probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gaelle_vdn

probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 18:59

Ik heb een verzorgpaard van 20 jaar waarmee ik rijd.
We hebben altijd in de ronde longeerpiste gereden tot nu toe(is 5 keer fzo)
maar vandaag ging het voor de eerste keer in de grote piste zijn.
Het probleem is dat het paard zich zo vrij voelt in de grote piste
dat hij daarin begint te crossen en dat ik hem niet meer onder controle heb.
Ook al trek ik het heeft geen zin.Hij wilt gewoon nr zijn stal.
Nu krijg ik schrik omdat het toch we redelijk snel is.
Hij neemt dan van die scherpte bochten.In de piste ligt
zeezand dus das wel redelijk zwaar daardoor ben ik bang dat
hij makkelijk gaat struikelen.Heeft er iemand een oplossing voor mij.

Groetjes Gaelle

lauralarissa

Re: probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:03

hej
longeer m anders ff voor je gaat rijden in de grote piste, zo kan hij al zn energie kwijt en is het voor jou ff wat makkelijker.
je kan ook een stuk van de piste afzetten..(zonder dat iemand er last van heeft) en dan steeds wat uitbreiden tot je over de hele piste rijdt. Verder lkkr je paard bezighouden zodat ie veel op jou moet letten, veel wendingen rijden zodat ie er niet snel vandoor kan gaan, veel overgangen etc.

succes ermee!!

vniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:06

Ben je zelf eigenlijk bang dat hij gek gaat doen als je de piste in gaat? Want als je met minder overtuigingskracht rijdt, gaat ze ook sneller gek doen. Het is een wisselwerking.

Ook vind het advies van laura super goed, om een stuk af te zetten en dat uit tebereiden.

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:45

hej
dat stuk afzetten heeft zelf bij mij erg geholpen met een verzorgpaard van mij. In het begin de helft van de bak afzetten en als t goed gaat uitbreiden.
we horen wel hoe het gaat Knipoog
groetjes

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:49

misschien moet het paard even wennen...?

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:58

franniefran schreef:
misschien moet het paard even wennen...?

ja dat heeft er ook cker mee te maken

sandra1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 00:19

Gaelle_vdn schreef:
Ik heb een verzorgpaard van 20 jaar waarmee ik rijd.
We hebben altijd in de ronde longeerpiste gereden tot nu toe(is 5 keer fzo)
maar vandaag ging het voor de eerste keer in de grote piste zijn.
Het probleem is dat het paard zich zo vrij voelt in de grote piste
dat hij daarin begint te crossen en dat ik hem niet meer onder controle heb.
Ook al trek ik het heeft geen zin.Hij wilt gewoon nr zijn stal.
Nu krijg ik schrik omdat het toch we redelijk snel is.
Hij neemt dan van die scherpte bochten.In de piste ligt
zeezand dus das wel redelijk zwaar daardoor ben ik bang dat
hij makkelijk gaat struikelen.Heeft er iemand een oplossing voor mij.

Groetjes Gaelle

trekken?

dan zou ik ook rennen...

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 00:24

je kunt eventueel ook kijken of een martingaal je enigszins helpt, dan kan ie in elk geval zn hoofdje niet meer ver omhoog brengen waardoor jij net wat sterker staat. En verder idd wat lauralarissa zegt, kan heel goed werken.
@lauralarissa: Grappig ik zag op jouw profiel dat je paardje Larissa heet, zo heet ikzelf ook Knipoog

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 07:14

Als je zelf niet genoeg vertouwen hebt, kan je misschien aan iemand vragen of die je aan een longeerlijn even vast wil houden, kan je zelf wat meer vertrouwen geven aan je paard, paarden op die leeftijd weten vaak wel hoe ze een ruiter voor de gek kunnen houden en niet hoeven te werken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 07:45

Hoe zit het met les?
Zonder les, ga je allemaal dingen doen die niet horen en juist het probleem verergeren. Zoals sandra1986 al schreef geeft trekkken het probleem dat ze terug trekken en dat kan je nooit winnen.

