voorover vallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

voorover vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 13:08

als ik rij, met name in de draf, val ik echt belachelijk ver vootover. Ik zag er laatst foto's van en schrok r echt van.
Wie heeft de gouden tip om dit te voorkomen..

Kapi_Dust

Re: voorover vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:13

telkens als je gaat draven gaan zitten alsof je in een luie stoel zit.
(Mijn lerares zei telkens, zitten als een zoutzak:))

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:59

is het zadel wel goed voor je???
Ik heb laatst een nieuw zadel aan laten meten, en heb er meerdere geprobeerd, nou in sommige zadels wilde je me niet zien zitten hoor.............

Het kan dus best zijn dat het zadel gewoon niet voor jou (en/of je paard) geschikt is, en je daardoor voorover zit

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:02

Je bekken naar voren kantelen, navel naar voren dragen, schouderbladen naar elkaar toe, maar ontspannen blijven in je bovenarmen. Daarnaast helpt het bij mij om een denkbeeldige lijn te trekken tussen zijn oren en het bovenste punt van de staart. Daar tussenin dan je balans vinden. Als jij je balans hebt, en met regelmaat licht rijd, komt je paard ook in balans.
Snap je wat ik bedoel?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:07

ejpook schreef:
telkens als je gaat draven gaan zitten alsof je in een luie stoel zit.
(Mijn lerares zei telkens, zitten als een zoutzak:))

Zitten als een zoutzak is nou net niet wat je moet doen.

@TS: Ik had dit probleem ook, en mijn instrutrice heeft me er in 2 tot 3 lessen vanaf geholpen! Super!

Ze zei: "Weet je hoe die negerinnen lopen? Die hebben zo'n kippekontje. Zo moet je ook op het paard zitten!"

Heel overdreven: duw je billen omhoog, maak je rug iets hol (daar ging het bij mis, ik duwde mijn lendenen naar achteren, waardoor mijn schouders naar voren kwamen) en je zorgt dat je hoofd en je schouders recht boven je paard zitten. Voor je gevoel zitten ze dan echt naar achteren. Let op dat je je benen wel lang maakt en je je hakken uitdrukt.

Zo via internet is het een beetje moeilijk uitleggen. Misschien moet je degene die je les geeft eens vragen Lachen

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:31

ik probeer nu juist van mijn kippenkont af te komen. Ik zit nu goed in draf maar heb wel zo een lelijke kippenkont

nasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:24

Wat je kan proberen is je paard laten longeren met een bijze, of waar je mee longeerd. Jij zelf erop en zonder teugels gaan draven, zo moet je je evenwicht houden en zal je echt moeten gaan zitten.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:29

Als een zoutzak gaan zitten of met een 'kippekontje' lijkt mij niet echt de ideale houding..

Hoe ik ervan af ben gekomen: Bekken kantelen als je gaat zitten, zo kán je bijna niet voorover gaan zitten en met voldoende aanspanning van je buikspieren ga je ook niet te ver naar achteren zitten.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:32

ik had/heb dit ook, heb nu een ander zadel word al een stuk beter.

als ik me er bewust van ben en ik houd het in mijn hoofd zit ik rechtop.... maar als ik even met iets anders bezig ben wil ik al snel voorover duvelen...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:33

Ik moest in eerste instantie met een kippenkontje gaan zitten. In extreme mate. Later zwakt het wel wat af (logisch) en nu zit ik gewoon recht.

Er zijn meerdere mensen die mij geprobeerd hebben rechtop te krijgen, maar alleen dankzij mijn huidige instructrice is het gelukt Ja

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:37

Ooh, nog iets! Zit je niet te ver naar achter in je zadel?? Als echt in het midden van je zadel zit, ga je wel rechter zitten. Ga je verder achterin zitten, val je naar mijn idee sneller naar voren..

