Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

MysticTinker schreef:Vraag me af of je paardjes de 20 halen, indytje.. dat is érg slecht voor de benen om zo vroeg al intensief te springen.
Dat is wel degelijk slecht, en ik de kans dat zo'n paard niet oud wordt is best groot. MysticTinker schreef:Nou, als je toch L springt met een vierjarige, dan neem ik aan dat je al heel veel hebt getrained met een driejarig paard.
Precies, met mate kan het geen kwaad, maar met zo'n jong paard zo intensief springen..Dat is wel degelijk slecht, en ik de kans dat zo'n paard niet oud wordt is best groot.
ze is nog een beetje jongMysticTinker schreef:Hier ben ik het mee eens. Overdrijf het ook niet. Houd het leukPaarden zijn rond hun 6e pas uitgegroeid, en krijgen flink wat te verduren bij de hogere sprongen, dus met het intensieve springen en springlessen/parcours zou ik dus nog een paar jaartjes wachten.
Kleine sprongetjes af en toe is geen probleem. Het is misschien wel een leuk idee om met wat creatieve hindernissen te oefenen. Bijvoorbeeld over een zeil springen, en over balonnen. Enge dingen, zodat ie dat later is gewend als je eens echte parcoursjes wil gaan springen.
. 
!