Slepend achterwaarts, iemand tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Slepend achterwaarts, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 18:34

Vandaag in de proef bij het achterwaarts gaan, stond bij dat hij slepend naar achteren ging, dat klopt ook wel, maar wat moet ik eraan doen, heb zaterdag pas weer les, dus tips zijn welkom.......
Wat hij ook graag doet,helemaal achter de teugel kruipen, bijna kin op z'n borst, ik houd dan maar heel licht contact, vraag zeker niet teveel van hem om achteruit te gaan.
Zijn maar kleine dingetjes, maar zonde als je daar op afgerekend wordt......

Novice

Re: Slepend achterwaarts, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:56

Meer activiteit houden, vooral naar het halthouden toe.
Als hij te veel op de voorhand loopt gaan ze duiken en slepen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:57

Ben het met Novide eens Ja

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:31

Actief houden ook in het achterwaarts. Probeer elke stap te benadrukken. Iets vlotter achterwaarts kan ook helpen, vraag iemand te voet om te helpen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 10:42

Met de training of in de les gaat het ook beter, maar ja, met een wedstrijd ben je wat voorzichtiger en dan gaat het i.d.d te langzaam.
Zal er es werk van gaan maken, wil wel graag van de 5 een 6 of 7 maken uiteindelijk.......

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:55

Mijn tip..rij hem niet te neerwaarts in het achterwaarts.Als je teveel druk hebt op de teugels ,duikt hij onder het bit,als je hem wat meer opricht van voren,kan hij meer gewicht op zijn achterhand brengen en actiever achterwaarts gaan.(na jaren dressuur gereden te hebben,ben ik overgestapt naar western,achterwaarts gaan is daar een belangrijk onderdeel van de proef bij,maar deze westerntip,helpt ook zeker bij het dressuur rijden)

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:20

je halthouden moet ook goed voor elkaar zijn. Actief halthouden, met een goede verbinding en vanuit die activiteit achterwaarts laten lopen. beginnen met een pasje of 2 á 3 en daaruit weer actief naar voren.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:46

Allemaal leuke antwoorden, maar het klopt niet helemaal... Mijn paard gaat juist heeeeel snel achterwaarts en sleept toch... Rij inmiddels Z1 maar achterwaarts blijft een probleem... Boos!

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:03

deja schreef:
Allemaal leuke antwoorden, maar het klopt niet helemaal... Mijn paard gaat juist heeeeel snel achterwaarts en sleept toch... Rij inmiddels Z1 maar achterwaarts blijft een probleem... Boos!

Actief achterwaarts gaan betekent niet "snel" achterwaarts maar aan het been!!!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:05

Wat voor veel paarden goed werkt is om in de training langere stukken achteruit te gaan. Bijvoorbeeld een hele lange zijde.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:11

Ik geloof dat 50% van je achterwaarts zit in de manier waarop je naar het halthouden toerijdt, 30% in het halthouden zelf en alleen die laatste 20% in het achterwaarts.

In je training kan ik je aanraden veel overgangen naar bijna-halthouden te maken en net voor hij stilstaat, er gauw weer uit te stappen. Zo leert je pony in het halthouden voorwaarts te blijven en voorkom je dat hij achter je been stilstaat. Tegen de tijd dat je dat lukt, ga je in het halthouden aan de slag. Hoe staat je pony, laat 'ie voor goed los, kruipt ie achter je hand, trekt 'ie aan je teugels? Wordt 'ie zenuwachtig van stilstaan, gaat 'ie juist een beetje tegen je aanleunen? Wees kritisch en kijk waar het fout gaat. Pas als je een goede overgang naar het halthouden kunt rijden, kun je goed stilstaan, en ik denkd at dat dát lukt, je in het achterwaarts zel fniets meer hoeft te doen!

Veel succes!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:14

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Veel paarden hebben moeite met achterwaarts omdat ze het bekken moeten kantelen. Dan kan het rijden van de oefening wel degelijk een goede invloed hebben of zelfs een bezoekje aan de manueel de oplossing zijn.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:31

Maar lange stukken achteruit gaan is heel zwaar en dus niet bevordelijk voor het gestel van je paard.
Het rijden van schijnovergangen zoals snater die beschrijft zijn een deel van de oefeningen waar jij het over hebt. Ik denk dat jullie dus een beetje hetzelfde bedoelen maar het anders omschrijven

patricia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:45

actief stilzetten, netjes 4 sec. blijven staan en dan in de achterwaarts zetten. Ook de schijnovergangen zoals eerder beschreven is een goede training.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:46

Novice: je moet ook niet gelijk hele rondjes de bak doorgaan maar juist omdat het zwaar is kan het op de juiste manier toegepast een hele fijne training van paarden zijn.