Hulpen voor achterwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knoesje

Hulpen voor achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 07:56

Ik wil mijn paardje graag het achterwaarts aanleren.
Kunnen jullie mij de precieze hulpen daarvoor uitleggen?
En wat te doen als het paard de achterhand naar binnen draait?
Hoe hou ik hem recht?

c_alsemgeest

Re: Hulpen voor achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:53

De eerste paar keer zou ik het doen met iemand die er bij staat op de grond. Zodat die hem kan helpen als je paard het niet begrijpt. Lachen
Verder sluit je iets aan de voorkant, verplaats je je gewicht wat naar achter en leg je je benen naar achter. Niet teveel aan de teugels trekken want dan kan een paard gaan panieken als ze niet weten wat je van ze wil Knipoog

Om het recht naar achter te laten lopen, moet je allereerst al beginnen met recht te stoppen Haha! Dit bereik je door je paard al rechtgericht te laten lopen.
Dan bij het achterwaarts gaan zorg je dat je paard aan beide kanten evenveel ruimte heeft (oftewel dat je met benen beide kanten gelijk opsluit) Merk je dat hij naar binnen loopt van achter, begrens je dit met je binnenbeen.

Doe het in het begin niet te lang, en beloon altijd met voorwaarts te gaan Lachen

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:57

Wij geven weer hele andere hulpen dus het is maar net hoe je je paard het aanleert. Ik ga wat dieper en ontspannen zitten, doe mijn benen wat naar voren en schommel daar mee, dus niet heel hard drijven en opsluiten maar gewoon schommelen, ondertussen houd ik licht contact met mond, zodra hij naar achteren gaat, laat ik de teugels los. Mocht hij naar 1 kant uitwijken dan geef ik wat druk met dat been en de buitenteugel.
Het is in ieder geval de bedoeling dat hij de ruimte krijgt om achterwaarts te gaan en zijn rug kan gebruiken. Ik ben dan geen voorstander van opsluiten met benen en of handen.
Succes.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:04

het is ook niet echt opsluiten, maar meer laten weten aan je paard dat vooruit geen optie is.
Het moet sowieso onzichtbaar en met zachte hand (en been) gebeuren, maar wel duidelijk genoeg zijn voor een groen paard.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 09:38

Ik heb ook wel eens gehoord dat je om en om beenhulpen moet geven.
Dus stapje achteruit: schopje met je hiel, nog een stapje achteruit: schopje met je andere hiel.
Klopt dat?

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:45

Nooit van gehoord..
Ik doe het altijd op dezelfde manier als XchantjuhX.
en dat werkt bij mij altijd wel!

Annelieke111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:01

Ik ga juist altijd iets naar voren zitten, van voor iets tegenhouden en been iets naar achter en hij gaat achterwaarts. Teugel naar voren, been op de singel en aandrijven en hij gaat weer naar voren.
Ook is het handig als hij/zij het commanda 'terug' kent, dat kun je gewoon op de grond oefenen. Extra hulpje voor als je erop zit en hij/zij de hulpen nog niet echt begrijp Knipoog

Succes!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:12

Als je wil dat je paard netjes over de rug achterwaarts gaat, is het geen optie om dieper te gaan zitten of achterover te gaan zitten. Met dat laatste duw je juist je paard met je zit naar voren.

Ik haal mijn gewicht van de rug af en verplaats het naar de knieen (en nee, daarvoor hoef je niet voorover te gaan zitten), hand stil (idd dat vooruit niet de bedoeling is), been iets achter de singel en daar luistert mijn vierjarige vanaf het begin naar.

Annelieke111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:16

FloortjeM schreef:
Als je wil dat je paard netjes over de rug achterwaarts gaat, is het geen optie om dieper te gaan zitten of achterover te gaan zitten. Met dat laatste duw je juist je paard met je zit naar voren.

Ik haal mijn gewicht van de rug af en verplaats het naar de knieen (en nee, daarvoor hoef je niet voorover te gaan zitten), hand stil (idd dat vooruit niet de bedoeling is), been iets achter de singel en daar luistert mijn vierjarige vanaf het begin naar.

Met het naar voren zitten bedoelde ik mezelf lichter maken, zodat er minder gewicht op de rug komt, En nu ik zo erover nadenk, verplaats je je gewicht inderdaad naar de knieen Knipoog

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:12

ik ga indd ook "iets' naar voren zitten
zo geleerd van instructise
houd hem opgesloten in mijn handen.. geef druk met twee benen, daarna om en om. zo kan ik hem precies de hoeveelheid passen en elke voet naar achteren laten gaan die ik wil.
(dat heb ik ook nodig in de proef, mag maar 5 passen.)
succes

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:47

mijn instructrice zegt altijd laat de bal in je centrum naar achter draaien, benen iets naar achter en iets naar voren zitten (echt maar 1 of 2 mm hahah) reageert je pony niet op de energie van je zit dan drijf je bij met benen tot hij zij gaat, vooruit is voor opsluiten, achterwaarts is weer los (natuurlijk met contact)