Slakkegangetje............

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Salsa

Slakkegangetje............

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 12:09

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een week een nieuw paard (zie mijn profiel) en nadat ik hem heb laten wennen aan zijn nieuwe omgeving begonnen met rijden. Ik heb hem vorige week een aantal keren gelongeerd en dat ging allemaal prima in stap,draf en galop. Ook op stal en met poetsen gaat het allemaal super. Bloos

Nou loop ik met rijden tegen een probleempje aan. Hij loopt erg langzaam en ik kan met moeite aandraven en blijven draven. Nu ben ik vooral paarden gewend die ik eerder moet inhouden dan aansporen dus voor mij een complete omslag. Had eerder een paar bokjes en galopje verwacht de eerste keer. Hij is 5 jaar oud, net klinisch helemaal goed gekeurd en verder gewoon fris, vrolijk en gezond. Ik heb hem twee keer gereden bij de oude eigenaar en dat gaf geen problemen.

Nu denk ik dat hij mij een beetje aan het uitproberen is op een heel andere manier dan dat ik gewend ben. Wel is het erg irritant want om een paard constant heel erg vooruit moeten sporen is niet echt fijn rijden en voel me echt een kluns zo. (en ja ik kan best redelijk goed rijden) Verward

Hebben jullie tips waarmee ik hem beter voorwaarts kan krijgen. Ik ben niet zo van de zweep en sporen. Ik heb namelijk zelf nooit echt met sporen gereden en vind ze ook niet fijn. Een zweep vind ik wel een beetje een laatste redmiddel omdat ik het veel liever zonder doe.

Tips en suggesties zijn heel erg welkom want wil gewoon een goede start maken met rijden en dit maakt rijden niet erg leuk. Frusty

natasja1991

Re: Slakkegangetje............

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:14

probeer gewoon eens of iemand in de bak in het midden met een longeerzweep wil staan (als hij wil stoppen paar passen vooruitlopen, naar het paard toe)
Heeft bij een ander paard ook geholpen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:16

loopt hij met longeren wel gewoon goed door? Zou het aan het zadel kunnen liggen? Rijd eens een keer zonder zadel en kijk of ie anders loopt?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 12:26

Dat met die longeerzweep vind ik niet z'on heel relaxed idee. Ben daar nogal voorzichtig mee omdat hij best fel reageerd op de zweep. Longeren doe ik ook zonder zweep en dan gaat het prima. Ook zijn de gangen dan ruimer en sneller. Het zadel heb ik na laten kijken en moet goed liggen. Wel heb ik nog een wintec met Cair systeem dus die zou ik eens uit kunnen proberen.

Ben in het bovenstaande bericht vergeten te melden dat het een draver is. (goed en snel draven moet er dus wel in zitten) Verder is hij het laatste jaar recreatief gereden dus ook daar is hij aan gewend.

Meer tips zijn van harte welkom!!!!

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:26

Is het misschien een groot paard die grote passen maakt en dat het lijkt alsof hij langzaam loopt, alleen door de grote passen.
Mijn paard heeft hele grote passen en lijkt daarom af en toe best sloom als ik op zijn rug zit. Soms gaat hij heel kort lopen en dan lijkt het alsof we veel sneller gaan, maar daadwerkelijk komen we bijna niet vooruit.
Succes.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 12:28

Hmmm dat is wel een idee. Hij is dik 1.70 meter hoog dus dat kan meespelen. Maar dan nog heb ik het probleem dat ik hem heel moeilijk aan kan laten draven en in draf kan houden.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:33

hoe gaat de galop dan, kan hij dat wel volhouden enzo

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 12:37

Heb er net twee keer op gereden en de Galop nog niet gedaan. Ik krijg hem al amper in de draf dus dacht laat ik dat eerst maar eens doen. Aan de longeerlijn galoppeerd hij wel makkelijk aan op stem. Het is een draver dus die zijn niet zo makkelijk onder het zadel in galop te krijgen omdat ze eerst eraan moeten wennen dat ze mogen galopperen.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:42

gus aan de longeerlijn is alles gewoon nog normaal ??

mischien moet hij wennen aan een ruiter/gewicht/zadel op z'n rug.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 13:29

Ja aan de longeerlijn dus gewoon alle gangen normaal en doet dit zelfs op stem. Wennen aan zadel lijkt me niet echt. Hij is al meer dan een jaar onder het zadel en ook veel gereden.

