onafhangkelijke zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sneeuwmaan

onafhangkelijke zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 14:59

Hallo iedereen,
Ik ben echt net begonnen met rijden en ik vroeg me af of er ook dingen zijn waarmee je aan je onafhangkelijke zit kunt werken zonder op een paard te hoeven zitten. Koe Misschien een beetje een domme vraag maar goed, wie niet waagt wie niet wint.

Liefs Sneeuwmaan

Judje

Re: onafhangkelijke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:14

Door je eigen balans, uithoudingsvermogen, lenigheid, ritme en dergelijke te trainen kan je zeker voordeel geven in het creeeren van een onafhankelijke zit.
Wat goede sporten/oefeningen zijn terwijl je niet op het paard zit zijn onder andere trampolinespringen en alle vormen van dans. Daarnaast kan je natuurlijk bij vormen van dans ook denken aan aquarobics en dergelijke.
Ook is het belangrijk dat wanneer je wel op een paard stapt dat je zelf los in je lijf bent. Hiervoor kan je de standaard sport rek en strekoefeningen doen. Voor andere oefeningen kan je ook het boek: 'Training van ruiter en paard' van Lammert en Jet Haanstra lezen.

Het beoefenen van krachtsporten (zoals marathonlopen en wielrennen) is af te raden, omdat dit krachtsporten zijn waarbij je je spieren op en andere wijze traint.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:23

helemaal geen domme vraag, waren maar meer ruiters hier mee bezig.

Bij de Balingehof hebben ze de equisimulator ( paardensimulator), daar kan je heel wat mee winnen wat je zit betreft en ik heb zelf van de week de balimo besteld en dat is een stoel voor een soepel bekken en onderrug waar je ook veel oefeningen mee kunt doen om je zit/ evenwicht/balans en houding mee kunt verbeteren.

Succes verder met je zoektocht

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:27

een zitbal (fitnessbal) helpt ook al een heel eind. te koop via je fysiotherapeut, of bij Perry ofzo. ik denk dat je met 20 euro een eind komt. meestal zit er dan een folder bij met oefeningen, anders helpt je fysio je daar wel mee.

ben zelf ook aan het sparen voor een weekeindje Balingehof (equisimulator en zitles op je eigen paard). nu dat geldschip nog... Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:36

garny95 schreef:
helemaal geen domme vraag, waren maar meer ruiters hier mee bezig.

Bij de Balingehof hebben ze de equisimulator ( paardensimulator), daar kan je heel wat mee winnen wat je zit betreft en ik heb zelf van de week de balimo besteld en dat is een stoel voor een soepel bekken en onderrug waar je ook veel oefeningen mee kunt doen om je zit/ evenwicht/balans en houding mee kunt verbeteren.

Succes verder met je zoektocht

Ik heb net even gekeken naar de Balimo en hij ziet er erg interessant uit, alleen vind mijn bankrekening dat wat minder...
Die fitnessbal lijkt me wel een goede optie,
Ohja: wat ook goed is: is zo'n zitbal voor achter je bureau, daar moet je ook wel goed zitten, anders lig je op de grond. Met zo'n bal werk je ook aan je natuurlijke houding die daardoor verbeterd en daardoor ook je houding op je paard.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:43

zitbal, fitnessbal; da's toch hetzelfde? Verward
ik heb er een angeschaft na m'n hernia-operaties. zit er regelmatig om om de boel 'bij te houden'. heb er toen heel intensief op geoefend, en dat was nodig ook!
kan merken dat mijn houding er beter door geworden is (actiever), dus da's ook gunstig te paard!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:00

dierfysio schreef:
zitbal, fitnessbal; da's toch hetzelfde? Verward
ik heb er een angeschaft na m'n hernia-operaties. zit er regelmatig om om de boel 'bij te houden'. heb er toen heel intensief op geoefend, en dat was nodig ook!
kan merken dat mijn houding er beter door geworden is (actiever), dus da's ook gunstig te paard!

ooh sorry, had dat niet gezien (te snel gelezen denk ik), maar als dat hetzelfde is: mooi! dat komt dan nog beter uit.
Maar ik dacht dat je die zitballen ook in allerlei groottes had, omdat de grootte (dus hoogte) (net zoals een gewone bureaustoel) afhankelijk was van de bouw en grootte van jezelf, of heb ik dat mis?

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 16:04

Wat een reactie Lachen

Dat boek lijkt me een goede aanschaf. Ik was vanmiddag al in de bib en boekenwinkels maar ze hadden nergens een goed boek over paardrijden en paarden in het algemeen. Best wel vreemd.

