wat te doen bij een knettergekke volbloed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suzannePAARD

wat te doen bij een knettergekke volbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 19:01

hee.
ik heb een nieuwe verzorg paard echt een super lief en mooi best om te zien.
maar niet zomaar beetje heet in het hoofd niet normaal!
ze is heel erg druk kan niet zomaar zonder hengsteketting dr op het land zetten en als je bv gaat lonegeren en ze gaat draven of galoperen dat word ze helemaal gek niet rustig te krijgen..
ze heeft nu 5 jaar niet veel meer gedaan,, nadat de dochter van de eigennaar er een keer afgevallen is is ze niet meer bereden en alleen nog maar in de winter voor de kar gelopen..

nu heb ik een paar vragen..

1. als je gaat longeren wat moet je doen als ze niet luisterd naar comando's of naar je toe bokt en steigert.

2. welke hulpteugel zorgt er voor dat ze niet of moeilijk/minder bokt tijdens het rijden.

3. hoe maak je een paard wat minder heetin het koppie,,

alvast bedankt suzanne*(L)

KiWiKo

Re: wat te doen bij een knettergekke volbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:02

heel snel heel veel goede hulp zoeken

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:08

KiWiKo schreef:
heel snel heel veel goede hulp zoeken
Ja Me dunkt de enige oplossing in dit geval.

Maar als je echt heel dringend wat nodig hebt zal ik je zo wat proberen helpen:

1. Niet over je laten heengaan. Meer grondwerk gaan doen etc. Laat merken dat jij de leider bent.

2. Niet aan hulpteugels beginnen zonder dat je de oorzaak kent van het bokken en steigeren.

3. Dat ligt in hun karakter. Aanvaarden, er is niets aan te doen. Tijdens het rijden zorgen voor veel afwisseling. Dressuur met veel figuren etc, eens kegeltjes zetten, balkjes draven, schrikparcours, ...

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:15

Volgens mij zijn er niet echt hulp teugels die er voor zorgen dat een paard niet of minder bokt. Wat helpt als je er op zit is zorgen dat ze het hoofd niet tussen de benen kan doen, dan bokken ze niet zo gemeen. en tussen de oren door blijven kijken en dan maar blijven zitten. Vind je rijden met bokken heel eng doe dan een Bokriem om (halstertouw ofzo) en behandel je paardje als een jong paard. Heb veel geduld...

suzannePAARD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 20:21

oke,,
hulp bn ik bezig met zoeken,,
meer antwoorden? Vork Vork

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:22

eerst uit laten dollen aan de longeerlijn tot hij rustig is, (eerder luisteren paarden in het algemeen toch niet) daarna beginnen met de commando’s leren en licht aan het werk zetten, liefst hem gaan leren dat hij met je mee moet lopen, stoppen en mee lopen, en leren rondjes naast je te laten lopen, en weer te stoppen wachten, opletten bij jou, en weer mee lopen , daar moet je erg consequent in zijn en hij moet gelijk leren reageren.
Weg zetten en volgende dag weer, en dan longeren na dat hij is uitgedold, dan kan je beginnen met de commando’s voor overgangen. Geen hulpteugels S.V.P

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:44

Hoeveel voer krijgt het paard? Als het paard nl zo ongeveer niets doet en veel voer krijgt dan kun je ook dit soort effecten krijgen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:52

Houd er rekening mee dat veel volbloeds behoorlijk dom zijn. Soms doen ze daarom een beetje raar en als je de dingen dan even rustig voor ze uitlegt knappen ze daar wel van op.

Goede hulp zoeken dus.....

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:53

in iedergeval zelf rustig blijven, als jij écht alles rustig doet is denk ik al een groot verschil van wanneer jij heel druk bent. Maar voor de rest kan ik je denk ik ook niet verder helpen. Ik ben bang dat je naar professionele hulp moet gaan zoeken..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 13:57

Inderdaad, zelf rustig zijn maakt een wereld van verschil.
En inderdaad, niet te veel voeren, een paard dat niet veel doet kan in principe rondkomen op hooi, kuil en gras.
Laat duidelijk merken dat jij de baas bent met het grondwerk, ga bijv. met haar wandelen, en dan MOET ze schuin achter je lopen, loopt ze ergenst anders te dribbelen mag je gerust even uithalen. En heel belangrijk, doet ze het goed, direct ontspannen, touwtje zou gewoon in een boogje moeten kunnen hangen. Net zo lang doorgaan, iedere dag weer tot ze het snapt.
En over dat druk zijn, komt ze ook in jouw ruimte?
Heeft ze respect voor jou als leider, of walst ze zomaar over je heen?
Want ik denk dat ze zo druk is, dat ze geen aandacht meer heeft voor jou als leider, dus dit paard moet echt even met alle vier de beentjes aan de grond gezet worden....
En het allerbest kun je daar dus proffesionele hulp bij zoeken.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:23

Zeg Katja... sinds wanneer zijn volbloeds dom.... Mijn ervaring met Arabieren en Volbloeds is juist dat deze een stuk slimmer zijn dan bvb KWPN ers... dus vaak is het probleem juist dat ze te slim zijn en daardoor steeds weer wat nieuws vinden om onder hun werk uit te komen

suzannePAARD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 16:16

oke dankjullie wel..
nou als ze emaal begind te bokken en steigeren stopt ze niet meer.. en dan rent ze ook naar mij toe,,
zij er meer mense met dit probleem of het verholpen hebben..?