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:39

meschien ligt het aan je zadel Knipoog
anders helpt 't meschien om voor jou gevoel ''ver'' naar achter te leunen

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:40

Ik heb er ook last van, vooral in een vzh zadel. Laatst heb ik in een dresuurzadel gereden en was het een stuk minder.

Bij mij komt het ook vooral doordat ik vaak last heb van mijn rug, en hoe fout het ook is, om hem te ontlasten ga ik zonder na te denken voorover zitten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:45

zit je wel goed op je kont?
het voorover vallen zie ik vrij regelatig bij mensen die dus niet op hun zitbeenknobbels zitten , maar te ver naar voren, op hun doos om het maar een naam te geven Knipoog

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:11

Je kan als hulpmiddel een zweepje achter je rug doen, en je armen eromheen, dat het zweepje in je elleboog zit, dan móet je wel rechtop zitten (anders vind ik je erg knap Knipoog als je zo kan rijden hihi)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 16:38

mijn zadel is niks mis mee, ik heb een dressuur wintec. Ik doe het op alle zadels, heb er verschillende onder mijn kont gehad, en bij allen het probleem, dus het ligt echt aan mij. Het is met name met het licht rijden, net alsof mijn bovenlichaam in een hoek komt(snap je, een hoek van zoveel graden). met doorzitten valt het nog wel mee, dan kijk ik naar het plafon om het te voorkomen. Maar omdat ik een 3jarige pony heb, vindt ik te lang doorzitten not done. Het is net of ik me beter kan 'houden'als ik iets voorover zit, dat klinkt mischien raar.
Die tip met de zweep achter mijn rug vind ik wel een hele goeie, ga ik morgen gelijk proberen, alleen is en zweep wel flexibel, hihi, mischien maar een plank meenemen..

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:55

Hahaha niet alle zwepen Knipoog gewoon een stevige uitzoeken, springzweepje is stevig, alleen erg kort, dus je moet maar even kijken wat werkt voor jou, het gaat toch alleen om de druk die je voelt als je te ver naar voren zit, zodat je rechtop gaat zitten Knipoog succes!

Jaaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:30

Let op met een plank achter je ellebogen steken hoor! Een vriendin van mij moest dit ook eens doen met een bezemsteel, om haar houding te verbeteren. Wat gebeurde er, het paard deed iets onverwacht, meisje op de grond en sleutelbeen gebroken. Een zweepje lijkt me dus een beter idee, net omdat dit flexibel is.

sharonnie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:34

Probeer eens een zitles, dit helpt vaak wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:06

Pletje123 schreef:
Ze zei: "Weet je hoe die negerinnen lopen? Die hebben zo'n kippekontje. Zo moet je ook op het paard zitten!"

Zoek een ander lesgeefmens.
Dit is een enstige fout in de houding, een detailvariatie op de ´dooszit´, welke onvermijdelijk tot een hele serie rijtechnische problemen leidt.
De anatomisch juiste zit is in de jaren zestig door de doctoren Schusdziarra onderzocht en gepubliceerd. Zij gaan heel kort ook in op het anatomische nadeel dat vrouwen hebben.
Hun werk is nog steeds de gouden standaard op dit gebied en het is in een moderne engels vertaling heruitgegeven door de US dressuurbond.

Sadko Solinski vertaalt in zijn, duitstalige, werken deze anatomisch correcte zit naar de praktijk van technisch correct buitenrijden.
In het NL is een bewerking van de leer van Solinski onder eigen naam van Johan Meisen(Mens&Paard) beschikbaar (geweest?) via de NVVR.

Een uitbreiding op het werk van de Schusdziarras met het laatste inzicht over biomechanica is vorig jaar gepubliceerd door Dr. Nancy Nicholson.
Zij legt de o zo lastig te begrijpen en nóg lastiger (zucht Bloos ) uit de voeren ´spirale zit´ uit, wat een technisch correcte ondersteuning van de (stelling)rijhulpen door de zit en lichaamshouding is.

