Mijn pony (het is een Fjord) is zo sterk in zijn nek/mond, dat ik helemaal gek word van het rijden. Ik heb er gewoon geen plezier meer in. Ik ben al een jaar bezig met privelessen (van verschillende instructrices), grondoefeningen, luisteroefeningen en dat soort dingen. Maar dat werkt echt totaal niet! Er zit geen vooruitgang in, en dit kun je niet 'uit' hem krijgen. Het hoort gewoon bij hem. En hij zal toch altijd sterker blijven dan mij... Toen ik twee weken op vakantie ging, hadden we voor de hele 2 weken een vast meisje (16 jaar) dat er bijna elke dag op reed. Ik vroeg wat zij er nou van vond, en zij zei het ook: "het hoort gewoon bij hem, zo is 'ie nu eenmaal!" Dit zal ze echt niet zo maar zeggen. Maar ik heb er zo verschrikkelijk veel last van, dat ik me afvraag wat ik nu moet doen. Want ja, het blijft natuurlijk een Fjord... Een meisje met een andere Fjord vroeg laatst of ik wel eens met een thiedeman/martingaal had gereden. Ze zei dat het bij haar Fjord ook werkte. Ik zou die van haar een keer mogen lenen. Gewoon om 1 keer te proberen. Ze heeft zelf ook een Fjord en ze kent mijn Fjord wel, dus dit zegt ze echt niet zo maar! Ze heeft ook verstand van zo'n ding. Ik zit er echt over te denken om het maar gewoon te proberen, want ik weet niet wat ik met dit beresterke beest aan moet! Nog meer tips?Hier een aantal dingen die hij uitspookt met zijn veel te sterke nek/mond:
- vooral veel plakken achter andere paarden, met name in galop: het is onmogelijk om een volte te rijden, op plekken waar hij het niet wilt (waar meestal dus geen andere paarden rijden);
- tijdens moeilijke figuren, zoals een volte klein maken en daar dan stelling vragen, ineens zijn nek heel sterk maken en dan heel ineens van de volte afgaan (met volle kracht in zijn nek). Dit doet hij ook op figuren als volte halve baan.

dus toen moest ik eerst op de rechte stukken draven en dan bij de bochten in stap gaan. toen dit goed ging moest ik hem steeds langer in de draf houden tot we uiteindelijk de hele oefening in draf deden. De hulpen die ik hierbij moest gebruiken zijn op je buitenhand rijden. dus niet aan e binnenteugel trekken! als je dti doet kun je het probleem niet oplossen. en je binnenbeen erbij. dan kun je de oefening moeilijker maken door er bij de B ( of E) een volte bij te maken. en hierbij ook weer op je buitenhand rijden. niet aan je binnenteugel trekken.