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:03

Volgens mij is dat paard gewoon heel erg dominant, en hebben ze hem helemaal verknalt door niks met hem te doen. Ik zou het zelf niet op me nemen op dit soort problemen op te lossen. De omgang met paarden doe je ook voor je lol.

suzannePAARD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 17:38

jah oke daar heb je gelijk in maar het is zoon schat van een beest,
,logies toch dat ik wil proberen hem op het goede pad te krijgen..
als ik het niet doe doet denk niemand het.
. en het zonde want het zoon mooi engels volbloed paardje..Lachen

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:26

Als jij er zelf een goed gevoel bij hebt en met plezier naar dat paard toegaat zou ik het zeker proberen. Mijn ''tips''

- Zoek iemand die je kan les geven. (iemand die er echt verstand van heeft.)
- Wees heel consequent. (Als iets niet mag geef hem dan niet de kans om het tussendoor toch nog een keer te proberen.)
- Minder voer

Tips voor longeren.

- Bij iedere overgang die het paard zelf maakt een commando bijgeven als je dat een tijdje volhoudt gaat het paard de link leggen tussen de overgang en het commando.

En dat ie naar jou toe rent bokkend en steigerend is ook omdat ie dominant vooral het steigeren hij maakt zich dan groter als jou. Maar als het echt gevaarlijk word zou ik toch stoppen, het is toch iemand anders z'n paard en dus niet jouw probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:34

Hulp zoeken. Dit moet je niet zelf willen oplossen.
Het klinkt als een totaal onopgevoed paard wat jarenlang heeft kunnen doen wat hij wilde...
Haal er een professional bij. Ja

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:04

Eens met Yamcha, ik denk niet dat je dit aankunt. Voor je eigen gezondheid zeg ik dit , niet om je te treiteren, ik zei eerder wel wat je moest doen, maar dit klinkt als een dominantie probleem.
En het feit dat jij er zo over in zet dat je een oproep zet op bokt, toont ook wel aan dat je er een beetJ hopeloos van bent.

Tog vind ik het goed dat je het paard een kans geeft! En als jij iets positiefs in het paard ziet, dan heeft het vast nog wel een kans!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:16

Hmm het is denk ik erg gevaarlijk hier in je eentje mee door te gaan, omdat je zegt dat hij ook op jou af komt.
Ik heb dit gedrag ook gehad bij mijn oude verzorgpony, als ik haar uit de wei wou halen of als ik haar losliet om bijv balkjes goed neer te leggen en weer naar haar toe liep; oren in de nek en stijgeren. Zodra ik haar vasthad was het goed.

Bij mij hielp het goed om haar weg te sturen, met zweep in de lucht; niet agressief gaan zwaaien/slaan natuurlijk maar een boze stem opzetten en echt roepen dat hij/zij weg moet gaan.

Misschien is het een goed idee (het duurt waarschijnelijk wel een tijd voordat je echt goede hulp hebt gevonden) om een bandje met het paard op te bouwen door hem vaak te poetsen (als hij dan wel lief is?) en misschien een stukje te wandelen als het poetsen goed gaat, steeds een stapje verder. Licht grondwerk doen en consequent blijven. Hij moet leren dat jij de baas bent en hij moet je gaan vertrouwen.

Hoe ben je begonnen met hem? Gelijk toen je hem voor het eerst zag aan de longe gedaan? Je moet het blijkbaar heel rustig opbouwen met hem.. succes.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:17

Wat voer je haar? Mijn AV joeg eerst altijd de merries op en at dan zelf alle sportbrok op, toen had ik ook een bommetje onder me kont. Huilen van het lachen Nu krijgt hij dus 2 kilo basis per dag, zonder haver uiteraard. Clown

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:19

Katja schreef:
Houd er rekening mee dat veel volbloeds behoorlijk dom zijn. Soms doen ze daarom een beetje raar en als je de dingen dan even rustig voor ze uitlegt knappen ze daar wel van op.

volbloed dom Verward In verhouding tot wat? De volbloed is het meest intelligente paardenras op deze aardbol. Ze zijn sensiebel en gevoelig en met een ruiter die niet al te snugger is kun je problemen verwacht, maar dom abosluut niet!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:22

Katja schreef:

ROFL Als er één ras bekend staat om hun intelligentie, dan is het wel de AV. Dus doe je huiswerk voordat je onzin gaat verspreiden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:54

Geloof niet dat er paarden zijn die dom zijn, het zijn meestal de mensen die erg dom doen met hun paarden!!

Ik zou grondwerk gaan doen en zo een band opbouwen met het paard en er voor gaan zorgen dat je hem keurig zonder hengsteketting op de wei kan zetten en dan pas aan rijden gaan denken , zonder alle toeters en bellen er aan.
Gewoon veel geduld hebben en leer van het paard.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:38

Ja aan de ene kant wel maar aan de andere kant, ik zou een ´´knettergek paard´´ zoveel mogelijk aan het werk zetten daar moet ie toch ook wat rustiger van worden (en dus ook een stuk handelbaarder.) Maar om een beetje uit te vinden hoe dat paard in elkaar zit is dat idd wel verstandig.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:49

Ik ben weer vrienden aan het maken merk ik. Ik had het in dit geval over de engelse volbloeds en niet de arabische. Want je moet niet alle volbloeds over 1 kam scheren. Lachen
Heb heel wat volbloeds gereden die van de baan kwamen en die waren over het algemeen niet bijster intelligent. Paarden zijn natuurlijk sowieso niet de slimste dieren maar als je dat combineert met de ijverigheid die veel volbloeds hebben kan dat wel eens tot paniek leiden.

Heb ook eens een hele mooie zin gelezen in de Hoefslag van iemand die heel lang met volbloeds gewerkt heeft. (kan natuurlijk nooit meer op de naam komen)

Citaat:
Een paard dat zoveel generaties op snelheid gefokt is verliest altijd een stuk van zijn intelligentie

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:57