On line is een sterk vereenvoudigde en daardoor te grote versimpeling niet helemáál correcte, doch beslist leerzame versie van de anatomisch correcte zit van Dr.Sue Bennett te lezen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:10

draumpje schreef:
het voorover vallen zie ik vrij regelatig bij mensen die dus niet op hun zitbeenknobbels zitten , maar te ver naar voren, op hun doos om het maar een naam te geven Knipoog

Je moet nóg verder het bekken achterover kantelen, áchter je zitbeentjes zitten!!!
Voor een vrouwenbekken lastiger dan voor een mannenbekken doch daardoor niets minder juist, alleen een grotere uitdaging.

Succes.

hc

dennisbj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:13

Misschien een idee om hier een foto te plaatsen. Nu kunnen we wel wat gaan roepen met zijn allen maar als visueel nog wat ondersteuning krijgen dan is dat misschien goede toevoeging.
We weten waar je probleem ligt dus zullen niet gaan roepen dat je voorover zit haha.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 12:51

ik zit nog te wachten tot diegene die de foto's heeft gemaakt ze naar me opstuurd.Als ik ze heb, plaats ik ze zsm, die geven een beter voorbeeld. Ik heb hier en aantal, die zijn iets minder duidelijk

http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... C01128.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... C01125.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... C01124.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... C01123.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... C01120.jpg

ik heb mijn beugels al langer gedaan, 2 gaatjes, en hier zit ik op een vzh zadel, maar heb nu een dressuur zadel

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:01

op je kont zitten, schouders ontspannen, handen wat hoger (voor je en boven de schoft houden, niet wringen) en beugels idd wat langer maken ja..........
Je moet je inbeelden dat je met je hoofd tegen het pklafond wilt komen, en kijken waar je naartoe wilt rijden

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:13

Nou huerticella, ga zelf maar eens les nemen. Ons bekken moet precies goed komen te staan, en voor de meest van ons betekend dat, dat het meer voorover gekanteld moet worden (=kippenkontje) dan we gewend zijn. Als je, net als ik jarenlang geleerd hebt om achterover te kantelen, zit je wel niet op je doos, maar is er ook geen S meer in je wervelkolom waardoor je beweging kunt "opvangen". En iedereen maar roepen, kruis aantrekken, waardoor alles nog slechter wordt. Ben blij dat ik nu eindelijk weet dat ik mijn bekken de verkeerde kant op kantelde. Alleen als iemand teveel met het bekken voorover zit, moet je achterover kantelen, maar er zijn er maar heel weinig die zo zitten. Uiteindelijk moet je precies in het midden komen, en kunnen wij allemaal hier, zelfs met foto's niet zien wat voor TS van toepassing is. Achter je zitbeentjes, hoe kom je erbij!!!! Dan zit je ook op de achterkant van je benen, automatisch met je tenen naar buiten, je knieen en enkels liggen dan ver voor je zwaartepunt, waardoor je wel voorover moet hangen met je hoofd, want anders val je van je paard. Dus nogmaals, hoe je bekken gekanteld moet worden is afhankelijk van de uitgangspositie, maar voor de meeste mensen geldt: een beetje meer voorover, als je het paard weg zou kunnen gummen moet je netjes op je voeten landen en niet op je kont vallen. Zolang je bekken niet in exact de goede positie staat, kun je niet in balans recht boven je paard blijven. Dus laat je helpen om je bekken exact goed te krijgen (is even wennen in het begin, en je zult dit vaak moet laten corrigeren) dan val je daarna niet meer voorover. Als je paard hard gaat is het logisch dat je wat voorover gaat voor je gevoel, want anders zou je je achter de beweging blijven en dat is niet de bedoeling. Oh ja, ik zou het belangrijkste nog vergeten: heupgewrichten los (kost heel veel training om dit ook in de oefeningen te blijven doen).