in de knoop (m1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

in de knoop (m1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 20:53

hallo allemaal, ik heb dus een rijtechnisch probleem.

mijn paard is ernstig lenig, en gebruikt dat tegen mij, hij vind het lastig om zijn achterhand onder te plaatsen, en lengtebuiging blijft ook een probleem. hij heeft erg ruime mooie maar daardoor ook trage lastige gangen.

hij is van nature erg gemakkelijk op de voorhand, en lang en laag lopen dat kan hij als geen ander, en word hier ook niet beter of losser van, van verschillende intructies hoor ik alleen maar dat hij niet te diep en laag moet lopen, en ietsjes terug in tempo, zodat hij niet valt op zijn voorhand.

om hem recht te houden rijd ik altijd lichtelijk schoudervoor op de binnenhoefslag.
hij is ook goed aan mijn been.

maar nu het probleem, als ik begin met rijden gaat het prima, als ik aandraf begint de eerste spanning al, en na de galop is er niet meer ontspannen mee te rijden.

hij houd zich zoo vast, en bij elke overgang komt hij in verzet. zijn rug kan geen pas loslaten.
ik heb laatst een proefje geoefend na een tijdje geen wedstrijdjes meer gereden te hebben... en werkelijk waar, het was een godswonder dat ik uberhaupt ooit m1 ben geworden (met winst Knipoog )

hij heeft het voordeel dat het er altijd gemakkelijk en los uitziet tenzei hij écht in verzet komt.

maar ik wil weer een los paardje, wat deze klasse gemakkelijk aankan

help mij!!

voor meer vragen of uitleg kun je natuurlijk ook reageren..

excuus voor dit lange topic.

hierbij een link naar een foto van hem, zijn bouw en houding..
ze zijn oud, ondertussen heb ik al wat zitlessen gevolgd hoor Knipoog
mijn houding zit hem niet in de weg, tenzei hij zich heel erg gaat spannen, dan kan ik moeilijk ontspannen blijven.
mijn handen houd ik stil in de overgang en ik probeer natuurlijk de mond te volgen, maarja als die zich zo strak maakt is het moeilijk om zelf wel helemaal rustig te blijven in mijn handen enzo.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/moo ... C_0189.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y7/moo ... C_0172.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y7/moo ... C_0175.jpg

Judje

Re: in de knoop (m1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:12

Weet je zeker dat je paard geen pijn heeft? En dat ie daarom niet los kan laten? Misschien past het zadel niet helemaal goed?
Het lijkt mij het verstandigst om eerst je paard goed na te laten kijken voordat je het rijtechnisch op gaat lossen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:21

Ten eerste... wat een leuk paard..!

Ten tweede.. als ik zo eens naar de 2e foto kijk, zie ik dat het zadel vrij ver naar voren ligt, en niet achter de schouder.
Voor zover ik zo kan beoordelen, ligt het zadel ook iets achterover, als je er op zit.
Wellicht spant ie doordoor al zijn rugspieren aan.
Persoonlijk zou ik zeggen, haal er eens een osteopaat bij.
Die kijkt em helemaal na, maar zorgt er ok voor dat je paard ontspant door bepaalde technieken.
Ik heb hier hele goeie ervaringen mee, ondanks dat ik het eerst wilde zien voordat ik het geloofde!!
Maar het werkte echt, mits je maar een goeie hebt!!

En pas als ie helemaal ontspant kan je het rijtechnisch op gaan lossen..

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 21:24

ik weet het,
ik heb mijn zadel na laten kijken.
deze is pasgeleden door de zadelmaker nog helemaal op maat gemaakt.
ik rijd iedere dag behalve in het weekend.

en in zijn mond is hij ook nagekenen door een tandarts.

wel heeft hij een myler bitje, ik heb gehoord dat dit een western bit is. maar hier rijd ik al veel langer mee.

hij liep dwars door een zacht bitje heen te drammen, en een scherp bit liep die mee "op de rem"
en dit is voor mij de gulden middenweg, schaart niet tegen zijn verhemelte aan en is daarom wel zacht en toch een beetje scherpe inwerking, wat ik vind kunnen als je een zachte hand gebruikt.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 21:27

hm zo'n osteophaat klinkt wel goed, wat zijn die technieken?

ik moet wel zeggend at er niet zo lang geleden een hele goede bij is geweest, rodhinde die werkt voor van unen (van het olympisch springteam is hij de dierenarts) en die zij dat al zijn ruggewervels goed lagen, al ik in zijn rug kneed reageerd hij daar ook niet zo gek op.

ik kijk ook altijd liever eerst of de oorzaak niet ergens anders aan kan liggen, zowel bij de spieren enz. als bij de ruiter. hoewel ik echt nog een nul ben op paardrijgebied, wil ik niet zeggen dat ik hem zo n de weg zit dat hij geen pas kan ontspannen Knipoog

en dankjewel voor het compliment, hij is inderdaad erg leuk hihi

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:30

En wat zegt je instructeur? Komt die niet met oplossingen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:35

Als ik je verhaal zo lees loopt je paard onder je vandaan om zich aan het werk te ontrekken. En dat moet je toch voorwaarts zien op te lossen. Wees niet bang om eraan te rijden maar doe dan wel specifiek oefeningen om hem op dat achterbeen te krijgen. Veel schakelen, overgangen en als ie helemaal op de loop drijgt te gaan op de volte zetten en toch been geven om dat achterbeen onder te laten treden.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:46

