van galop naar draf - snelheid onder controle houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamer_S

van galop naar draf - snelheid onder controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 22:12

ik rijd op een haflinger, leuk superlief geweldig beestje alleen elke keer als ik van galop naar draf ga zeg maar dan draaft ze de eerste paar meter keihard en dan schud ik echt alle kanten op.
bij grotere paarden had ik er geen last van maar dit is redelijk irritant.
ik krijg t ook niet echt goed voor elkaar bij dr om zeg maar te bepalen hoe hard we gaan. er is zeg maar gewoon 1 snelheid in galopen en 2 snelheden in draf (of sloom of hard)
ik heb hier eerder nooit last van gehad,snap er niks van??

Milou90

Re: van galop naar draf - snelheid onder controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:17

Zorg in eerste instantie dat je de snelheid onder controle hebt, eerst in draf. Begin daarna pas aan de galop.
Probeer in draf, als ze zo hard gaat, een duidelijke ophouding te maken. Zodra ze langzamer gaat, ontspan je weer en zo 'beloon' je haar voor het langzamer gaan. Zodra ze weer versnelt doe je hetzelfde. Eventueel kan je ook je stem er nog bij gebruiken, om nog duidelijker te zijn. Jij bent de baas: jij bepaalt het tempo! En dat moet ze weten Lachen
In de galop precies hetzelfde verhaal, maar ik denk dat je het beste eerst zorgen dat de draf goed gaat Lachen Succes!!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:22

volg dit even, ken het probleem Knipoog

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:28

Knieën tegen het zadel drukken, diep achteruit zitten, als inhouden niet helpt, met kneepjes remmen. evt. trekjes aan de buitenteugel heb ik geleerd. Verder met je lichaam zo goed mogelijk mee proberen te gaan met dat gedribbel. Ik zit momenteel met ongeveer hetzelfde probleem... Ik rijd soms op een paard dat moeilijk van galop naar draf te krijgen is en vaak met een pony die in dribbeldraf valt tijdens het galopperen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:13

Hoe oud is de haflinger en hoe ervaren is hij onder het zadel?
Vaak zie je dit probleem bij jonge paarden die nog niet geneog evenwicht hebben om een nette overgang neer te zetten. Maar ook oudere paarden die nooit netjes hebben leren galoperen onder de man kunnen hier last van hebben.
Probeer hem in de galop alvast wat op te vangen. Zet hem op de volte, en kijk of je hem rustig kan laten galopperen. Zodra hij terugkomt, zet je de overgang door. Doordat hij dan meer in balans is, heb je minder kans dat hij wegrent.

Een andere mogelijkheid is ook hele korte stukjes galopperen, waarmee je voorkomt dat hij in galop al uit balans raakt. Dus aangaloperen, als hij drie, vier passen netjes galopeert alweer terug.

Laat ook even iemand controleren of jij hem niet per ongeluk in de weg zit in galop.

Voor de twee tandjes draf: maak veel overgangen en schijnovergangen. Rijd hem lekker voorwaarts op de lange zijde, en neem hem aan het eind terug. Uiteindelijk word je paard sterker in de achterhand, en zal makkelijker kunnen draven. Tenzij het probleem hem erin zit dat jij hem in de weg zit, dan zal je dat aan moeten pakken natuurlijk.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:27

Lalidan schreef:
Hoe oud is de haflinger en hoe ervaren is hij onder het zadel?
Vaak zie je dit probleem bij jonge paarden die nog niet geneog evenwicht hebben om een nette overgang neer te zetten. Maar ook oudere paarden die nooit netjes hebben leren galoperen onder de man kunnen hier last van hebben.
Probeer hem in de galop alvast wat op te vangen. Zet hem op de volte, en kijk of je hem rustig kan laten galopperen. Zodra hij terugkomt, zet je de overgang door. Doordat hij dan meer in balans is, heb je minder kans dat hij wegrent.

Een andere mogelijkheid is ook hele korte stukjes galopperen, waarmee je voorkomt dat hij in galop al uit balans raakt. Dus aangaloperen, als hij drie, vier passen netjes galopeert alweer terug.

Laat ook even iemand controleren of jij hem niet per ongeluk in de weg zit in galop.

Voor de twee tandjes draf: maak veel overgangen en schijnovergangen. Rijd hem lekker voorwaarts op de lange zijde, en neem hem aan het eind terug. Uiteindelijk word je paard sterker in de achterhand, en zal makkelijker kunnen draven. Tenzij het probleem hem erin zit dat jij hem in de weg zit, dan zal je dat aan moeten pakken natuurlijk.

Goede tips, ik heb er zelf ook wat aan. In mijn reply aan TS ging het inderdaad over een jong manegepaard. Ze lijkt amper te reageren op mijn remhulpen om van galop naar draf te gaan, ze draaft pas als ze de kont van de voorganger heeft bereikt. Ik rijd trouwens altijd in de les, dus ik blijf er aan werken.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 10:28

ze is al 18,heeft vroeger voor de kar gelopen en word recreatief bereden..