Linksom scheef / slecht aan het been / hoofdschudden(?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Lonneke

Linksom scheef / slecht aan het been / hoofdschudden(?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 07:38

Heeft iemand tips?

Het paard loopt rechtsom hartstikke goed en heeft ook fijn de stelling naar binnen maar linksom kijkt ze dus gewoon naar rechts. de verkeerde kant dus.
Als ik haar dan naar links wil kijken valt ze meteen naar binnen en ik krjig haarn iet naar buiten geduwd want ze reageerd dan niet op mijn been. met versnellen enz doet ze dat wil.
Hoe krijg ik een paard aangeleerd dat hij opzij moet gaan enz. met druk van het been?

En hoe krijg ik haar recht op de linkerhand.

Ook als ik het paard naar onder wil rijden word ze boos, dat word ze meestal als ze wat moeilijks gaat doen dna gaat ze de hele tijd met haar hoofdschudden en ik moet dat dan blokkeren maar dat is erg lastig. ze strekt ook nooit haar hals als ik haar hier de kans voor geef, heb ook poging gedaan voorwaarts neerwaarts maar naar onderen gaat ze niet.
hier nog iemand tips voor?

Nou ik hoop dat jullie me kunnen helpen Lachen

midgie

Re: Linksom scheef / slecht aan het been / hoofdschudden(?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 07:45

IK denk dat je haar eens na moet laten kijken door een osteopaat, of iets dergelijks, klinkt ofdat ze aan een kant behoorlijk stijf is, veel gym oefeningen doen aan de hand, om haar net zo soepel op rechts te laten lopen.

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 07:47

maar bijv. aan de longe loopt ze hartstikke goed op die kant
(ze is trouwens 4 jaar , weet niet of dat wat uit maakt Lachen )?

westernChik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 07:50

hoi hoi

ik heb presies het zelde gehad
en heb toen een masseur laten komen en toen was het na 3 behandelingen weg

wat bleek ze zat helemaal vast inhaar rechter schouder en dat deed dus pijn
als je stelling of iets vroeg aan haar omte doen

en nu is het helemaal weg en heb ze er geen last meer van
de behandeling bij de masseur die ik had was 40 per keer en dan vertelt ze ook hoe het komt en zo en alles over de spieren

ik hoop dat je er wat aan heb

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:34

Kan idd dat ze aan de long beter loopt, je moet bedenken dat het heel wat is voor een jong paard wat ineens een ruiter moet gaan dragen , je kan aan de hand oefeningen doen om je paard dat te leren aan beide kanten mooi gebogen en rechtgericht te gaan lopen, dan zal ze ook beter gaan lopen met een ruiter op de rug, zelf kun je ook heel veel met je zit doen om je paard mooi rond te laten lopen , heel veel ontspannen rijden en juist op de moeilijke kant jezelf ook heel erg zacht en soepel maken als je op haar rug zit,

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:53

Zoals gezegd is het belangrijk je paard eventjes na te laten kijken. Pas wanneer een paard lichamelijk 100% is kan je van het dier verwachten wat jij nu wilt. Is er niks met je paard? Dan weet je dat in ieder geval zeker. (baadt het niet, dan schaadt het niet zullen we maar zeggen)
Daarnaast staat er niet genoemd of je les hebt en zo ja hoe vaak. Zelf zou ik zeker zorgen voor GOEDE instructie. Laat je portomonnee het toe: dan zou ik zeker wekelijks les nemen, anders 1 keer per 2 weken.

Daarnaast heb je het over je paard 'naar onder rijden', bedoel je dan dat je het paard 'aan de teugel' wilt laten lopen?
Zoals ik het zie door jouw verhaaltje heeft je paard veel spanning in zijn lijf en daarbij lijkt het me niet verstandig om het hoofdschudden van je paard te blokkeren, maar rijtechnisch jezelf zo te verbeteren dat het paard zijn hoofd niet meer schud.
Daarnaast blijkt ook uit het feit dat het paard je hand niet volgt dat het paard te veel met de teugel naar beneden wordt gereden en niet van voor naar achter naar de hand wordt toegereden, waardoor het paard dus niet ontspant (en halsstrekken is toch een vorm van ontspanning).

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 10:52

het paard heeft een super achterhand gebruik enz. en ik rijd hartstikke vaak dat ze op haar eige benen moet lopen en dat ik haar probeer te sturen met mijn zit. en dat ik amper de teugels gebruik.

ik vraag haar bijna nooit naar onder maar ALS ik het doe gaat ze in protest.

ik heb elke week les bij een ruiterclub en daar loopt ze atijd hartstikke netjes, zou het ook met de ondergrond enz te maken kunnen hebben? ik moet in een grote wei rijden die behoorlijk ongelijk is enz.

