Ook merkte is dat hij makkelijker in draf/galop kon ontspannen dan in stap, stap ging uiteindelijk wel maar dus pas nadat we al een drafje/galopje gedaan hadden, en dan nog niet hetzelfde als in draf/galop. Is dit normaal? Of betekent dit ook dat er ergens iets "mis" is? Met ontspannen bedoel ik kopje laag aan de lange teugel (voorwaarts/neerwaarts?).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik van dressuur niet veel kaas heb gegeten en ik heb nu het gevoel dat er toch wat meer aandacht aan besteed moet worden en zit dus met vragen. Hopelijk vinden jullie het niet erg mij even op weg te helpen (en later waarschijnlijk ook nog wel eens
).Qua rijden doe ik "niks" zeg maar. Ik probeer ervoor te zorgen dat hij in een vlot tempo loopt maar bv. met mijn handen doe ik niet veel. Ik wacht als het ware tot hij vanzelf komt. Wel heeft hij weinig respect voor mijn benen. Voorwaartse hulp gaat nog wel, maar bv. reactie op 1 been is er totaal niet. Hoe moet je hieraan werken? Of moet je je daar nog niks van aantrekken en komt dit als hij ontspannen en wat meer dressuurmatig gereden is vanzelf?
Ook heb ik het gedacht dat hij een beetje een headshaker is, niet extreem erg en heb het gevoel dat het door de mugjes komt. Hij is namelijk extreem gevoelig en als er wat rond z'n hoofd zwermt kan hij daar helemaal niet tegen. Mijn vraag is eigenlijk of dit beperkingen kan geven ivm dressuurmatig werk? Of ik ergens rekening mee moet houden of op bepaalde dingen letten ofzo?
Ik rijd hem nu iets meer dan een jaar en we rijden voornamelijk buiten. Dus niet in een bak ofzo. Buiten is er wel plaats om wat dressuurwerk te doen, en er is nu een stuk weide wat in de toekomst als bak gaat fungeren, dus daar gaan we in de toekomst ook meer werk verrichten. Hebben jullie tips hoe ik moet beginnen zeg maar? Wat het belangrijkste is om eerst op te werken e.d.?
Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen waar ik naartoe wil, want ik vind het best moeilijk om het neer te schrijven.
Alvast bedankt voor de hulp.
''
maar hij gaat wel diep