Dus neem de volgende keer dat je in de grote piste wil rijden gewoon een half uurtje les.
Je leert er veel van en dus zeker de investering waard. Ook alles wat je verkeerd zou aanleren
wanneer je geen les heb is al een lesje waard Tong uitsteken

Gaelle_vdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 09:13

Ik heb les maar als ik hem wil stoppen moet ik toch trekken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:47

Met dit paard? Want dát is nú nodig als jij fijn wil rijden en verder wil komen. Nee, als je wilt stoppen moet je dat doen met je zit (zwaar maken) en één of meerdere kleine ophoudingen maken. Vork

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:23

superwoman schreef:
Met dit paard? Want dát is nú nodig als jij fijn wil rijden en verder wil komen. Nee, als je wilt stoppen moet je dat doen met je zit (zwaar maken) en één of meerdere kleine ophoudingen maken. Vork

Zo zou het in principe moeten, maar vergeet niet dat dit paard of heel stout is of door een andere reden op hol slaat, maar in beide gevallen staat hij dus absoluut niet meer aan de hulpen op dat moment. Ik ben bang dat jouw oplossing dus niet werkt bij dit paard.

Gaelle, feit is wel dat je dit ongewenste gedrag een halt moet toeroepen, want dit gaat van kwaad tot erger en het is nog gevaarlijk ook. Heb al twee heel goede reacties gelezen en dat raad ik je ook aan. Laat iemand het paard longeren als je er op zit. Dat is voor jou prettiger en het paard lukt het niet meer om weg te stormen, waardoor zijn negatieve gedrag niet meer beloond wordt( door wegstormen dichter bij stal te komen is zijn beloning). Doordat je zelf wat prettiger op je paard zit kun je toch proberen te blijven inwerken ( zoals Superwomen beschrijft) en hem op die manier toch aan je hulpen houden. Let wel op dat je het longeren door een ervaren iemand laat doen om te voorkomen dat het paard met jou erop en de longeerder op zijn buik achter hem aan toch wegstormt richting stal. Als dit goed gaat kun je het weer los proberen en dan inderdaad de bak afzetten, zodat er geen hele lange rechte lijnen meer zijn, waardoor je paard niet meer zo heel hard kan gaan en jij daardoor iets makkelijker controle houdt. Op dagen dat je geen hulp hebt, mag je niet meer in de grote piste rijden, want zogauw het je paard weer 1 keer lukt om weg te stormen ben je weer terug bij af. Rij dan maar weer gewoon in de longeerpiste.
Nou, ik wens je heel veel succes bij dit probleem en laat nog 'ns horen hoe het gegaan is.

Preston

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:40

Misschien is het handig dat je het paard eerst los laat in de grote piste, dan kan hij zijn energie kwijt en alles een beetje verkennen.. Je kan ook een wat meer ervaren persoon meenemen en die er eerst op laten rijden..

Die tip van lauralarissa is ook erg goed! Ja

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:03

Preston schreef:
Misschien is het handig dat je het paard eerst los laat in de grote piste, dan kan hij zijn energie kwijt en alles een beetje verkennen..

Ik zou m liever eerst longeren i.p.v losgooien, maar das mijn mening....
zo heb je m ff meer onder controle dan met losgooien en kan je zn energie goed benutten door overgangen met m aan de longe te maken en er vervolgens zelf op stappen en verder rijden

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:28

en hoe gaat t nu met je paard in de grote piste?? k ben wel benieuwd Knipoog

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:31

Vervelend voor je Scheve mond Ik denk dat het paard niet weet wat hij aan je heeft en daar wordt zelf ook onzeker van. En dan kan een paard inderdaad gaan rennen. Jij moet de leider zijn van jullie twee en als jij die taak niet op je neemt, weet het paard het ook niet meer en zal schrikkerig worden.

Tips voor niet bang zijn, zijn er niet Knipoog Wat je wél kunt doen, is vragen of de eigenaar je een poosje helpt bij het rijden. Longeren en les zijn ook hele goeie tips Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 06:50

Eerst laten wennen , Dan longeren .. Knipoog de paarden zijn meestal in het begin wat 'onrustig'