net 3,5 maand onder het zadel is. Bij mij is het juist andersom, ze is erg voorwaarts, en als ik haar wil laten verruimen, en tempo wisselen, met een ophouding van voren, en iets been(verruimen) dan gaat ze er juist als een speer vandoor met de neus in de lucht.

anytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:45

Rustig opbouwen. Wij doen soms een spoortje om, als ze dan ook niet naar de been hulp luisteren doe je iets je spoor erin en dat werkt meestal wel. Sowieso niet zelf nagefelijk "vragen" maar zelf laten komen en ook al komt hij/zij toch goed in het tempo door laten lopen. Het tempo is het belangrijkste. Het "aan de teugel lopen" komt ook wel in een later stadium.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:57

Als ik probeer om in een regelmatig tempo te rijden, rijd ik wel met een zweepje in mn hand. Ik gebruik deze bijna nooit. Als hij niet reageert op een lichte beenhulp, geef ik een schopje. Verder houd ik mn benen af. Ik probeer alleen been te geven als dit nodig is, dus als het paard terug komt. Als dit na een aantal keer nog niet werkt, geef ik soms een klein tikje achter mn been, om meer reactie van het paard te krijgen. Maar het blijft moeilijk om niet constant been te geven! Uiteindelijk merk ik wel dat het werkt en dat ik sneller reactie krijg op mn been!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:58

ik zou nooit bij eenjong paard direct al sporen gebruiken...

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 14:16

Bedankt voor jullie reacties. Sporen begin ik niet aan, ze staat aan het begin van haar opleiding en ik vind dat je sporen niet moet gebruiken om haar voorwaarts te krijgen. Het is in mijn geval ook niet dat ze mijn been negeert, ik denk net zoals Urielle dat ze het gewoon nog erg moeilijk vindt om in balans te lopen in de 'nieuwe' ontspannen nageeflijke houding.
Anytime: Ik 'vraag' haar niet nageeflijk, dit wordt ze uit zichzelf wanneer ik mijn handen rustig op de plaats houd en ik haar voorwaarts laat lopen. Maar dan wordt het dus moeilijk, want zodra ze dus nageeflijk is, gaat het tempo omlaag. Ze geeft dan nog wel reactie op mijn been, maar ze houdt het minder lang vol. Ik vind tempocontrole in dit stadium van haar opleiding belangrijker dat dat ze nageeflijk loopt, dus ik maak veel overgangen stap-draf en terug en halthouden, tempowisselingen binnen stap en draf, maar daar wordt ze dus ook erg fijn nageeflijk van wat dus weer de tempocontrole moeilijker maakt. Een soort circeltje... Maar ik ga gewoon verder, het zal ongetwijfeld goed komen, ik heb de tijd. Ik rijd overigens drie keer per week een half uur en ik longeer haar één keer per week een half uurtje.