Galop probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adencia

Galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 08:59

Hee mensen,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik weet het zo onderhand niet meer...

Met mijn bijrijdpaardje (hij is 5, en ruim een jaar onder het zadel), heb ik het afgelopen jaar de nodige probleempjes gehad met rijden. Onlangs is hij een paar keer behandeld door een osteophaat en nu gaat het rijden vele malen beter. Hij is veel vrolijker en zit lekkerder in zijn lijf. Alleen bij het aanspringen in de galop geeft hij een enorme bok, hij staat dan bijna rechtop.. Aan de longeerlijn kan hij wel gewoon aanspringen en door galopperen.

Ik denk dat hij gewoon bokt omdat hij het altijd doet met aanspringen, soort van gewenning zeg maar. En wat kan ik dan doen om hem dit af te leren? Ik ben niet echt bang uitgevallen, maar hierdoor wordt het vertrouwen wel minder. Ik heb zelf al vanalles geprobeerd, dacht eerst dat hij boos wordt op mijn been, dus zonder beenhulp alleen op mijn stem aanspringen geprobeerd, maar dat helpt ook niet, dan wordt ie ook boos. Of zou het toch iets anders zijn? Hij is 2 weken geleden nog behandeld door de osteopaat. En daarbij, als hij pijn zou hebben ergens zou hij toch ook aan de longeerlijn en los in de bak moeten bokken? En dat doet ie dus niet..

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel, zo niet, vraag gerust om opheldering!

Graag zou ik jullie mening en eventuele tips eens horen.

Groetjes Sandra

Anoniem

Re: Galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:48

Goede kans dat het inderdaad gewoonte is geworden. En dat is naar.
Kwestie dus van zijn verwachtingspatroon doorbreken en het gewenste gedrag stimuleren en belonen.

Kijk eens kritisch naar je trainingsopbouw. Is je normale patroon losstappen, losdraven, losgalopperen? Sla dan bv het losdraven over, stap los en galoppeer heel kort aan. Goede kans dat 'ie zo overdonderd is dat 'ie vergeet z'n gebruikelijke bok te geven.
Wat ook erg leuk werkt is zorgen dat zijn hoofd dusdanig bij jou is dat 'ie zó op moet letten wat 'ie doet, en 'm stiekum aan laten galopperen. Gooi maar een zooi balken in de bak in de meest krankzinnige lijnen, en ga daar overheen draven. Continue overgangen maken van draf naar ho, van ho naar stap, halthouden over een balk heen, wegdraven etc, dat hij echt totaal niet meer weet wat er nu gaat gebeuren. En vervolgens geef je vanuit die rare situatie een galophulp. De tijd om te bokken IS er dan eenvoudigweg niet want je rijdt tenmidden van allemaal balken/pionnen of weet ik veel wat en hij heeft net die laatste tien minuten ontdekt dat er totaal geen patroon of logische richting in de opdrachten zit.

Kun je hier wat mee?

Adencia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 11:23

Daar zit inderdaad wel wat in, hij weet natuurlijk wat er komen gaat.. Ik heb al wel geprobeerd om hem gewoon op de lange zijde in galop te laten vallen i.p.v. in de bochten of op de volte, maar dat werkt tot nu toe ook niet. Ik ga jou tips zeker proberen!

Maar ideeen of tips zijn welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:57

Schiet me nog even wat te binnen; spring je er wel eens mee? (hoeft niet hoog, klein huppeltje is goed genoeg)
Wat gebeurt er als je vanuit draf een in-uitje* springt en daaruit rustig doorgaloppeert?

*Echt met in-uitje oefenen en niet met een enkel sprongetje want dat geeft nog teveel gelegenheid om toch even fijn de beentjes omhoog te gooien. Met in-uitje heb je veel meer focus op de 2e en 3e galopsprong.

Mocht dat werken, dan je sprongetjes in een paar dagen terugbouwen tot balkjes op de grond, deze terugbouwen naar 1 balkje, tot je die ook kunt missen.