heel druk met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Guusje1

heel druk met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 16:47

Ik heb een pony van 18 jaar en heb hem nu vanaf februari/maart.
Opzich gaat het heel goed alleen met springen...tja.. Ze wilt altijd super hard op de hindernis af. Nu hebben we een een paar maanden geleden 2 hindernissen gekocht, en begon ik thuis ook te springen. Toen `sprong ik niet zo heel vaak, 1 keer in de 2 weken ofzo thuis, en ik heb op de vereneging de ene week dressuur en de andere week springles. Ik werd en opgegeven moment een beetje bang van dat ze zo hard ging, want zodra ze de hindernis zag ging ze der als een speer overheen. Ze vind het hartstikke leuk en ze weigert bijna nooit, ik denk dat ze ongeveer 3 of 4 keer heeft geweigerd van al de keren dat ik met der heb gesprongen.
Nou had ik in mei ongeveer een onderlingen springwedstrijd, daar heb ik aan meegedaan. Ik werd 2e, omdat er heel veel mensen niet foutloos waren, en ik een balkje had in de barage, maar ik had maar 38 stijlpunten Bloos. Dat kwam omdat mijn instructrice zegt dat ik hem iedere keer in de hoek of tegen de kant ff moet zetten, dat had ik dus ook gedaan, vandaar. Nu ben ik de laatste tijd meer gaan springen thuis en het gaat super goed. Ze is heel rustig en als ze een sprintje wilt trekken kan ik der ook al wat opvangen. Maar nu had ik gister weer springles op de manege en dan is het weer ergens anders, en er zijn meerdere pony's bij, en ze begon al weer. Ik deed precies het zelfde als thuis maar ze ging steeds heel hard. Mijn instructrice zei dat ik hem maar weer stil moest zetten na de hindernis, en zo lang mogelijk op de hoefslag blijven voor dat k de hindernis aanrijd. Opzich werkte het wel, maar toch nog niet zoals ik wil. Nou is er over 2 weken weer een onderlingen springwedstrijd bij ons, en ik heb me er voor opgegeven maar ik zit er over te denken om dat weer af te zeggen, want ik heb geen zin om weer dat ge*** te hebben en hem elke keer stil moet zetten. Dat ze voor de hindernis nou wat harder gaat oke, maar in de bochten wil ik gewoon dat ik der bij me kan houden, en dta lukt me echt niet. Ik wil heel erg graag gaan starten met springen, maar niet als het zo gaat.
Heel veel mensen zeggen altijd joh laat der maar gaan ze springt wel, maar ja ik wil toch dat ik er bij me kan houden en vooral inde bochten, ik bedoel ja ik neem aan dat een paard niet weet in een parcour welke van de zoveel andere hindernissen die moet nemen?!
Weten jullie misschien wat ik er aan kan doen? Thuis is ze heel erg rustig, daar gaat ze helemaal niet zo hard over de hindernis.
Alvast heel erg bedankt Lachenen sorry voor het lange verhaal Tong uitsteken

8nnemiek

Re: heel druk met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:53

Meer oefenen op vreemde plaatsen Ja
Je zou eens kunnen proberen op een hindernis aan te gaan in de springles, en dan nét op het laatste moment wegdraaien. Dan blijft je pony tot de laatste pas op jóu letten in plaats van op de hindernis Lachen

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:02

Zelfde verhaal met mijn pony. Als ik ga springen wordt het een groot racefeest en is er geen houden meer aan. Ik probeer zelf om de rust er zoveel mogelijk in te houden. Hoe langer ik doorga hoe harder we gaan, dus op tijd stoppen. Verder ga ik heel vaak in stap op de hindernis af en laat hem er vlak voor stoppen. Dan draai ik weer om en herhaal dit zo vaak tot hij vanzelf bij me blijft en niet naar de hindernis toetrekt. Als dat goed gaat probeer ik het in draf. Vervolgens rijd ik weer aan en laat hem wel springen. Die keer erna weer niet enz. Zo leert hij om op jou te letten en alleen te springen als jij dat wil. Gaat dit allemaal goed en wil je een parcours springen, ga dan tussen de hindernissen telkens stappen. Zo breng je de rust er weer in.
Succes!

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 17:33

Ja maar als ik een parcours wil springen en ondertussen wil stappen nou dan ben ik al bij de volgende hindernis als ik eindelijk stap denk ik Tong uitsteken
Maar het heeft wel goed geholpen dat ik na elke hindernis in de hoek stil ga staan..

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 19:42

iemand anders?

