schrikvraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marbel

schrikvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 22:13

Als je paard schrikt in de bak en een sprintje trekt hoe reageer je dan het beste. Ten eerste blijven zitten hahaha, maar dan,... afstraffen, boos worden, negeren, gerust stellen, teugels aannemen, laten vieren, een ruk geven of juist niet, opsluiten of laten gaan... ik weet het niet. Je wilt niet dat je paard denkt dat je het zomaar goedvindt dat hij te pas en onpas begint te rennen, maar je wilt hem ook niet straffen omdat hij net geschrokken is van iets.

Iemand tips?

Nickeltje

Re: schrikvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:15

Hm... bij mijn jonge paard neem ik hem rustig terug, zo veel mogelijk op zit, maar ook deels op teugel, als hij er erg hard vandoor gaat, zet ik hem op een volte.
Als hij echt van iets geschrokken is (eend ofzo) en hij is weer rustig aai ik over zijn hals en ga gewoon door waar we waren, verder gewoon niks.
Maar als mijn eigen dikkertje voor de tiende keer voor een fiets uit wijkt die al weken naast de bak staat, dan wordt ik en keer flink boos, meestal houdt het daarna ook op.
Verschilt dus per paard en per situatie hoe ik reageer.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:17

Nou ik heb het laatste gehad in een natuurgebied. Mijn paard is ontzettend braaf altijd buiten, maar het andere paard die mee was gooide de ruiter af en ging er op hol vandoor. Mijn paard bleef eerst staan (met mij erop) en bleef vrij rustig. Ik begon tegen hem te praten van goedzo kootje, braaf, goeie jongen hoor, maar goed, op den duur ging hij er toch achteraan. Dan denk ik van ja.. dat kan een keer gebeuren. Dus ik ging gewoon in de beugels staan en op hoop van zegen dat het goed zou aflopen maar meegelift en toen hij stilstond afgesprongen, het andere paard gevangen en beide paarden gerustgesteld. Schrikken (echte schrik) kunnen ze niks aan doen natuurlijk en het blijven vluchtdieren. Het kan natuurlijk ook aanstelleritis zijn en dan mag je wel laten merken dat je er niet van gediend bent bijv. expres net zo lang erlangs tot het normaal is ofzo.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:17

Of anders een keer boos worden inderdaad als ze zich blijven aanstellen, een keer goed aandrijven ofzo!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:20

Als ze echt scshrikken negeer ik het. Als het aanstellerij is (wat naar mijn mening maar zelden voorkomt) dan wil ik ze weleens een schop geven van "nu doorlopen en klaar".
Ook bij angst kan het soms weleens goed zijn om een keer door te pakken, zodat ze niet elke keer de bevestiging krijgen dat er voor wegrennen de enige juist oplossing is, maar dat hangt heel erg van je paard af. Soms laat ik ze ook wel stilstaan, tot ze zien dat het niet eng is. En elke keer als ze weer weg zullen springen weer stilstaan, tot ze weg willen en dan nog wat langer. Net zolang tot ze het zo zat zijn, dat ze het leren negeren. En elke keer gewoon weer verder met het werk, alsof er niks gebeurt is.

Bij paarden die heel veel schrikken zoek ik het enge juist vaak op. Ook in dat soort trainingen negeer ik de schrikreactie en rij gewoon verder, tot ze het als normaal gaan beschouwen.

Een paard wat buiten schrikt en wegrent trek ik trouwens zonder pardon om (als dat lukt, maar ik doe in elk geval een poging Haha! ) Dit omdat ik anders overige mensen (voetgangers, fietsers etc) in gevaar breng. Als ze niet wegrennen mogen ze best even kijken ofzo, en wegdribbelen, nou ja, als ze verder bij me blijven..... maar echt wegrennen sta ik buiten niet toe.

One

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:43

Als mijn paard schrikt stel ik hem eerst gerust. Door hem over zijn hals te kriebelen enz. Daar kalmeert ze bijna altijd van en dan rijd ik gewoon verder. Als ze het blijft doen gebruik ik me stem. Maar is wel per paard verschillend!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:45

mijn paard heeft nogal eens last van bakkabouters. Hij loopt zich dan vreselijk op te winden, ik laat dan de teugels gewoon los en laat hem het zelf uitzoeken, dan gebeurt er verder weinig en gaat t t snelst over...

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:49

Rustig blijven, en dan terug proberen te rijden.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:59

Ik vind het ook van de stiuatie en het paard afhangen. Gingen laatst buitenrijden met onbekende paarden (achteraf geen goede beslissing) en mijnp aard besloot dat het op de terugweg tijd was om wat sneller naar huis te gaan. Die kwam dus echt niet meer terug uit de galop, en ik wist van de heenweg dat er een weg aan zou komen, toen heb ik gewoon de noodrem erop gezet omdat het anders gewoon niet veilig was (er reden nog 3 mensen achter me met ook niet al te brave paarden).

Als een paard echter echt schrikt of bang is probeer ik hem gerust te stellen, het moet echter geen aanstelleritis worden.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:53

Inderdaad. Laatst ging mijn bijrijdpony er keikeikeikeihard vandoor, wat ze nooit doet, en ze is nog zo jong er zit nog helemaal niets op, laat staan een noodrem. Dus uiteindelijk stil gekregen, maar ze was gewoon echt bang en ook met reden (trekker). Dan ga ik haar echt niet straffen! Ik probeer altijd zelf in ieder geval niet bang te zijn en haar dan te kalmeren.

Maar goed, ik had er ook een met bakkabouter vrees, maar die beestjes zaten bij hem buiten ook steeds te klieren Knipoog Echt, witte strepen op de weg, bomen, blaadjes, heuvels, honden, takjes, plastic zakken, maar dan voor 1 van de 10 die zeg maar voorbij kwam en waar ze zin in had, en voor die grote combines was ze niet bang... En ook gewoon echt flauw, 3 blaadjes niet, 4e echt keihard schrikken 4 benen in de lucht. Dan krijgt ze echt een schop. Maar die had dus van een bange ruiter geleerd, als ik bang ben (doe) gaan we terug. Dus in het begin moest ik afstappen, er langs lopen en weer opstappen. Wat een crime! Gelukkig ging het steeds beter, maar dat is wel doorzetten!