doorzitten in de middendraf!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Willekeee

doorzitten in de middendraf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 14:26

ik heb een klein probleempje
ik rij nou L2 , en wil binnenkort de overstap gaan maken naar de M1,
ik heb veel getraint en beheers de oefeningen van de M1 , alleen heb ik moeite met doorzitten in middendraf. Mijn pony verruimt heel groot dus denk dat het daar aan ligt.
Heeft iemand tips om goed te kunnen blijven zitten?
xx Cool

anneve

Re: doorzitten in de middendraf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:33

Geen zorgen over maken als je in de gewone draf wel goed kunt doorzitten. In de Grand Prix zit ook iedereen te butsen in de uitgestrekte draf. Als je het té goed wil doen, ga je meestal vreemd achterover zitten met gespannen billen, en dan houd je je paard tegen. Dus méé zitten, keurig rechtop en als je straks een slipjas aan mag ziet niemand het meer.

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:35

Rustig en ontspannen zitten,als je gespannen zit word je net een stuiterbal Clown

Nougat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:32

Zo veel mogelijk ontspannen misschien kun je de midden draf ook eens zonder beugels proberen (?) dan moet je wel goed gaan zitten zodat je er niet afvalt. Vork

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:35

Zorg ervoor dat je paard lekker over de rug is.
Verder goed met zijn beweging mee gaan zitten.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:37

Ik heb in het begin vaak nog lichtgereden tijdens de middendraf Bloos Op wedstrijd was hij toch vaak net wat meer gespannen en al helemaal niet meer uit te zitten..
De jury ziet het vaak niet eens.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:58

Héél véél oefenen. En proberen jezelf zoveel mogelijk te ontspannen en zeker niet achterover te gaan hangen of aan je teugels gaan hangen. Probeer de beweging van het paard een beetje te volgen. Je kan in het begin een iets rustigere middendraf proberen rijden zodat je dat eerst kan oefenen en telkens wat meer. Dat je het zelf leert aanvoelen.
Liever zelfs een beetje naar voor zitten dan naar achter. Je ziet immers veel ruiters aan hun teugels hangen tijdens de middendraf.
Maak jezelf zo groot mogelijk, schouders naar achter, hoofd omhoog en goed diep zitten in je zadel en de beweging proberen voelen en in dat ritme te blijven zitten. Als je weet wat er komt kan je de schokken beter opvangen met je lichaam.
Gewoon gaan lichtrijden in de proef is het probleem ontwijken, zo los je het niet op. Het vraagt inderdaad wat tijd om een middendraf te leren uitzitten.

Sjoiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:12

Probeer eerst kleine stukjes en ga dit steeds langer uitbreiden. Zo heb ik het ook geleerd.
Succes! Haha!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:32

tip voor als het echt niet lukt (op geen enkele manier)

je kunt heel ietje in de beugels gaan staan (heeel klein beetje maar hoor!) je jasje voorkomt dat de jury het ziet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:36

Wat al eerder is gezegd, gewoon meebutsen. Bloos!
Bij sommige paarden is het gewoon heel moeilijk zitten. Door ontspannen mee te butsen zit je die paarden vaak het minste in de weg en ga je zelf ook steeds beter zitten.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:30

Izzy19 schreef:
Gewoon gaan lichtrijden in de proef is het probleem ontwijken, zo los je het niet op. Het vraagt inderdaad wat tijd om een middendraf te leren uitzitten.

Absoluut, maar als je nog aan het oefenen bent vind ik het persoonlijk geen ramp. OP wedstrijd is je paard meestal al wat moeilijker uit te zitten dus ik vind het niet gek als het in het begin niet lukt. En dan heb ik liever een mooie middendraf waarbij je het paard niet in de weg zit door te gaan lichtrijden dan een gespannen/onregelmatige middendraf met een stuiterende ruiter erop.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:15

@ lianne84: dat is waar zolang je het thuis dan wel blijft oefenen en het later op wedstrijd ook gaat doen kan je het wel even zo oplossen. Ik ben er alleen tegen als dat je definitieve oplossing zou zijn voor het probleem van het uizitten van de middendraf. Een tijdelijke oplossing, ok, maar zeker geen definitieve.

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:23

ik heb ook eens gehoord dat je moest proberen heel, heel lichtjes, bijna onzichtbaar licht te rijden. eigenlijk iets tussen zitten en lichtrijden

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:53

Ik haat het als mensen zeggen dat je moet ontspannen. Dat goed zitten er ontspannen uitziet, wil absoluut niet zeggen dat het ontspannen is.

Je moet echt zelf je bovenlijf rechtop houden en daarvoor is spanning (boogspanning) nodig.

Dat is juist het moeilijke: de onderkant van je lijf moet je laten hangen (vanaf je navel), en de bovenkant moet spanning houden. Als je, net als ik, niet zo getalenteerd bent, kost het je jaren om dit principe ook in de oefeningen vast te houden. In de uitgestrekte draf kunnen ook de meeste topruiters dit niet (let er maar eens op).