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:07

EvitaHitalia schreef:
Ja maar als ik een parcours wil springen en ondertussen wil stappen nou dan ben ik al bij de volgende hindernis als ik eindelijk stap denk ik Tong uitsteken
Maar het heeft wel goed geholpen dat ik na elke hindernis in de hoek stil ga staan..

Daarvoor heb je die eerste oefening. Je moet er dus voor zorgen dat ze niet op die hindernis afscheurt, voordat je er uberhaupt over denkt om een heel parcours te gaan springen

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:46

ik zou toch blijven oefenen met het stilzetten na de hindernis,
en wat wij moeten doen met de springles als de paarden te hard gaan is handen omhoog (niet tot aan je hoofd, maar wel iets hoger) misschien is dat ook te proberen.
en ga anders onderling springen en zet hem dan toch steeds stil.
dit is misschien niet heel charmant maar zoals je zelf zei; het helpt wel!

succes ermee Lachen

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 15:55

Ja ik zit ontzettend te twijfelen of ik wel of niet mee moet doen met die onderlingen.. maar in de les mag ik absoluut mijn handen niet omhoog doen van instructrice.. wordt ze kwaad (A)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:59

Dressuur dressuur dressuur, zorg dat jij kan schakelen tijdens het gewone dressuurrijden. Als dit wél goedgaat (en dan ook echt goed gaat) kan je een pessoa-bit proberen, maar dan moet je wel goed met je zit kunnen schakelen. Bij mijn pony gaf het bit net even wat meer controle en aandacht. Maar zonder de goede dressuurbasis raad ik je dit bit niet aan.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:01

Is het niet mogelijk om in de sprinlges een aantal drafbalken voor de hindernis te leggen?

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:19

Een paard wat zo enthousiast is met springen kan zelfs de drafbalk + hindernis bij elkaar springen
Spreekt uit ervaring Schijnheilig

Ik weet wel een beetje hoe je je voelt hoor Haha!
Ik mocht vorig jaar een paardje bijrijden, ze had vroeger wedstrijden gesprongen (L) maar daar zaten ervaren springruiters op.
We sprongen elke week mee met de springles, en net zoals jouw paard, ging ze na elke hindernis ontzettend hard rennen. En soms sprong ze dan nog 'denkbeeldige' hindernissen erbij Haha!
Erg lastig was dat...

Ik heb het advies gekregen om vooral niet terug te trekken, ik moest heel ontspannen blijven zitten, handen ontspannen (en laag!!) En idd op het allerlaatste moment afwenden om naar de hindernis te gaan. En de hele tijd 'hooooooo' zeggen. Ik moest proberen om na de hindernis rustig weer in draf over te gaan, en in draf op de hindernis afgaan.

Nu zijn we zo ver dat ze sommige dagen erg controleerbaar is. Op andere dagen is ze nog steeds snel, maar ik probeer zo ontspannen mogelijk te zitten, dan ontspant zij ook wel snel.

(overigens gaat de dressuur heel goed hoor, ze loopt L2 dus het terugrijden op m'n zit gaat goed...maar ja, zodra er hindernissen staan Schijnheilig )

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 10:01

daar heb ik wel wat aan ja.. iemand zij drafbalken ervoor maar dat helpt inderdaad niet want die neemt ze der gewoon bij.. vind ze nog leuker denk ik Tong uitsteken .. nou ik ga t volgende week proberen op de springles hoop dat t goed gaat want ik wil super graag die wedstrijd mee doen.. is ook wel goeie oefening denk ik.
ik ga dan van t voren proberen veel te schakelen met dressuur(dat doe ik zowiezo al veel).
dankje iig:)
owja thuis kan ik nu neit zoveel springen omdat de wei waar ik spring heel nat is enzo Tong uitsteken
en thuis is ze ook helemaal niet zo druk.. daar kan ik gewoon doorgaloperen enzo dat gaat heel goed.

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:36

Draf balkje ervoor leggen.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 13:16

LisaLiefje_ schreef:
Draf balkje ervoor leggen.

Dat maakt niet uit want die springt ie er dan bij

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 13:29

Wat doet ze als je gewoon balken draaft en galopeert? Begint ze dan ook sneller te gaan? Anders kan je 1 of 2 hindernissen in de bak zetten en dan dressuur rijden. Veel voltes rijden rond de hindernissen ernaartoe rijden en wegdraaien. Niet juist voor de sprong want dan is er kans dat ze het gaat blijven doen. Wat je ook kan doen is op een normaal tempo galopeeren,is ze rustig ga dan dichter bij de sprong galopeeren op e een cirkel. Als ze echt rustig is op jouw tempo ga dan naar de sprong,begint ze te crossen,zet haar dan op stop als dat gaat of je trekt haar weg als je nog niet te dicht bij de sprong bent. En dat herhaal je altijd.
Na de sprong wegcrossen is ook niet goed als je een dubbel of 3-dubbel moet springen,dan kan het zijn dat je niet uitkomt. Leg desnoods galopbalken achter de hindernis of oefen met in-uitjes.
De mijn deed dat ook en ik zette 5 in-uitjes achter elkaar en dan kon ze niet rapper gaan crossen. Zet ze niet te hoog. 30 cm is voldoende.
Ik hoop dat je er iets aan hebt en het begrijpt.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 09:00