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:34

weet je zeker dat het zadel goed ligt?
iets belemmerd hem en volgens mij is het of het zadel of ben je het zelf. Ik zou er inderdaad eens een ander zadel op doen.

Verder is met zweep rijden helemaal niet zo verkeerd hoor. Je hoeft hem niet te gebruiken maar alleen het idee van de zweep werkt prima bij jonge paarden.

Zodra hij in draf is lekker naar voren laten draven ( misschien even met je stem helpen) en niet aan zijn koppie zitten. Wanneer hij eenmaal lekker draaft zweep weg doen en lekker veel overgangen achter elkaar gaan rijden zodat hij wat feller op je been wordt.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 13:37

Ik ga het vanavond eens met dat andere zadel proberen en werkt dat nog niet dan maar een zweepje gewoon in de hand houden. Feller op het been worden is inderdaad de benaming die ik zocht. Volgende week ook voor het eerst rijles dus hoop dat daar ook nog wat uitkomt.

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:50

succes! laat je even weten hoe het is gegaan?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:13

Dit klinkt inderdaad als een paard wat ergens belemmert word. Zonder ruiter is er geen probleem, met ruiter wel. Dat kan dus maar van 1 plaats komen: de ruiter (en wat de ruiter gebruikt om erop te zitten, zoals zadel).

Hij is redelijk groot, kan hij zijn evenwicht wel houden? Je zegt dat hij al een jaar onder het zadel is, maar als dat met een kleinere of lichtere ruiter was, kan het zijn dat dat problemen oplevert.
Ook kan het inderdaad zijn dat het zadel niet goed ligt.
wat ook kan zijn, zeker omdat je aangeeeft dat je niet gewend bent een paard voorwaarts te rijden, is dat je te veel gaat drijven met je zit. Dit stoort het paard, waardoor hij minder gaat lopen, waardoor de ruiter nog meer met zijn zit begint te drijven, het paard nog tragen gaat enz. Probeer daar eens op de letten.
Controleer zijn tanden even. Ik weet niet hoe oud hij is, maar als hij aan het wisselen is of haken of proppen heeft, kan het zijn dat hij domweg niet wil lopen doordat jij de teugels vast hebt (zelfs als je ze heel los vast hebt).

Verder kan het inderdaad heel goed zijn dat je instructeur meteen ziet waar het aan ligt, dus dat is altijd een goede zet.

laat je het ons even weten als je erachter bent waar het aan ligt?

susan_1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:16

Ben benieuwd of het heeft geholpen!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 16:14

Dank je wel Lalidan, Hier heb ik wel wat aan. Ik neem al jullie tips mee en ga eens kijken waar hij goed op reageerd. Best veel meegemaakt en best veel ervaring maar dit was nieuw voor me.

Ik hou jullie op de hoogte!!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:26

Hij kan je ook gewoon aan t uittesten zijn, en een beetje lui aangelegd.
Mijn paard heeft dat ook gehad, liever lui dan moe, altijd drie keer moeten vragen voordat hij in draf ging.
Het enige wat helpt is heel erg consequent gaan rijden. Je geeft een keer been, eventueel met een klein klikje erbij, of het commando 'draf', en als hij niet reageert geef je nog eens op dezelfde manier been, maar dan met een tikje van de zweep. Springt ie in draf, dan doe je heel uitbundig belonen, en weer terugnemen in stap. De keer daarna zal hij al veel beter reageren op de eerste keer dat je been geeft. En dan draaf je een half rondje, en neemt hem dan pas weer terug in stap. De volgende keer hoef je het zweepje als het goed is nog maar de eerste paar minuten vast te houden, en daarna kun je vast weer zonder gaan rijden.