Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

sabinejoey schreef:Ik heb een tijdje met het zelfde probleem gezeten, heb een tijd een paard gereden wat heel erg sterk was in zijn mond,
en totaal niet reageerde op mijn zit of been, wat ik ook deed. (hij was nog best jong en de amazone voor mij had niet echt het beste in het paard naar boven gehaald, om het zo maar te zeggen)
Hij was het vaak niet eens met mijn plannen in de bak en ging dan in protest door zijn hele gewicht op mijn handen te gooien en te gaan rennen.
werd vaak wanhopig van het proberen maar wilde niet aan hem toegeven en zocht toen naar mijn spijt ook vaak toevlucht in de teugels..
heb hem toen af en toe voor mijn gemak na het losrijden met een thiedermann gereden, dat hielp enorm.. daarna vlogen we vooruit..
omdat ik hem toen meer over de rug kon rijden werd hij steeds sterker van achter, kreeg een betere balans en kon zichzelf en mij beter dragen,
waardoor ik hem losser kon laten van voren en hem meer op mijn zit kon gaan rijden, dit heeft wel een paar maanden geduurt en is gegaan met vallen en opstaan, postief belonen als hij met kleine stapjes vooruit ging en rustig blijven als hij anders dacht dan ik, ik nam hem dan in rust weer terug en probeerde het opnieuw tot ie het goed deed voor die dag en stapte dan uit.
Wat mij destijds vooral erg heeft geholpen is je gewoon heel bewust zijn van je jezelf en je zit,
bewust zijn van wat je doet met je handen en streng zijn voor jezelf...
Dus in jou geval je even meer concentreren op jezelf dan op je paard, simpele oefeningen en overgangen rijden om je paard wel bezig te houden..
En als je dan aan het rijden bent, bewust zijn van het feit dat je te veel op je handen rijdt. Je wilt dit veranderen voor het welzijn van je paard en jezelf.
Begin met stap en halthouden, zo kan je paard er ook aan wennen, en is ie makkelijker te controleren! als dat goed gaat ga je verder in draf etc.
Ga ontspannen zitten in het zadel, maak je benen lang en probeer netjes rechtop te zitten, en in elke overgang en figuur concentreer je je op je zit,
als je terug gaat maak je jezelf langer en zwaarder, en druk je je been tegen je paard om wel zijn achterhand er bij te houden.
(moet je natuurlijk ook ff oefenen als je paard alleen gewend is om terug te komen op je hand)
Zodra je merkt dat je weer aan de teugels gaat hangen, ga je weer terug naar stap en begin je overnieuw.
Wat ook kan helpen is tijdens een overgang terug "uitademen" gewoon in een diepe zucht, dit helpt je onbewust meer te ontspannen en om jezelf "zwaarder" te maken..
Verder je handen ontspannen en openhouden (dus niet vastzetten) vooral je binnenhand, zodat je met je handen je paardje zijn mond en bewegingen kan volgen, waar zijn hoofd is maakt dan even niet uit, al zit ie honderd sterren te kijken, uiteindelijk gaat ie er beter van lopen als jij meer met je zit kan rijden..
wat ook echt aan te raden is, is zitles aan de longe.. (Om uiteindelijk een onafhankelijke zit te creeëren)
zodat je helemaal geen teugels in je handen hebt, en op die manier kan je paardje ook aan de nieuwe manier van rijden wennen..
Dit alles krijg je niet in een of twee keer voor elkaar, en dat hoeft ook niet... wees streng voor jezelf maar gun jezelf en je paard ook de tijd!
Mijn menig is dat je uit rust het meest voor elkaar krijgt en het verst komt, Vraag je instr. om hulp, neem desnoods priveles.
Dit alles kost tijd, en nogaals gun jezelf en je paard die tijd, nooit overhaasten..
stel een haalbaar doel voor jezelf voor je gaat rijden en hou je hier aan.
beloon jezelf en je paard als het is gelukt, lukt het niet was je doel nog te hoog gegrepen, sluit het rijden altijd postief af zodat jullie je alletwee goed voelen.. het moet natuurlijk wel leuk blijven!
Ik hoop dat je er wat aan hebt, het is een heel erhaal geworden zie ik wel
Heel veel succes en hou je ons op de hoogte?
*edit* Kijk net even in je profiel, prachtig verzorgpaardje heb je! succes

Citaat:zo wat een uitleg en amen
daar leer ik dus net zoveel van
ik kamp met hetzelfde probleem
succes! 
sabinejoey schreef:oh arm kuikentje.. misschien helpt t
Lalidan schreef:Er was hier eens iemand, die een oude binnenband van een fiets achter haar rug langs moest doen, en die samen met de teugels vasthouden. Vervolgens moest ze haar handen naar voren duwen, zodat er spanning op de band kwam. Zodra ze terugwerkte met haar hand, ging de band loshangen. Misschien is dat iets? Denk er alleen wel om dat je de band vastpakt, en niet domweg je polsen er in steekt, want als je dan valt, breek je waarschijnlijk beide polsen en met een beetje pech ook je nek nog, dus wel voorzichtig!!