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 10:56

in de les gaat ze zegmaar vaker uitzigzelf naar onder, je hoeft de teugels maar beetje aan te nemen en dan gaat ze zo lopen. dan loopt ze ook hartstikke lekker ontspannen en merk je dat ze ook gewoon loslaat zegmaar. maar halsstrekken doet ze dan nog steeds niet.
nouja soms maar ook dan blijft ze met haar hoofdschudden, ook al word er geen contact gemaakt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:06

Kan ook een stuk vertrouwen zijn dat ze geen hals wil strekken, doe je wel een iets aan grondwerk??
Wijken voor druk, want je zegt hij komt tegen de druk in op links, dus heeft geen respect voor je been op dat moment, stap dan af en maak duidelijk wat je van hem wil.

Ook zou ik hem toch even na laten kijken door iemand die er meer verstand van heeft.
Tandarts heb je daar al aan gedacht, omdat hij zo schud met het hoofd??
Blokkeren moet je een paard nooit, dat geeft alleen ,dat levert alleen maar blokades op.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:08

Misschien zijn een aantal recente rijtechnische foto's makkelijk om te plaatsen, zodat we wat beter een beeld kunnen vormen.
Ik heb net even op je profiel gespiekt, maar ik zag maar 1 rijfoto (klein, zwart wit) en daar is natuurlijk weinig uit op te maken.

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 11:18

ja mijn instructrice zij dat ik mn hand stil moest houden zodat als ze schudde ze tegen mijn hand aan zou schudden.

aan grondwerk doe ik niet zo erg veel omdat ik daar niet zo heel veel verstand van heb. wel longeren maar dat is het verder.

echte rijfotos heb ik niet, maar kan ik wel binnenkort eens maken.

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:18

hoofdschudden heeft toch ook vaak te maken met het niet van achter naar voren willen of kunnen lopen? moet er meer aansluiting zijn vanuit het achterbeen en een vriedelijke verbinding via de teugel met de mond van het paard?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:21

Mijn paard loopt rechtsom ook veel makkelijker als linksom. (dan loopt ie idd ook liever met z'n hoofd naar rechts) Nu ben ik m zo recht mogelijk aan het rijden. Dus rechtsom geen stelling vragen, maar m netjes op 2 teugels proberen te krijgen. Rechts wil ie niet aannemen, dus rechtsom rij ik m met m'n buitenbeen naar m'n binnenhand en probeer m zo gelijk te krijgen. Linksom rij ik van binnen naar buiten (been naar hand) Goed begrenzen rechts.
Ik heb uiteindelijk echt super gereden. En had m al veel rechter. Vanuit dit werk kan je straks gaan uitbreiden.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 07:43

rechtrichten is dus het probleem....

ik kan niet anders zeggen als:

-teugels op maat houden, maar zeker niet trekken/duwen/hangen
-voltes rijden, véél voltes rijden op je buitenhand en buitenbeen verkleinen en laat dat hoofd dan maar kijken, als jij je teugels er maar bijhoudt en niet dan je buitenhand juist gaan loslaten! ALTIJD buitenhand begrenst houden! voltes openen op je binnenbeen, ga ook eens op je zit proberen...
-nooit teveel /te lang één kant op blijven gaan.... slangevoltes ook heel goed....
overdreven wisselen rechtuit, 2 teugels en 2 benen gelijk, ga je bochtje linksom maken, rechterhand erbij en inkomen met je linkerbeen om haar mooi erom te vragen, bochtje rechtsom hetzelfde maar andersom

ga eens met je platte handen op je kont zitten, dan voel je 2 zitbeenknobbels.... IEDERE ruiter zit méér op één kant..... voel wat jouw sterke kant is en ga proberen in je heupen/bekken te draaien dat je op die andere kant gaat zitten.... dus niet met je hele bovenlichaam naar links of naar rechts, maar in je heupen......

vergeet echt nooit je buitenhand.... altijd eraan en binnenbeen inkomen.... laat die stelling nog maar s even zitten, ga maar eens met die voltes beginnen..... binnenhand overdreven van de hals af en mag je best met je vingers spelen om iets te vragen, máár de meesten vergeten op dát moment hun buitenhand weer en dan heeft het geen nut!!!!

ook mag je als het paard op één teugel gaat 'hangen' wat spelen met die hand.... gewoon een beetje kneepjes geven met je vingers, maar nooit gespannen... blijf los in je armen, ellebogen langs je lichaam en los in je pols....

als jij pijn hebt na het rijden ergens heb je niet goed gereden.... je moet ontspannen rijden/zitten!!!!

succes

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 19:30

heb vandaag in de les alleen figuren gereden , niet op hoefslag en steeds rechtsom linksom rechtsom en linksom. en op het laatst liep ze toch al wat rechter en ging ze nog wat lekkerder dragend draven zegmaar. maar naar onder lopen deed ze niet maar ze liep in ieder geval al ontspannen. dus daar ben ik al heel blij mee Lachen