Paard zit aan linker kant helemaal vast, oefeningen hiervoor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Paard zit aan linker kant helemaal vast, oefeningen hiervoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 13:19

Hallo,

Ik ging gisteren weer rijden en ik merkte weer dat hij aan de linkerkant heel erg vast zit, hij neemt dus geen rechterstelling aan. Linksom en rechtsom zijn echt het tegenovergestalde qua hoe hij loopt. Linksom is hij heel mooi nageefljik, heeft hij zijn achterhand er al goed onder en kan ik veel stelling vragen. Rechtsom is het precies het omgekeerde, hij gooit zijn hoofd vaker omhoog alhoewel hij op de rechte lijn wel nageeflijk loopt, maar zodra ik stelling naar binnen vraag of op de volte rijd blijft hij of helemaal recht gericht, als k dan nog meer stelling vraag en hem aan de buitenkant ook goed begrens gooit hij zijn hoofd omhoog en zet hij zijn buiten achterbeen, vóór zijn binnen voorbeen. Hij neemt zijn achterhand dus totaal niet mee.

Gisteren was soiwieso zijn dag niet hij was erg heet en niet voorwaarts en toen ik hem voorwaarts had werd hij zo sterk dat ik bekaf was.

Nou heb ik niet elke dag privé les, dus weten jullie goede oefeningetjes om rechtsom hem net zo te laten lopen als linksom?? Het lijkt echt een heel ander paard gewoon.. Linksom is hij lekker los in zn lijf en naja rechtsom absoluut niet..

Tips??

Dioxide

Re: Paard zit aan linker kant helemaal vast, oefeningen hiervoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:54

Tijdens het rijden al in de stap beginnen met inbuigen, voltes verkleinen/vergroten, evt pasje opzij. Hetzelfde eigenlijk in draf, veel van de hoefslag af rijden zodat ze daar niet aan kunnen gaan plakken.

Als het echt een plotseling probleem is zou ik er voor kiezen om 'm eens door een fysiotherapeut na te laten kijken. Het klinkt alsof hij toch ergens een beetje vastzit of wat stijfjes is.

Succes!

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:02

Klinkt idd dat ie aardig vast zit. Ik heb dit ook gehad met m'n pony. Mij werd aangeraden om zoveel mogelijk overgangen en figuren te gaan rijden en van hand te veranderen. Echter heeft dit bij mijn pony niet geholpen, uiteindelijk heb ik er een osteopaat bij gehaald en toen bleek dat ze vast zat in de rug. Ze is nu behandeld en loopt weer als een zonnetje. Wat zegt je instructeur/instructrice ervan? Vaak heb je de neiging (althans ik dan) om te lang op de goede kant te blijven lopen omdat dit voor jezelf ook fijner is dus probeer dat iig te voorkomen anders wordt het alleen maar erger denk ik. Succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:16

Ik heb net even in je andere topic gekeken ( die van gisteren) en het probleem ligt in jou linkerhand en niet bij het paard dat niet wil inbuigen. Probeer je aanleuning op beide kanten gelijk te krijgen. Ga eens beginnen op de ,voor jou, makkelijke kant en voel heel goed waar je handen, benen en het gewicht van je lichaam is. Ga dan eens precies hetzelfde doen op de moeilijke kant. Je zal zien dat je daar hele andere hulpen geeft en heel anders zit. Dan zou ik hem ook wat meer lengte geven in zijn hals en als het lukt eerst eens vw nw proberen te rijden zodat hij wat meer over zijn rug gaat lopen. In het vw nw onderlangs wat gaan buigen.En zoals altijd...zoek goede instructie, want zelfs Anky kan niet zonder die spiegel aan de kant die net op het juiste moment kan helpen.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 16:51

@ Dioxide;
pasjes opzij zijn nog geen optie's ik wil eerst de basis erin hebben. Hem goed kunnen rechtstellen en de stelling erin hebben voordat ik aan wijken en SB begin. Het is niet vrij plotseling, het is de ene dag ook wat erger dan de andere dag. Ik ben wel geneigd heeeel veel linksom te rijden omdat het voor mijn gevoel dan zoo veel fijner gaat, ik zal dus juist veel rechtsom gaan rijden en tussen door vaak van handveranderen, maar wel veel rechtsom. Lachen

@ Charlotte1;
Ik hoop dat hij niet vast zit in zijn rug, alhoewel hij wel een drukplek heeft. Ben bezig met een ander zadel zoeken! Ga het eerst een tijdje aanzien en proberen met het rijden te verbeteren, als er echt geen verbetering in komt laat ik hem ook na kijken. Althans is hij 3 weken geleden als een zonnetje door de keuring gekomen..............

