paard inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peardemegje

paard inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 15:05

hoi

ik ben opzoek naar een verzorgpaard...zodat ik het rijden weer op zou kunnen pakken.

maar een meisje dat op een paard reed (die heeft ze inmiddels gekocht) waar ik op een pony reed heeft haar paard nu ergens gestald en die eigenaar wil zijn paard inrijden.

dat meisje zei dat de eigenaar er wild en ongeduldig mee om ging en zei dat het misschien wel iets voor mij is.het schijnt een heel lief paard te zijn!

maar ik heb nog nooit een paard ingereden...dus hoe zou ik dan het beste te werk kunnen gaan?

dat meisje zou me wel kunnen helpen denk ik (ze heeft er 4 of 5 zelf ingereden en is ook zo begonnen als hoe ik dan ga beginnen),maar ze heeft het zelf ook druk dus ze zou me niet altijd kunnen helpen.

heeft iemand tips?

ik hoor het graag!

alvast bedankt!

Djaleesa

Re: paard inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:41

Als ze je niet zou kunnen helpen en jij het nog nooit hebt gedaan en zelf dus niet weet hoe alles gaat zou ik het niet doen tenzij je iemand anders kan krijgen om je te helpen.

peardemegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 16:50

ja er zijn er een paar die mij kunnen helpen maar ik denk niet dat ze ELKE keer kunnen helpen maar wel vaak...

hoe zou ik dit dan het beste aan kunnen pakken?

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:12

Inrijden kan je altijd het beste met zn tweetjes doen, eentje om het paard vast te houden of te begeleiden (bv aan de longe) en eentje gaat dan hangen of er op zitten.
Dat je het nooit hebt gedaan is naar mijn mening niet zo'n ramp - ervaren mensen hebben ook een eerste keer gehad Tong uitsteken Alleen het is wel slim om te zorgen dat er iemand in de buurt is die je kan helpen wanneer dat nodig is Lachen

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 01:24

ik heb ook nog nooit eerder een paard ingereden..Maar nu moet ik wel aan de bak. Wij zijn 3 zussen..en hebben een aantal maand geleden in Dargaville een ruin gekocht, Hij is echt geweldig en er is al een zadel op geweest. Hij weer alleen nog niet precies wat de hulpen zijn en hoe die moet reageren. Wij rijden nu met zijn 3 op hem. Elke dag een ander. En wij geven elkaar dan aanwijzingen waar de ander dan weer aan kan werken. EN het gaat heel goed. Mark kon alleen stappen toen wij hem kregen (meisje dat op hem reed kreeg hem nauwlijks vooruit) en hij is nu al vollop aan het draven en zelfs al een aantal passen galopperen (maar daar is die nog een beetje onzeker in). Ik denk dat je het gewoon moet proberen. Dat hebben wij ook gedaan..en tot nu toe gaat het heel goed.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 06:29

Als jij onervaren bent op het gebied van inrijden maakt dat helemaal niet uit. Maar als je niemand hebt die jou niet goed zou kunnen begeleiden zou ik het niet doen.
Maar je zegt dat je vaak hulp kunt krijgen hoe vaak is dat ongeveer?
Met nemo deed ik ook altijd maar 2 keer in de week rijden, met het inrijden en dat ging hardstikke goed

LINN_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:26

ik ben zelf in mijn eentje een shet aan het inrijden, en het makkelijkste is toch echt wel hulp Haha!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:30

Ik kan maar één ding zeggen:
Iedereen die veel ervaring heeft met paarden inrijden heeft ooit ook dit voor de eerste keer gedaan, en toen hadden ze niet de ervaring die ze nu hebben.
Je moet ergens beginnen. en omdat het je eerste keer is moet je gewoon extra voorzichtig zijn. Fouten maken maakt niet uit, want daar leer je van.

Ik heb zelf ook al een aantal paarden ingereden, elk paard is anders, zo ben ik laatst bijna van een paard gelanceerd omdat ik net iets te snel afwilde stappen. Terwijl dat tempo bij alle andere paarden/pony's die ik hiervoor heb gereden wel ging.

ik zou het gewoon doen, en als iets niet lukt hulp vragen van iemand. Dat hoeft niet percé dat meisje te zijn. Maar bvb iemand die zelf wel rijd en het paardje vast kan houden als je er op wil enz...

Om nog een tip te geven.
begin met longeren, dan plus zadel en ga er dan na het longeren een keertje ophangen in een vertrouwde omgeving waar het paard niet weg kan. Bij ons is dit in het gang pad voor de stallen. gaat dit goed kan je de volgende dag gaan zitten, gaat dit goed kan je de volgende dag er opgaan zitten en een paar pasjes doen, gaat dit goed kun je dit in de bak proberen...

nou succes

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:38

ik zou zowieso eerst even een paar keer op een ander paard rijden zodat je het gevoel weer krijgt (Je zegt namelijk dat je het rijden weer wil oppakken en daar concludeer ik uit dat je al een tijdje niet meer hebt gereden). Daarna zou je inderdaad als je hulp krijgt wel een paard in kunnen rijden. Maar daar zeg ik wel nadrukkelijk bij dat je dus wel hulp moet krijgen!! Een paard dat ingereden word hoeft niet elke dag beweging te krijgen 3 keer in de week is zeker wel genoeg dus ik denk dat je voor 3 dagen wel hulp moet kunnen krijgen!!!

