steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 22:27

Sinds een paar weken een paard gekocht en nu vandaag voor de 1e keer begint het te steigeren. Lag er haast van af omdat dit de 1e keer wat dat dit gebeurde.

Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen als hij steigert. Hoe moet ik mijn lichaam, benen en handen houden als hij rechtop staat en wat moet ik doen om het te vermijden.

Hoop graag wat te horen.

gr.

Francescalex

bonte_bente

Re: steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:40

leun naar voren probeer je hoofd naast de hals te houden om kopstoten te vermijden.
haal druk van de teugels ga nooit trekken dan trek je je paard achterover.
ik heb een paard gehad wat steigerde waneer je haar wat zwaardere oefeningen liet doen..
ten einde raad heb ik een natte spons onder het kopstuk gelegd en toen ze steigerde heb ik met mijn hand de spons leeggenepen op haar hoofd.
op die manier dacht ze dat ze haar hoofd stoote en dat ze bloedde.
vanaf die tijd niet meer gedaan.

maaaar ga eerst de juiste oorzak zoeken voor het steiger probleem.
-misschien gebits problemen
-zadel wat niet lekker ligt
-rugklachten
-of je eigen rijsteil...

veel succes

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:55

francescalex schreef:
Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen als hij steigert. Hoe moet ik mijn lichaam, benen en handen houden als hij rechtop staat en wat moet ik doen om het te vermijden.

Een beetje een dooddoener, maar je moet je lichaam niet op je paard hebben als hij gaat steigeren. Een paard dat niet op commando steigert is meestal niet met z'n hoofd bij de ruiter. Oftewel: hij houdt er geen rekening mee dat jij erop zit.

Nu moet je je eens indenken dat je een paard bent die er niet aan denkt dat er iets op z'n rug zit. Om een of andere reden (je schrikt van iets) ga je steigeren. Dat is niet iets waar je bij nadenkt: het is meer een reflex als: "oei, snel m'n voorbenen omhoog brengen zodat ik bij een eventueel gevaar heel snel om kan draaien of anders een mep uit kan delen met die voorbenen."

Dus je voorbenen vliegen de lucht in. Dan opeens blijkt er een ruiter op je rug te zitten. Oeps, niet aan gedacht, maar je rug staat al verticaal. De ruiter trekt je rug met zijn massa nog verder naar achteren, je verliest je evenwicht en valt op je rug. Gelukkig land je zacht op dat hoopje mens, dat nu tussen jouw rug en de vloer gekwakt zit.

Niet dat dit snel gebeurt, maar het kan wel en dan heb je echt een probleem. Als zoiets gebeurt heb je ook niet veel in te brengen.

Daarom: eerst met grondwerk zorgen dat het steigeren over gaat. Heb je enig idee waardoor het komt dat je paard steigert?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 07:37

IK zou ook even goed nagaan waarom het paard steigert.
Misschien was het eenmalig , omdat hij schrok, je te veel vroeg ?
Maar als het idd weer is zou ik zeker grondwerk gaan doen met behulp van iemand die weet waar ze mee bezig is ,
Het natte spons gedoe daar geloof ik niet in, een paard stiegert niet voor niets en zal de volgende keer echt niet denken van ojee.
Dus de oorzaak vinden , en als je goed op je paard let en geduld hebt kun je die echt vinden en vaak ligt de oorzaak toch bij jezelf.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 07:50

Je wilt weten wat te doen wanneer je paard steigert, toch? Om te beginnen zoals gezegd naar voren zitten, en kijk inderdaad uit voor je hoofd.. En dan paard of naar links of naar rechts trekken (klinkt niet zo aardig, maar gaat even om je eigen veiligheid), kan ie in ieder geval niet achterover vallen, èn hou je zelf de controle. Succes.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:09

neem aan dat grond werk de basis is waar je mee begint.
ts heeft dit paard net en kent het dus ook nog niet goed genoeg.
er zijn altijd paarden bij die ruiter uitproberen in het begin.
wil niet gelijk zeggen dat er met grondwerk iets aan gedaan kan worden.
eerst de oorzaak vinden en dan oplossen
want zou het bijv aan de rug liggen kan het beestje met grondwerk super braaf zijn maar zogauw je er een zadel op legt schiet het de lucht in.

@midgie wanneer bij mijn paard alles kwa gezondheid is nagekeken en mijn paard blijft steigeren uit protest...
dan gebruik ik dat natte spons gedoe wel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:34

prints schreef:
neem aan dat grond werk de basis is waar je mee begint.
ts heeft dit paard net en kent het dus ook nog niet goed genoeg.
er zijn altijd paarden bij die ruiter uitproberen in het begin.
wil niet gelijk zeggen dat er met grondwerk iets aan gedaan kan worden.
eerst de oorzaak vinden en dan oplossen
want zou het bijv aan de rug liggen kan het beestje met grondwerk super braaf zijn maar zogauw je er een zadel op legt schiet het de lucht in.

@midgie wanneer bij mijn paard alles kwa gezondheid is nagekeken en mijn paard blijft steigeren uit protest...
dan gebruik ik dat natte spons gedoe wel.

Als jou paard blijft steigeren uit protest , doe je waarschijnlijk zelf iets echt niet goed, de meeste paarden steigeren niet zomaar.
Eigenlijk moet het paard voor jou niet meer steigeren en niet voor de natte spons toch??