@ aerdenhout1;
ik heb écht een geode instructrice, dat wil ik even duidelijk maken bij deze Lachen. Ik denk dat mijn zit rechtsom zo anders is omdat ik extra mn best doe de stelling tóch te pakken, maar uiteraard ga ik de volgende keer kijken of het echt zon verschil is in mijn zit.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:14

Zo'n drukplek zou ik toch zeker in m'n achterhoofd houden, als je op de rug duwt met je handen, reageert hij dan links en recht gelijk, of is ie toch wat gevoeliger op de ene kant? Als dat zo is, zou ik zeker dat probleem eerst oplossen.

Ander vraagje trouwens: heb je op beide teugels wel gelijke veel aanleuning/druk?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 17:57

@ Kendra,
Allebei de kanten zijn gelijk qua die drukplek, met poetsen merk ik het goed. Als ik er iets te ruw overheen ga duikt hij met zn rug naar beneden. Ik denk zelf dat het aan het zadel ligt en ben daarom bezig met een ander zadel zoeken.

Over de aanleuning, ik vind het nog erg moeilijk om dat soort dingen goed aan te voelen. Linksom gaat het goed dus ik ga ervan uit dat ik het goed doe, maar het kan zijn dat ik het linksom anders doe dan rechtsom.. iets waar ik op moet gaan letten dus!.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:43

deniece schreef:
@ Dioxide;
pasjes opzij zijn nog geen optie's ik wil eerst de basis erin hebben. Hem goed kunnen rechtstellen en de stelling erin hebben voordat ik aan wijken en SB begin. Het is niet vrij plotseling, het is de ene dag ook wat erger dan de andere dag. Ik ben wel geneigd heeeel veel linksom te rijden omdat het voor mijn gevoel dan zoo veel fijner gaat, ik zal dus juist veel rechtsom gaan rijden en tussen door vaak van handveranderen, maar wel veel rechtsom. Lachen

[...]

Daarom stond er ook evt Knipoog Aangezien ik niet wist hoe ver jullie zijn.
Veel succes iig, met evt een beter zadel en goede (medische-) begeleiding kom je een heel eind!

Lieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:56

Dag Deniece,

Als een paard links vastzit of vastpakt betekent dat dat je aan de linkerkant heel veel kracht kan/moet gebruiken om een reactie te krijgen. Aan de rechterkant is dat bijna het tegenovergestelde, aan die kant reageert het paard veel beter/sneller (zo lijkt het), waardoor er aan de rechterkant veel minder tot bijna geen spanning op de teugel is (komt ook andersom voor).
Kortom, aan een kant pakt hij het bit te veel aan, (maar niet op de goede manier), de vaste/ sterke kant en aan de andere kant neemt hij het bit niet aan ofwel hij ontloopt het contact/de aanleuning.

Het eerste wat je moet doen is proberen aan de vaste kant NOOIT te blijven hangen aan de teugel, (eigenlijk aan geen enkele kant!!), want houd jij de teugel strak (blijf je trekken) dan doet je paard dat ook en hij is veeeeeeel sterker, dus altijd met ophoudingen, kort en tussendoor de spanning eraf. Hoe langer jij de teugel strak houdt, hoe sterker je paard wordt en aangezien je paard niet spontaan zal ophouden, moet de ruiter dat doen.