Ik zie een leuk gevormd paard, die voor te groot loopt , met hals en rug verkort, waardoor hij achter niet doortreedt, wat je vanuit jouw houding ook kunt zien....jij zit op een glijbaan en drukt jezelf terug om niet voorover te vallen, wat voor een paarderug weer niet prettig is (druk op de schoft /rug ), oftewel jouw paard loopt als een draver.....
Begin gelijk te corrigeren, zodra hij de eerste pas zet, streng en consequent, stevig stappen maar beginnend met het achterbeen en niet vanuit zijn hals, dus niet voorovergooiend, maar dragend, zodra dit bevestigd is hetzelfde in draf, ook weer stevige draf,maar rustig, vaak een volte tussendoor, zodat hij zijn hals moet ontspannen en dan kan hij achter langer maken en beter onder zetten! Blijf naar de ontspanning toewerken!
Dan wordt hij ook losser in de hals,rug,heup/lendenen , loopt hij rustiger, gedragen en kun jij normaal blijven zitten.
Hoe slijten de hoeven ?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 21:51

dankje Anne_GTI , dat zijn nuttige tips.

en broadway: hij heeft inderdaad moeite met zichzelf dragen, hij heeft een tijdje gehangen, aar dat doet hij niet meer.

maar voorwaarts is dus wel de oplossing, ookal dreigt hij dan meer naar voorover vallen, dit is wel weer op te lossen met veel overgangen, maar ik word meestal teruggefloten door instructie, dat ik hem langzamer bij mij moet houden, omdat hij snel dramt, en wanneer hij vlot doorloopt, moet ik hem nog wel terug kunnen krijgen met een ophoudingkje...

zijn hoeven slijten niet gek voor zover ik weet, niet naar binnen of buiten toe , de achterkant van de hoefijzers zijn vaak wel heel dus afgesleten, en dan is het midden nog redelijk dik

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:00

Haha! Zet hem in draf maar eens 10 rondjes op een volte van een meter of 10 en blijf eraan rijden wat ie ook doet met z'n hoofd. Ookal wordt ie even zwaar op de hand, juist dan nog meer bijdrijven en op die volte houden. Beide kanten op even proberen en kijken hoe het dan voelt. Wel de volte met je benen rijden, als ie afwijkt van de lijn met je benen corrigeren.

Was voor die drammert van mij wel altijd het trucje. Knipoog

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 21:18

ja veel wendingkjes en overgangen.. ik ga het morgen proberen

catharina06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:48

Hallo,

Wat een leuk paard!
Aan al die tips kan ik er nog eentje toevoegen: vergeet vooral tussendoor niet te ontspannen / hals laten strekken. Het hoeft heus niet lang. Wanneer je op iets aan het studeren bent, schiet het stukje ontspanning er wel eens bij in. Ik heb zelf gemerkt dat dat wel belangrijk is.
Succes!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 18:27

bedankt voor je tip, dat is zeker goed ja, al die spanning bouwt anders natuurlijk alleen maar op.

ik moet zeggen dat ik vandaag wedstrijd had en het ging eigenlijk super.
hij was eindelijk weer eens recht over zijn benen en lijf, en hij hield zijn hals mooi gebogen, hij blef bewerkbaar en door zijn rug tijdens de overgangen. helaas vond hij tijdens de proef de hekjes erg eng waardoor ik een paar 4en en een 3 kreeg, en de gehele proef een beetje gespannen op de rem, maar hij bleef fijn onder mij, en tussendoor soms toch wat ontspannen rond waardoor ik ook een hoop 7s en een 8 heb gehaald, en tóch nog net die 180 heb weten te pakken! jeej

de jury had gezegd tegen de schrijfster dat als mijn paard zo mooi ontspannen erdoor bleef tijdens de hele proef dan had ik over de 200 punten gehaald!

al met al heb ik minstends een uur en een kwartier losgereden, misschien is dat het probleem, in de lessen krijgen we maar 50 minuten en dat is met instappen en uitstappen erbij.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:19

ik heb iets soortgelijks gehad alleen de mijne wilde gewoon onder het werk uitkomen, dus idd gewoon door blijven rijden en niet stoppen. ze loopt nu zo nu en dan nog wel wat sneller dan ze zou moeten maar ze doet dan wel wat ik van haar vraag. en bij de kleinere dingen doet ze het al niet meer

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 13:19

ja hij is super lenig, en kan dat ook heel handig tegen je gebruiken, maar als hij er dan is.. dan is het echt genieten (wel aan het werk blijven Tong uitsteken )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:50

wat ik zou aanraden is nakijken door osteopaat en zadel nakijken, dan revalideren via sb methode v an bastiaan de recht, mijn fjordje is nu in 2 maanden zo ver dat hij het begin van de piaffe begint te leren nu.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:13

Ik zou hem eens laten kraken!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 16:23

zijn zadel is echt helemaal op maat gemaakt.
en de beste chyroprakter uit de buurt is al wezen kijken en zjn rug en werfels zijn prima op zijn plaatst.
zijn mond is ook rpima in orde.

dit zijn de eerste dingetjes die je na laat kijken, en lailapri, heel fijn dat dit zo super werkt vor jou fjordje, maar ik heb geen reden om mijn paard te laten "revalideren"

hij moet gewoon aan het werk, en minder handig worden Tong uitsteken
of ik moet handiger worden.