Ik ben het niet helemaal eens met de uitspraak die MoonenL uit: Fouten maken maakt niets uit. Het maakt namelijk wel uit als je een paard beleerd want je kan het paard helemaal verpesten als je een beste fout maakt en dit is niet jou eigen paard!!

Dus mijn mening is je kan het wel doen maar wel met hulp van iemand die ervaring heeft met jonge paarden..

Succes!!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:23

inderdaad, als je goede begeleiding hebt; doen!
Ik ben nu zelf ook een paard in aan het rijden, ook mijn eerste keer, en ik heb al zo veel geleerd! goede begeleiding is wel eesentieel, anders had ik het ook echt niet tot hier gered..succes!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:03

Ik zou het niet zomaar gaan doen,als je geen ervaring ermee hebt.Er zijn zoveel dieren op zo'n manier verpest.Bovendien is het ook niet zonder risico's.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:55

-> RT-P

perdemegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:33

ik rij af en toe nu nog op een haflinger dus ik rij zo nog wel een beetje!

ik zou denk ik wel zeker 3 á 4 keer in de week hulp kunnen krijgen van iemand die er ervaring mee heeft...3 mensen die ik ken zouden me wel willen helpen!dus dat zou zeker moeten lukken lijkt mij!

ik weet dat je met fouten maken op moet letten,want je wilt (althans ik niet) een paard van iemand anders verpesten maar zoals ik al zei zou ik hulp van 3 ervaren mensen zou kunnen krijgen!en ik denk dat de eigenaar eventueel ook wel zou willen helpen...

Elisa2: ik weet dat het niet zonder risico's is...ik ben regelmatig zo wel met jonge paarden omgegaan...ook met veulens en 1 en 2 jarige... en hoe zou je anders ooit paarden in willen rijden als je er geen ervaring mee hebt????je moet toch ergens beginnen!

Kaze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:03

Er zijn er hier enkelen die zeggen dat de ervarenen ook een eerste keer hadden, maar er is een groot verschil tussen 'zelf eens gaan uitzoeken hoe het werkt' en 'Hulp krijgen van een ervaren persoon.'
Geef deze twee soorten mensne elk een groen paard, en ik dnek dat ik wel kan voorspellen welk dier er sneller en beter zal uitkomen. (ok, er zijn altijd uitzonderingen, maar toch.)

Geen ervaring hebben is niet erg, want de anderen zijn ook allemaal op dezelfde manier begonnen. maar ik raad je wel aan om elke keer een ervaren persoon bij je te hebben, of toch zeker per nieuw onderdeel wat je leert.

Zo kan je bijvoorbeeld met een ervaren persoon er voor de eerste keer op liggen en leren hoe het moet en wat je het beste kan doen, en het dan een paar keer alleen doen. Als dat allemaal perfect lukt, kan je er de ervaren persoon weer bijhalen dan die kan je dan naar de volgende stap helpen waarbij je je been erover kan zwaaien. etc etc....

In ieder geval veel succes!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 18:43

Als je voor 3 of 4 dagen een ervaren persoon kan krijgen zeker doen!! Je leert er echt heel veel van, het is een mooie ervaring en als je dan zelf ervaring hebt kun je er misschien ook nog wat mee verdienen!!
Succes!!

alladinmj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 18:50

ik ben nu ook mijn pony aan het inrijden, samen met mijn zusje..
het is ook niet erg dat dit je eerste keer is..

wij zijn het zo aan het doen:
eerst laten wennen aan het zadel en hoofdstel en longeerlijn. je doet dit een week ofzo gewoon longeren met zadel en hoofdstel, dan ga je er een keer aan hangen en je stapt voorzichtig heel rustig op. en blijft 3 minuten stil staan (dit is lang maar je hebt er wel veel aan) dit lost namelijk het probleem op dat als je opstapt meteeen gaat lopen. dan stap je voorzichtig aan en dit doe je voor. probeer zo rustig mogelijk met je hand te zijn en langzamer hand ga je steeds verder.
mischien is het handig om de eerste keer een ervaren persoon erbij te hebben (hebben wij ook gedaan) en we hebben hier veel tips van gehad. zei kan je vertellen wat je moet doen enzovoort.
Succes Haha!

MirandaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:39

Zorg dat je hulp heb met het inrijden. Ga eerst longeren met het paard en vervolgens rustig aan een keer hangen. En dan vervolgens steeds een stapje verder! Voor je het weet rijd je met het paardje al.

Weet wel zeker dat je het wilt en druft, anders zeker niet aan beginnen! Veel succes!