Tong uit de mond, nog steeds wat mis of chronisch?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kath_

Tong uit de mond, nog steeds wat mis of chronisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 16:12

Ik heb al heel wat ''tong-probleem'' topics doorgelezen, maar ik ben nog niet echt het probleem tegen gekomen waar ik last van heb.

Ik heb mijn paard in november 4 jaar. Toen was ze 10 jaar.
Even heel kort:
Het eerste jaar was ik nog absoluut niet bezig met nageeflijk rijden, het tweede jaar wel maar heb toen een tijd geen les gehad en ik stuitte vaak op grote meningsverschillen met m'n merrie..
Het derde jaar heeft ze vanwege blessures stilgestaan, en nu het vierde jaar ben ik behoorlijk fanatiek weer bezig en ze is inmiddels dus 14.

Bij der vorige eigenaren is ze vaak met slof gereden, handen hoog, lekker fanatiek bijporren en bijtikken.. eeeen dan ging ze meer opgericht lopen Lips are sealed Zelf zeiden ze ''als ze der tong naar buiten doet dan heeft ze een eigenwijze dag'' Noujah dat wou ik wel aannemen want hun hadden immers veel meer ervaring als (dan? Clown ) ik.

Dit resulteerde voor mij in een paard wat eerst absoluut niet naar beneden te krijgen was, maar uiteindelijk had ik een paard wat ik een ''prachtige'' houding liep met teugels in boogjes. Het tweede jaar ben ik vooral bezig geweest met het volgen van mij hand. Lang laag, neusje naar voren en gewoon ontspannen kunnen lopen. Toen kwam de periode van een jaar stilstaan. Nu ben ik weer fanatiek aan het rijden.

Ik heb een jaarkaart bij de kliniek gekregen Knipoog waar ze ongeveer een maand terug helemaal 100% goed gekeurd is. Ook komt er regelmatig een tandarts op bezoek en krijgt ze regelmatig een sportmassage door een erkend persoon. Ook de zadelmaakster is recent geweest. Ook heb ik een aantal keer een osteopaat/homeopaat laten komen.

Der bekken stonden scheef, had een kleine blokkade in der rug en der achterhand was behoorlijk verslapt door de gescheurde spier.

Inmiddels zijn we een half jaar verder en ik heb het idee dat mijn paard zich redelijk prima voelt. Ik wil dan ook graag eindelijk wedstrijden gaan rijden, alleen zie ik dat niet zo zitten met een paard waar de tong eruit steekt aangezien dit toch als een duidelijk probleem wordt gezien.
Echter blijft de tong er aan de linkerkant uitkomen. Er hangt geen hele flap uit, maar je ziet gewoon roze inplaats van een geheel zwart smoeltje.

Ik heb nu denk ik al bijna een jaar lang les iedere week (Voor het jaar stilstaan ook maar dan van een andere instructrice waar ik minder over te spreken was), wat zij zei komt overeen met wat de osteopaat zei, ook kwamen ze beide met dezelfde oplossingen aan, zonder elkaar gesproken te hebben. Ik ga er dus vanuit dat we hier goed mee bezig zijn.

Alleen hoe kan ik nou weten of alle lichamelijke problemen over zijn en dat het gewoon ''aangeleerd'' gedrag is, of dat er nou daadwerkelijk nog iets zit?

nasje

Re: Tong uit de mond, nog steeds wat mis of chronisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:05

Het kan een gewoonte zijn, soms vinden mensen hun paard zelfs fijner lopen als ze der tong eruit gooien.
Die van mij drukte haar tong er ook uit, zoals jij beschrijft. Ze had een blokkade, daar precies waar je hoofdstel zit, achter haar oren. Een gemeen plekje, maar is uit eindelijk wel minder geworden, en der tong ook. Ik heb dit later behandelen door een fysiotherapeut.
gr.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:10

Mijn paard gooit zijn tong er ook weleens uit, maar dan omdat hij het moeilijk vind.

De pony van een vriendin van me, gooide zijn tong eruit als hij zich verveelde tijdens het werk.. Als je het mij vraagt, kan het énorm veel oorzaken hebben Lachen

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:35

Misschien een tonglepelbitje proberen zodat z'n tong beter blijft liggen Lachen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:40

maximee schreef:
Misschien een tonglepelbitje proberen zodat z'n tong beter blijft liggen Lachen

sorry, maar dat is symptoombestrijding i.p.v. zoeken naar de oorzaak.
mijn paard gooit z'n hele roze flap eruit (altijd rechts), en heb alle medische dingen uitgesloten. het is bij hem een 'tic', overgehouden aan een eigenaar met een heel harde hand. niks aan te doen dus.
ik rijd nu dus met tong eruit, maar heb al vaak gehoord dat ik z'n tong maar in moet snoeren, panty erom etc., belachelijk allemaal. Boos!