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:41

Probeer inderdaad na te gaan of alles wel goed is: geen pijn in de rug? zadel oké? gebit in orde? Spierpijn? Kreupel?
Als je zeker weet dat er geen lichamelijke oorzaak is, sla dan eens bij jezelf te rade: Heb ik de teugels niet te strak? Geef ik het paard wel ruimte van voor als ik bijdrijf? Bonk ik niet in de rug? Zij mijn handen stil genoeg? Hier kun je ook met je instructeur/trice aan werken.
Vrijwel altijd is er een lichamelijke oorzaak of ligt het aan de ruiter. Mijn paard steigerde laatst ook en begon zelfs te bokken als ik in de linkergalop aan wilde springen. Alles nagekeken en wat bleek? Ik kneep mijn knieën teveel aan en viel naar voren in de overgang waardoor het paard van achteren wel aan kon springen, maar van voor niet. En tsja, die energie moet ergens naartoe: dus omhoog!

Mocht je paard toch onverhoeds steigeren dan is de enige oplossing: Hoofd opzij, naar voren leunen, handen tussen de oren en gasgeven! Desnoods een harde tik, als het paard maar vooruit gaat!

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:50

@midgie
ik ben wel iemand die de fout eerst bij zichzelf zoekt hoor!
er zijn paarden bij waarin er in de basis van het inrijden oid iets mis is gegaan het paard kan bijvoorbeeld bang zijn voor het zadelen het opstijgen of juist het ontspannen.
dit paard was ook erg bang voor been hulpen. in die angst buien probeerde ze iedereen die het been aanlegde eraf te krijgen op elke manier die ze kon bedenken.
maar om t probleem iets duidelijker te maken. de merrie deed dit bij de eigenaren en die konden het probleem niet verhelpen. ik heb het toen geprobeerd.
het was op alle fronten een verpest paard.
zijn veel met longe bezig geweest en been even weg gehouden.. zijn haar op stemcommando's gaan rijden en vervolgen heel rustig het benenwerk er weer bij gaan gebruiken
nu loopt ze gelukkig wel weer beheerst.

ik vind overigens wel dat mijn veilig heid voorop staat.
vandaar mijn manier van aanpak.

lottevanoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:01

prints schreef:
leun naar voren probeer je hoofd naast de hals te houden om kopstoten te vermijden.
haal druk van de teugels ga nooit trekken dan trek je je paard achterover.
ik heb een paard gehad wat steigerde waneer je haar wat zwaardere oefeningen liet doen..
ten einde raad heb ik een natte spons onder het kopstuk gelegd en toen ze steigerde heb ik met mijn hand de spons leeggenepen op haar hoofd.
op die manier dacht ze dat ze haar hoofd stoote en dat ze bloedde.
vanaf die tijd niet meer gedaan.

maaaar ga eerst de juiste oorzak zoeken voor het steiger probleem.
-misschien gebits problemen
-zadel wat niet lekker ligt
-rugklachten
-of je eigen rijsteil...

veel succes

Bekijk die puntjes idd eens goed en denk even na of er in die tijd iets verandert is. Hij doet dit niet zomaar ineens, een martingaal is tijdelijk misschien handig, maar gebruik verder geen hulpteugels om het probleem weg te halen maar onderzoek het!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:33

Waarom steigert jouw paard? Gaat hij bijvoorbeeld tegen je been in, schrikt hij ergens van of wat? Als je dat verteld kan ik je pas proberen te helpen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:34

je kan vanalles hier horen maar het enige wat je kan doen is hier handigheid in krijgen...... zorg voor een goed grondpersoon, iemand die jou en het paard goed kan begeleiden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:40

Inderdaad KiWiKo en het paard naar voren houden op het moment dat je maar denkt dat hij omhoog wil gaan.
Om echt te steigeren moet hij stil staan n.l!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:53

Handigheid in krijgen? Als je paard continu steigert doe je toch echt iets fout.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:56

Mee eens, maar ze heeft dit paard nog niet zo heel lang en misschien dat hij nu pas een beetje moet "werken" ?
Hij kan het dus ook al hebben gedaan bij de vorige eigenaar!

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:14

aerdenhout1 schreef:
Mee eens, maar ze heeft dit paard nog niet zo heel lang en misschien dat hij nu pas een beetje moet "werken" ?
Hij kan het dus ook al hebben gedaan bij de vorige eigenaar!

helemaal mee eens

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:39

Misschien een te scherp bit i.c.m. te veel druk op de teugels?

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:37

je paard omtrekken, oppassen dat je hem niet naar achtertrekt want dan kan die achterover vallen.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 12:02

Bedankt voor alle adviezen die ik heb gekregen.

Het paard is goed aan het been en luistert goed.

Alleen hij is minder aan het bit op trens alleen. Daarnaast in Italie heb je erg veel last van vliegen.

Ik denk dat ik hem te ver gepusht heb om hem aan het bid te krijgen en dit in combinatie met de vliegen.

Als er vliegen zijn en hij is in de wei dan loopt hij alleen maar draf en galop.

Weet iemand een goed spray of een methode om me van die verdomde vliegen af te helpen.

Heb Daas Spray geprobeert en dat hielp ook niet echt lang.

Gr.

Fr.alex

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:49

gebruik eens citroen sap
weet niet of je dat kant en klaar kunt kopen in italie...
en azijn
en beetje afwasmiddel
dit mengen beetje water erbij
en opspuiten terwijl het goed stinkt..

verder zou ik zeggen muggen/vliegen spray van kruidvat
maar die winkel heb je daar denk ik niet.
ook veerust e.d zal wel moeilijk aan te komen zijn neem ik aan...

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:50

Heel mooi, je hebt zelf al een oplossing gevonden. Hem straffen helpt dus inderdaad niet, los laten van voren helpt beter. Alles wat stinkt helpt tegen vliegen, vooral azijn en dat is ook niet duur zodat je er ruim van kan opdoen. Zijn er bij jullie nu nog steeds veel vliegen dan?