Dansles word hem niet denk ik maar zo'n bal klinkt leuk. Gezellig met z'n allen lachen als je allemaal oefeningen moet doen Haha!
Mijn moeder heeft een rug hernia gehad, dus misschien kan ik haar lief aankijken dat die bal een gedeelde optie zou kunnen zijn.

Ik heb dat boek nog niet gelezen dus, maar zijn er ook oefeningen die je kunt doen zonder geld uit te geven? Ik hou op het moment niet echt veel over Verdrietig Dit zou in dat boek kunnen staan natuurlijk.

Liefs sneeuwmaan

Ik geloof inderdaad dat er het zelfde mee bedoelt word: zitbal, fitnessbal. Ik denk wel dat er verscillende maten zijn. Beetje zielig als je 1.50 bent en je een mega bal voor je neus krijgt waar je amper op kunt zitten.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:28

er zijn verschillende maten. ik heb met mijn 1.82m een van 75cm doorsnee, dat is geloof ik gelijk de grootste. voor kleinere mensen heb je andere maten, en voor kinderen ook.
even op google kijken, dan vind je genoeg!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:10

He, in een ander topic (onder Vraag maar raak - Ruiters) genaamd 'Alternatief voor Balimo' wordt ook een alternatief gegeven voor de Balimo. Namelijk een speciaal kussen (staat nog geen benaming bij) op een kruk kan hetzelfde effect geven.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:25

Sinds ik priveles heb staat mijn instructeur (en ik) bijna jakend in de bak (zit gigantisch vast) de zitbal is mij ook aangeraden en als alles meezit kan ik hem donderdag halen Lachen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:28

Wat goed, dat je pas zo kort rijdt en daar nu al naar vraagt! Een onafhankelijke zit is iets wat je, behalve door veel naast je paard te oefenen, vooral krijgt door véél op de paardenrug te zitten. Probeer dat in het begin rustig aan te doen. Met zit- en longelessen. Veel maneges vragen in het begin erg veel van een ruiter. Na drie keer aan de longe, word je geacht jezelf te kunnen redden. Dus blijven zitten, drijven, remmen en sturen tegelijk. Ik zie liever dat er in de basis wat langer aandacht aan de zit wordt besteed. Je moet nou eenmaal eerst aan de bewegingen van het paard wennen, voordat je zelf dingen kunt gaan doen.

Heb, behalve de hier boven staande tips en de tips die door anderen zijn gegeven, nog wel wat ideetjes.
Om te voelen wat je precies doet met je zit, raad ik je aan een keertje op je handen op een barkruk te gaan zitten. Het liefst zo'n keihard houten ding. Dan zul je voelen, dat als je naar links kijkt, je linkerhand zachtgezegd zeer gaat doen. Voor rechts geldt hetzelfde. Op zich durf ik niet te beloven dat je er een onafhankelijk zit van krijgt, maar je weet dan wel het effect van gewichtshulpen op een paardenrug.
En een tip voor zit of eigenlijk beenhouding in het algemeen: probeer op de fiets te doen of je trappers je beugels zijn. Dus onder de bal van je voet en hakken laag.
Verder kun je voor je handen oefenen met koffie-kopjes. Want reken maar dat je dan je handen ze mooi rechtop houdt!

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 19:04

Heb me een beetje voorbereid toen ik begon met rijden. Zo wist ik beter wat dingen betekenden en kon ik op dingen letten en vragen stellen. Het is denk ik voor mangeges niet echt goedkoop als ze iemand lang prive les moeten geven. Een hele groep in een uurtje lijkt me voor hun beter verdienen. Wel moet je als beginner heeeel snel alles leren waardoor het soms misscien niet helemaal goed gaat.

Als ik zo op een bar kruk hang en ik mezelf moet optillen valt het me al zwaar. Die paarden dragen je bonkend en schoppend op hun rug de hele tijd. (als beginner dan) Lijkt me niet echt prettig. Diep respect voor die paarden. Ik merkte wel dat als ik zacht met mijn benen drukte of dreef de pony eigenlijk niet reageerde. ik lees hier veel over gewichtshulpen maar hoe pas je dat dan goed toe? De instructriese heeft daar helemaal niks over verteld eigenlijk.

Ik werk in de bediening en het werkt zeker goed voor je handen stil houden en je evenwicht Haha! Dat met de fiets doe ik eigenlijk al heeel lang. Vroeger speelde ik altijd dat het echte paarden waren met mijn zusje. Wel heb ik tijdens het rijden dat mijn beugel verschuift. Hij glijd steeds naar het midden van mijn voet. Helemaal bij het draven, maar ik denk dat de beugels ook te lang waren. Zou dit een oorzaak kunnen zijn?

Liefs