Ja ik begrijp t wel.
Ik heb vanacht zitten denken ik denk dat ik gewoon mee ga doen en met inrijden veel ga schakelen (doe ik zowiezo al veel) en met springen gewoon na elke hindernis stil zetten. Want dat deed ik ind e les ook en na een tijdje werd ze er wel wat rustiger door en kon ik haar wat makkelijker terug nemen. En dan heb ik daar dus niet zo heel erg veel moeite mee in het parcours Haha!
Ben benieuwd hoe t gaat, maar eerst voglende week nog een springlesje Lachen

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 21:05

Oehh nou morgen die wedstrijd, het is me al opgevallen dat ze steeds wat rustiger wordt als ik haar na de hindernis stil zet, dan wordt het na een paar keer sprngen makkelijker om haar een beetje op te vangen dus dat ga ik dan morgen ook maar doen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:55

Je paard tijdens het parcour in een hoek zetten of tegen de bakrand rijden heeft geen zin, dat lost het probleem niet om. Vind het ook een dom advies van een instructeur.

Je moet zorgen dat je de controle weer krijgt, leer haar te wachten tot jij zegt dat ze mag gaan. Ná de hindernis stil zetten is achteraf de controle herwinnen, je moet zorgen dat je die voor de hindernis al hebt.
Neem eens lage hindernisjes in draf, rijd volte's voor de hindernis langs, zo dat je paard de hindernis wel steeds ziet maar niet de kans krijgt erover te gaan. Vervolgens rijd je richting de hindernis maar draaf je er langsheen, zorg dat je zelf ook ontspannen blijft en heel rustig bent. Als je paard voelt dat jij je spieren spant bij het naderen van een hindernis doet zij dat ook.

Na verloop van tijd kun je een keer rustig in draf op de hindernis af rijden en je paard een paar meter vóór de hindernis stil zetten, een paar stappen achterwaarts doen en weer wegrijden langs de hindernis heen. Als je dit consequent volhoudt zal je paard leren dat ze pas mag springen als jij dat zegt.

Punten om op te letten;
Accepteer het niet dat je paard er met jou vandoor gaat richting de hindernis, in geen geval! Zet hem stil vóór hij springt, als dat niet lukt trek je hem erlangs en zet je hem alsnog voor de hindernis stil.
Houd altijd de controle over het tempo. Als jij in draf op een hindernis af rijd accepteer het dat niet dat je paard aangalloppeert, zet hem onmiddelijk stil vóór de hindernis, als dat niet lukt trek je hem ervoor weg en zet je hem alsnog stil voor de hindernis.

Kortom; jij bepaalt wanneer, waar en hoe er gesprongen wordt. Probeert je paard de controle over te nemen dan zet je haar METEEN en in IEDERE situatie stil.

Overigens; als je op een hindernis af rijd, gaat je paard er dan echt vandoor en is ze niet te houden tot ze de hindernis gesprongen heeft of gaat ze dribbelen/in verzet als je haar in probeert te houden?

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 15:24

anneliesdj schreef:
Je paard tijdens het parcour in een hoek zetten of tegen de bakrand rijden heeft geen zin, dat lost het probleem niet om. Vind het ook een dom advies van een instructeur.

Je moet zorgen dat je de controle weer krijgt, leer haar te wachten tot jij zegt dat ze mag gaan. Ná de hindernis stil zetten is achteraf de controle herwinnen, je moet zorgen dat je die voor de hindernis al hebt.
Neem eens lage hindernisjes in draf, rijd volte's voor de hindernis langs, zo dat je paard de hindernis wel steeds ziet maar niet de kans krijgt erover te gaan. Vervolgens rijd je richting de hindernis maar draaf je er langsheen, zorg dat je zelf ook ontspannen blijft en heel rustig bent. Als je paard voelt dat jij je spieren spant bij het naderen van een hindernis doet zij dat ook.

Na verloop van tijd kun je een keer rustig in draf op de hindernis af rijden en je paard een paar meter vóór de hindernis stil zetten, een paar stappen achterwaarts doen en weer wegrijden langs de hindernis heen. Als je dit consequent volhoudt zal je paard leren dat ze pas mag springen als jij dat zegt.