Geef je paard geen houvast om sterk aan/tegen te worden.
Eigenlijk een soort pompend remmen als in een auto Knipoog).
Dan kan het paard geen kracht zetten want je geeft hem de mogelijkheid niet.
Probeer dus nooit sterker te zijn dan je paard maar wel slimmer... denk voordat je iets doet.
Lukt het dan word je ook niet zo snel meer bekaf!

Maar... aan de losse/lichte kant moet je proberen constant spanning op de teugel te krijgen om te beginnen door de spanning zelf te zoeken (zonder trekken natuurlijk) o.a. door je paard naar de teugel toe te drijven. En dat blijkt vaak nog moeilijker. Zonder aandrijven kan het niet en je paard moet goed voor de benen zijn, op een lichte kuitdruk moet hij reageren.
Trek je hakken niet op bij voorwaarts drijven en breng je benen niet naar achter als je sterker moet aandrijven. Je been naar achter is achter de singel en dat is voor andere zaken, NIET voor voorwaarts drijven.

Tip: rijd in eerste instantie wat meer met de vaste kant aan de binnenkant, zodat je je paard aan de buitenteugel kan proberen te krijgen, dus toch linksom, maar met contact op de rechterteugel.
Probeer dan op de rechterhand te voorkomen dat je paard te makkelijk naar met zijn hoofd naar binnen loopt (spanning ontlopen).

En natuurlijk veel overgangen, wendingen maken, etc.
Als je dat consequent volhoudt dan zal de vaste/sterke kant minder vast/sterk worden en aan de losse kant zal het paard meer contact accepteren met als uiteindelijk doel: aanleuning met op beide teugels gelijke spanning...
Een uitdaging!!

Dit zou degene die jou lesgeeft ook moeten weten.

Succes ermee.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 21:37

@ Lieke1; bedankt voor je uitgebreide super reactie Knipoog heb je een pb gestuurd.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:53

linksom contra stelling aannemen, linkerhand los, rechts aanlaten nemen. dit is een oefening om te zorgen dat JIJ de linkerkant niet vast pakt. als je dit heb afgeleerd, kun je doormiddel van buitenbegrenzing (rechterhand rechterbeen) het paard naar binnen zetten(voltes draaien op enkel je rechterkant) als je merkt dat hij/zij rechts gaat aannemen probeer je je paard rond om je been te maken zonder dat je aan de linker teugel zit, doet hij/zij dit netjes kijk je of je contact kan maken met je linker teugel, voelt hij/zij niet goed laat je het weer los en ga je weer een stap terug. totdat je contact kan maken zonder dat hij/zij zich vastzet aan de linkerkant, vanuit daar ga je voltes openen en sluiten, zo zet je je paard goed aan het been en maak je hem/haar soepel( voltes openen sluiten doe je doormiddel van je been en begrenzing zonder sterk te worden) ik hoop dat ik het allemaal goed heb beschreven. succes

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 09:11

Frederika bedankt voor je reactie,

kan het ook zijn dat mijn paard gewoon pijn heeft?

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:00

Dat kan zeker!! laat de DA er eens naar kijken. Die drukplekken en wegzakken als je aan het poetsen bent zegt toch dat hij gevoelig is. Een simpele behandeling kan al wonderen doen

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:04

Je kan ook nog denken aan het gebit.
Er zijn paarden die zelfs kreupel gaan lopen omdat ze last hebben vd mond.
Ik geloof dat de onderkaak voor de achterbenen staat en de bovenkaak voor de voorbenen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
En probeer anders zo ontspannen mogelijk te rijden ook al wordt hij sterk.
Gooi je schouders los, hoe meer jij spant hoe sterker hij wordt.
Succes!!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 09:57

@ Glamourvw;
ik ga het eerst proberen zelf op te lossen en te kijken wanneer ik verbeteringen zie e.d. ik weet dat hij gevoelig is in zijn rug, dus wil ik een terapeutische (ja die bestaan Knipoog ) onderlegger onder het zadel leggen, want de drukplekken zijn Precies de 2 plekken waar het zadel rust midden op zijn rug.

@Snowy2004;
het is absoluut niet zo dat hij kreupel loopt, maar ik moet het gebit wel in mijn achterhoofd houden natuurlijk...