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:41

Mijn ervaring is dat de meeste juries een klein stukje tong niet erg vinden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-J6H8GBPY.jpg je ziet op een afstand niet eens dat zijn tong er iets uit steekt.
Je krijgt min-punten als de tong echt een stuk eruitsteekt. (zover ik weet).

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:46

mijn paard doet dit ook, en zover ik weet heeft hij dit overgehouden van de drafbaan, er zijn wel wat jury's geweest die er vragen over hadden of ik wist waarom die dat deed, en dan gaf ik als antwoord dat hij dit van de drafbaan heeft omdat daar naar mijn weten een harde hand word gebruikt, er helpt ook weinig, ik heb verschillende bitten geprobeert en verschillende methodes met rijden maar het grappige is dat mijn paard zijn tong recht naar voren doet en er dus als het waren tussen zijn tanden houd, wanneer hij zijn tong eruit heeft loopt hij ook een stuk lekkerder, maar echt een oplossing ervoor weet ik niet.

Zoe_Simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:04

Een tong uit de mond is of zegmaar tegen t bit in want als zn paard zn tong onder t rijden naar buiten doet tilt hij t bit een beetje op waardoor soms t paard niet goed meer is te sturen of hij is vroeger met een scherp bit gereden (wat ik denk aangezien t verleden) hij doet zn tong dan naar buiten om ook t bit op te tillen waardoor t niet zo in zn mond prikt.

Edit: dit gebeurt vaak met ex draver van de drafbaan( stel t was een heete tante dan konden ze der beter houden met een scherp bit)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:17

Een tong uit de mond betekend verzet en vaak door een pijnprikkel, kan idd aangeleerd gedrag zijn, je zou hem eens een aantal keer moeten rijden zonder bit om te kijken hoe hij dan reageert en of de tong er nog uit komt.
De oorzaak komt toch van iets wat hij niet fijn vind en daar moet je naar zoeken en niet met bitten of wat dan ook oplossen.

Wat voor oplossingen kwamen je ostheopaat en instrutrice mee??

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 17:25

Ik moet heel erg op het rechtrichten letten, want ze is/was dus behoorlijk scheef.
En veeeeeel actiever van achter rijden en daarbij minder van voor prutsen.

Ik snap dat als ze een groot deel van der leven krom gelopen heeft dit niet ''even'' recht te richten is. Ze voelt de laatste tijd stukken fijner onder het zadel, maarja der tong gaat er gewoon standaard uit wanneer ik mijn teugels op pak.

Zonder bit gooit ze der tong er niet uit, echt alleen met bit. Maar dus ook als ik in het bos hobbel met mijn handen in mijn zak en de teugels op der nek liggen, totaal geen druk dus.

Ik vraag me dus af hoe lang je door moet zoeken of wanneer je kan concluderen dat het echt gewoon aangeleerd gedrag is.. als ze nou maar even kon praten Schijnheilig

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:38

Ik begrijp je helemaal. Ik heb ook een merrie die haar tong er altijd rechts uit laat hangen. Bitloos doet ze dit niet. Ik heb verschillende bitten geprobeerd, osteopaat, verschillende tandartsen laten kijken en ik masseer haar regelmatig.Toch deed ze het nog. Nu ik begonnen ben met een nieuwe instructrice die les geeft op de klassiek wijze (academische rijkunst) verdwijnt het probleem als sneeuw voor de zon. Wellicht kan dit bij jou ook een oplossing zijn. Voor meer informatie kun je kijken op bv. paardenbegrijpen.nl succes!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:37

hey
mijn paard had dit in het begin ook wel. Niet de hele tong eruit, maar een stukje maar. Dat was toen gewoon een aanleuningsprobleem / rechtrichten probleem. Nu ze rechter is, en beter in de aanleuning, doet ze het eigenlijk niet meer.
Ik denk dat het idd door een blokkade kan komen, dat ze volledig recht moeten zijn en soepel.

Te lezen in je eerste bericht, is je paard vroeger met slof gereden. Het kan daar ook van komen. Dat is een gewoonte geworden.
Ik denk niet dat je er veel aan kan doen. Misschien idd nog een keer laten bekijken door een fysio, maar als die niks vinden en je rijdt met een vriendelijk bitje (bvb dubbelgebroken trensje) dan is het echt een gewoonte, en dan zal je het niet meer kunnen afleren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 22:56

Het is heel goed mogelijk dat je paard niet zoveel ruimte in de mond heeft en het bit dus te dik is. Wij hebben bij een pony hetzelfde probleem gehad. Tot de paardentandarts vertelde dat bij deze pony gewoon geen ruimte was voor het standaar dikke als vriendelijke beschouwde bit. We hebben een dunner bitje gekocht en het probleem was opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 06:46

Het kan een egwoonte zijn , voor de zekerheid maar even een ander bitje proberen .. Knipoog