Punten om op te letten;
Accepteer het niet dat je paard er met jou vandoor gaat richting de hindernis, in geen geval! Zet hem stil vóór hij springt, als dat niet lukt trek je hem erlangs en zet je hem alsnog voor de hindernis stil.
Houd altijd de controle over het tempo. Als jij in draf op een hindernis af rijd accepteer het dat niet dat je paard aangalloppeert, zet hem onmiddelijk stil vóór de hindernis, als dat niet lukt trek je hem ervoor weg en zet je hem alsnog stil voor de hindernis.

Kortom; jij bepaalt wanneer, waar en hoe er gesprongen wordt. Probeert je paard de controle over te nemen dan zet je haar METEEN en in IEDERE situatie stil.

Overigens; als je op een hindernis af rijd, gaat je paard er dan echt vandoor en is ze niet te houden tot ze de hindernis gesprongen heeft of gaat ze dribbelen/in verzet als je haar in probeert te houden?

Dankje daar heb ik wel wat aan!
Daar ga ik in het vervolg op letten! Lachen

En als ik op de hindernis af ga dan gaat ze gewoon super hard er vandoor, ook al probeer ik zo ontspannen mogelijk erop af te rijden. En soms doe ik ook dat ik op de hindernis af rijd alsof we gewoon op de hoefslag rijden en dna gaat het goed, maar de keer daarna gaat ze er juist weer vandoor. En als ik over de hindernis ben en ik wil haar na een paar passen weer terug nemen in draf dan gaat ze juist nog harder dan is het net alsof ze in het bos aan het crossen is zeg maar.

Vandaag had ik dus die wedstrijd, dat ging opzich wel goed. Ik had 2 weigeringen op de zelfde hindernis maar ik was super tevreden. Opzich ging ze niet super hard, maar ook niet dat je kan zeggen dat ze rustig was. Mijn instructrice stond erbij in het parcour en die zei ga maar rustig in stap er op af en dan rustig aandraven, en niet al in draf er op af komen.
Nouja ik was opzich wel tevreden!

Bedankt iedereen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:13

EvitaHitalia schreef:
En als ik op de hindernis af ga dan gaat ze gewoon super hard er vandoor, ook al probeer ik zo ontspannen mogelijk erop af te rijden.

Dat kan erg gevaarlijke situatie's opleveren, werk vooral eerst aan de controle voor je verder gaat met springen. Desnoods door alleen balken te draven ed, als ze het dan ook doet. Als je wat hoger gaat springen is het erg belangrijk dat ze goed uitkomt voor de hindernis en als ze er zo op afvliegt is dat vrijwel onmogelijk. Veel succes met oefenen!

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:03

wat ook kan helpen is als de hindernis schuin in de bak staat daarvoor een gebroken lijn rijden je rijd erop af en en draait weer weg. begin verweg en probeer je gebroken lijn steeds dichter bij de hindernis te rijden. dus jij bepaald of je dicht naar de hindernis rijd of niet. gaat dit goed spring je hem zo niet wacht je. wat ook kan helpen is met balken oefenen met schakkelen. vraag of je in de dressuur les wat draf balken mag. dus bijv. een balk op de binnen hoefslag en eentje op de diogenaal. en dan leer je hem sturen als jij het wil erover

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:52

Ik ben wel benieuwd hoe het op wedstrijd ging?

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 13:10

Haha het ging opzich wel goed, ik probeerde haar een beetje moe te maken met inrijden enzo, maar ze was alsnog best wel heet. In het parcour stond ook mijn instructrice dus die kon me ook helpen, ik had helaas op de 2e hindernis 2 weigeringen, maar verder ging het super! Af en toen dat ik ff helemaal wstil moest gaan staan en zodra ik wou stappen vloog ze alweer in galop, maar het ging in ieder geval beter dan de vorige keer (toen had ik ook maar 38 stijlpunten Geld, geld! nu 45)
ik wsa 5e, van de 5 haha:P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:50

hihi moemaken heeft meestal geen zin met zulke paarden Knipoog
Ik heb er ook zoeen, geeft ook nooit op, kan doodmoe zijn en drijfnat van het zweet maar wil nog steeds in rengalop Tong uitsteken

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 14:31

anneliesdj schreef:
hihi moemaken heeft meestal geen zin met zulke paarden Knipoog
Ik heb er ook zoeen, geeft ook nooit op, kan doodmoe zijn en drijfnat van het zweet maar wil nog steeds in rengalop Tong uitsteken

haha ja daar ben ik nu onderhand ook achter gekomen Tong uitsteken