Ik heb een arabiertje, Belladin.
Nou is het zo, dat ze super rustig is, op stal met andere paarden, rijden, echt een super rustig rijpaardje.
Maar: als ik op buitenrit met iemand anders ben, dan word ze kortgezegt: KNETTERGEK. Of dat nou een slome tinker is, of een hypere draver, ze wil alleen maar rennen rennen rennen..
Op het strand laat ik haar gaan, maar als ik haar niet stop, rent ze zich eigen dood, bij wijs van spreken.
Ze is 17, maar heeft gewoon een topconditie. Als ik terug kom van buitenrit, heb ik haar hele mond stuk getrokken van het inhouden.
Soms, of meestal, is het leuk, maar het is ook gewoon vaak gevaarlijk, en ik houd haar gewoon niet (wat vrij logish is, ik ben niet sterker dan een D-pony
).Wat is nou de tip, om haar wat beter te laten luisteren?
Ze is wel is rustig geweest, op een buitenrit, maar dat is dan alleen als ze alleen is. Maar ik kan niet normaal draven op haar, als er een paard bij is (lees: dat word een rengalop
).Ik wil graag geen reacties over het bitloos rijden, want dat word een drama. Want dan heb ik totaal geen controle meer over haar.
Ook graag geen reacties zoals: ''je hebt je pony niet onder controle, je moet meer in de bak oefenen'', want we trainen op M/Z niveau.
Ik vraag om tips en ervaringen!

)
, maar ik bedoel, als je dan echt met een instructeur gaat, dat ie dan kan zien dat het niet werkt, en iets beters ziet, ook dat hij/zij dan precies zit hoe jou paard er op reageert zegmaar.